
National overview 2004 
by miSa Zimbabwe

ZimBaBwe



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Zimbabwe

By Mathew Takaona
Mathew Takaona is an award-winning Zimbabwean senior journalist and president of the
Zimbabwe Union of Journalists.

Government on the warpath

Zimbabweans entered 2004 optimistic that the Supreme Court would quash sections of the
Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), which had led to the closure of
the vibrant, privately-owned Daily News and Daily News on Sunday.

This followed a protracted legal battle between the government and its publishers over the fate of
the two publications, which were published for the last time on 12 September 2003 following a
Supreme Court judgment which ruled in favour of the government-controlled Media and Information
Commission (MIC). The MIC had declared that the two publications were operating illegally.

Of the state-sanctioned repressions against media freedom, the closure of the Daily News
ranks as the most brutal given the paper’s huge popularity as an alternative national must-read
source of information.

That hope was, however, dashed when the government went on the warpath. Government
officials tightened the screws of AIPPA and went on to close the privately-owned Tribune
weekly publication in June. In doing so, they disregarded the outstanding matter between
Associated Newspapers - publishers of the Daily News and Daily News on Sunday, and the MIC.

A siege mentality

This siege mentality spread to the State media when the Minister of Information and Publicity
in the President’s office, Professor Jonathan Moyo, declared that after dealing with “foreign-
funded” papers such as the Daily News, its guns were now trained on internal enemies within
the government-controlled media.

Moyo was true to his word. Robson Sharuko, Tendai Ndemera and Rex Mphisa, sports editor,
senior reporter and assistant news editor, respectively, of the State-run Herald were fired from
the national daily without appearing before any disciplinary hearing - as they should have in
terms of Zimpapers’s code of conduct.

A few weeks later, Matthew Takaona, an acting news editor with The Sunday Mail and president
of the Zimbabwe Union of Journalists, was fired for addressing journalists from The Daily News.

The meeting was intended to address the plight of the journalists who are now unemployed.
Takaona, who attended the meeting in his capacity as the president of the Union, was accused
of playing a role that was in conflict with the interests of his employer.

As if that was not enough, more than 100 media workers were fired from the Herald after
accusing management of corruption and mismanagement.

Government and media relations sour

Relations between the government and the media falls into two distinct areas: the government’s
relationship with the private media, and its relationship with the public media.

135



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Relations between the government and the private media have never been cordial - not that
they necessarily should be - but the situation deteriorated even further during 2004.

The Government, through the Department of Information, accused private newspapers of serving
the “imperialist interests” of the British and United States governments. Zimbabwe has always
maintained that the two countries are fighting to reverse the gains of the controversial state-
sanctioned occupations of prime commercial farmland.

The MIC, a statutory regulatory body established under AIPPA, consistently and persistently
attacked the private media, threatening them with closure whenever they were perceived as
having stepped on the government’s toes.

Because of the ambiguity and contradictions in the law, the excuses used to threaten newspapers
were never in short supply.

The threat of closure

Almost all private newspapers were either warned or threatened with closure. These incessant
threats culminated in the closure of the Tribune in June.

The move was widely condemned as vindictive as it came after the Herald’s  publisher, a
ruling party MP and journalist, Kindness Paradza, attacked AIPPA in parliament as an
undemocratic law. Hundreds of journalists and other media workers lost their jobs as the third
national newspaper was forced to close under the repressive weight of AIPPA.

Unlike other countries elsewhere in the region, where heads of state and government meet
with senior media practitioners, similar meetings, which President Robert Mugabe used to
convene annually, were abandoned a long time ago. One would have to scratch one’s head to
remember when President Mugabe last called a news conference with local journalists to discuss
issues of national importance.

“Absolute control”

Instead, the media environment saw Moyo entrenching his absolute control over all state media
apparatus following dubious but far-reaching restructuring exercises which saw experienced
journalists and media workers being thrown into the streets to make way for pliable professionals
who were at Moyo’s beck and call.

His perceived enemies within and without the ruling party were shut out of the mainstream
government-controlled media, leaving the ordinary Zimbabwean lost as to what exactly was
going on in government circles and who was in control where it concerned policy formulation
and government socio-economic and political ideology.

Moyo achieved this media black-out through the aid of anti-media freedom and freedom of
expression laws such as AIPPA, Public Order and Security Act (POSA) and the Broadcasting
Services Act (BSA).

Tightening the noose

To ensure the government’s free reign in the conduct of national affairs without intrusion from
its perceived enemies, the Criminal Law (Codification and Reform) Bill was introduced in
Parliament for the purpose of tightening laws such as POSA, which pose serious impediments
to freedom of expression, freedom of assembly, association and movement.

AN
GO

LA
BO

TS
WA

NA
LE

SO
TH

O
MA

LA
WI

MO
ZA

MB
IQU

E
NA

MI
BIA

SO
UT

H A
FR

ICA
SW

AZ
ILA

ND
TA

NZ
AN

IA
ZA

MB
IA

ZIM
BA

BW
E

136



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

For instance, Section 15 of POSA, which deals with the publication, or communication of a
statement prejudicial to the State, imposes a five-year prison term or a fine of Z$200 000 or
both for those who fall foul of the law.
Now under the Criminal Law (Codification and Reform) Bill, for committing a similar offence,
the penalty suddenly shoots to a 20-year jail term or a fine of Z$2,5 million or both the fine and
a prison term.

Using its majority in Parliament, the ruling Zanu PF passed the Access to Information and
Protection of Privacy (Amendment) Bill, which among other clauses, amends Section 83. This
prohibits or suspends journalists from practicing without accreditation from the MIC.
The amended Act provides for a penalty in the form of a fine not exceeding $600 000 or two
years imprisonment — or both.

Clause 33 of the Criminal Law (Codification and Reform) Bill which deals with the publication
of a false statement — one which undermines the authority of or insults the President or Acting
President — imposes a one-year prison term or a fine of $200 000 - or both.

Not just the media

Not content with muzzling the media, Parliament passed The Non-Governmental Organisations
Bill, which threatens the very existence of virtually all non-governmental organisations working
in Zimbabwe.
The Bill seeks to outlaw foreign funding to civic society organisations involved in human
rights and governance issues.
President Mugabe is still to sign the Bill into law.

This intransigence in the wake of repeated calls for democratic reforms flies in the face of the
SADC Guidelines and Principles on the conduct of free and fair elections which Zimbabwe
endorsed at the regional meeting held in Mauritius in August.

Defamation and libel

Libel suits against newspapers have become commonplace to the extent that they no longer
make news. This is not surprising considering that the media, and particularly the State media
under the stewardship of Minister Moyo has discarded the cardinal rules of truth, accuracy,
balance and fairness and allowed themselves to be used as the conveyor belts of hate speech,
vengeance and retribution.

It is against that background that the now banned Daily News successfully sued Minister Moyo.
The High Court ordered that he pay $2,5 million in damages (US$400) for a series of defamatory
stories that appeared in The Herald.

The private media also was also hit with its fair - or perhaps unfair — share of defamation
cases. The Speaker of Parliament, Mr Emmerson Mnangagwa successfully sued the banned
Daily News for a story in which the paper alleged he influenced the release of his son from
prison. The problem with following defamation cases in Zimbabwe is that it takes years before
they are heard in the Courts.

Access to information

Laws such as AIPPA and POSA make it difficult to access information held by public bodies.
This effectively kills investigative journalism.
Journalists were therefore reduced to reporting on what government officials and politicians

137



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

were saying as opposed to digging beneath the surface of their public statements in a country
where corruption is on the ascendancy because public officials are not accountable to the taxpayer.

Most of the stories published were therefore mostly speculative, unsubstantiated and unsourced,
leaving readers guessing at what exactly was going on around them.

Instances where efforts to access information landed journalists in trouble are too numerous to
mention. However, one such case involves the detention of Desmond Kwande on 6 May 2004.
He was detained by the police for taking pictures of a school that had been closed by the
Minister of Education for increasing fees without government approval.

With the impending ban of non-governmental organisations, and if President Robert Mugabe
signs the NGO Bill into law, Zimbabweans would yet again be deprived of alternative voices
through which they were beginning to speak vociferously on issues affecting their socio-
economic and political affairs.

The government’s determination to stifle dissenting views was amply demonstrated when it
threw out a COSATU delegation which had come to Harare on a fact-finding mission. The
action was viewed as a prime example of the government’s reluctance to subject itself to scrutiny
on matters pertaining to respect for human rights and good governance.

Repressive laws still in place

The closure of The Tribune by MIC on the flimsy grounds that the company did not notify the
Commission about the material changes to its ownership structures as required by AIPPA, and
the upholding of that action by the High Court dashed hopes that repressive laws would be
repealed.  Appeals by both The Tribune and The Daily News against MIC rulings remained
unheard throughout the year.

Ruling the airwaves

The Government continued to pay lip service to its commitment to open up the airwaves.

Zimbabwe Broadcasting Holdings, a State-owned radio and television company therefore
continues as a monopoly. The Government, in accordance with Statutory Instrument 185 of
2004 Broadcasting Services (Licensing and Content) Regulations, announced the new
broadcasting fees in September and followed this with yet another announcement in December,
but there were no takers.
The regulations impose restrictive conditions for licenses and license fees that are out of reach
for ordinary Zimbabweans, compounded by the prohibition of foreign funding in the
broadcasting sector.

This media environment has seen a wave of radio stations based outside the country forming in
order to fill in the void. The radio stations include the Voice of America, Studio 7 (based in
Washington), SW Radio Africa, (London) and the Voice of the People Communication Trust.

Media diversity

Media diversity continued to shrink with the banning of The Tribune and the closure of Parade,
the country’s largest monthly magazine, due to financial constraints.

The government, using a memorandum of understanding between Zimpapers and the New Era
of Namibia launched The Southern Times to counter negative stories about Zimbabwe published

138



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

by the Mail and Guardian and Sunday Times of South Africa.

The Southern Times has, however, failed to generate the anticipated readership as it relies
heavily on stories filed by the State-controlled New Ziana news agency. This has resulted in
very low circulation figures.

If the trend of cross-newspaper ownership is allowed to continue, with certain prominent citizens
acquiring shares or expressing interest in the existing private publications, the existing small
space for alternative voices will soon be closed, dealing a severe blow to Zimbabwe’s quest for
media diversity and pluralism.

This will inevitably result in the creation of a cartel of untouchable business moguls who will
use the media to advance their selfish political and economic interests.

Journalists working together

The year provided some exciting times for media associations as they for the first time forged
closer links and worked together on various projects. The Zimbabwe Union of Journalists
(ZUJ), MISA Zimbabwe and the Media Monitoring Project Zimbabwe (MMPZ) came together
and established the Media Alliance of Zimbabwe to co-ordinate media related activities.

One of MAZ’s objectives is ensuring that there is no duplication of activities.  A new organisation
called Zimbabwe Journalists for Human Rights was also formed during the course of the year.

Conclusion

In a research paper, Takirambudde (1995), said:
“If democracy is based on rule by a majority of the population in a fair equitable society, then
democratic institutions must work to empower people to make decisions within that society.
“The ability of the governed to assert opinions without restraint is essential to this decision-
making process. Media freedom is therefore critical to the establishment and continuity of
democracy and becomes a primary indicator of the existence of a democratic society”.

Media laws in Zimbabwe do not allow citizens to assert opinions without restraint and it is
critical that they be revisited.

139



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Zimbabwe

Por Mathew Takaona
Traduzido por Rui Correia
Mathew Takaona é um jornalista galardoado e o presidente a União dos Jornalistas do
Zimbabwe.

Governo em pé de guerra

Zimbabweanos começaram o ano de 2004 com optimismo que o Tribunal Supremo iria anular
secções da Lei sobre o Acesso à Informação e a Proteção da Privacidade (AIPPA), que tinha
levado ao encerramento dos dinâmicos jornais privados, Daily News e Daily News on Sunday.

Isto aconteceu depois de uma longa batalha jurídica entre o governo e a editora para decidir a
sorte das duas publicações, que foram publicadas pela última vez a 12 de setembro 2003. O
julgamento no Tribunal Supremo foi a favor da Comissão para a Comunicação Social e Informação
(MIC), que é controlada pelo estado. A MIC tinha declarado que as duas publicações estavam a
operarar ilegalalmente. De todos os actos de repressão do estado contra à liberdade da comunicação
social, o encerramento do Daily News é considerado o mais brutal, dado a popularidade enorme
do jornal, como uma fonte de informação alternativa, nacional e indispensável.

Essa esperança foi, no entanto, esmagada, quando o governo se pôs em pé de guerra. Agentes
do estado apertaram ainda mais as disposições da AIPPA e procederam ao encerramento de
uma publicação privada semanária, Tribune, em junho.

Uma mentalidade de cerco

Uma mentalidade de cerco espalhou-se através da comunicação social estatal quando o Ministro
da Informação e Publicidade no gabinete do presidente, Professor Jonathan Moyo, declarou que
depois de lidar com jornais financiados por estrangeiros, tais como o Daily News, iria virar a
mira na direcção de inimigos internos dentro da comunicação social controlada pelo governo.

Moyo foi verdadeiro à sua palavra. Robson Sharuko, Tendai Ndemera e Rex Mphisa,
respectivamente, editor de desporto, repórter sénior e editor adjunto de notícias, do diário
estatal Herald foram demitidos sem mais nem menos, sem mesmo terem a oportunidade de
comparecer a uma audiência disciplinar, como reza o Código de Conduta do Zimpapers, empresa
estatal de gerência da mídia escrita do Zimbabwe.

Algumas semanas mais tarde, Matthew Takaona, um editor de notícias em exercício do Sunday
Mail e presidente da União dos Jornalistas do Zimbabwe, foi demitido por falar com jornalistas
do Daily News, numa reunião convocada para analisar a situação dos jornalistas que estão no
desemprego. Takaona, que participou na reunião na sua capacidade de presidente da união, foi
acusado de desempenhar um papel que estava em conflicto com os interesses da entidade para
a qual trabalhava.

Como se isso não chegasse, mais de 100 trabalhadores da comunicação social foram demitidos
do Herald após terem acusado a gerência de corrupção e má administração.

Relações entre o governo e a comunicação social azedam

Relações entre o governo e a comunicação social dividem-se em duas áreas distintas: as relações
do governo com a comunicação social privada, e relações com a comunicação social pública.

140



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

As relações entre o governo e a comunicação social privada nunca foram cordiais - não que
necessariamente devesse ser assim - mas a situação piorou bastante em 2004.

O governo - através do Departamento da Informação - acusou os jornais privados de servirem
“os interesses imperialistas” dos governos do Reino Unido e Estados Unidos. O Zimbabwe
sempre manteve que os dois países fazem de tudo para inverter os ganhos do programa do
estado para ocupações de terrenos comerciais de primeira categoria.

A MIC - um órgão regulatório estatutário estabelecido em termos da AIPPA - atacou
consistentemente e persistente a comunicação social privada, ameaçando com o encerramento
sempre que tocassem na imagem do governo. Por causa da ambiguidade e das contradições na
lei, os pretextos usados para ameaçar os jornais nunca faltaram.

A ameaça de encerramento

Quase todos os jornais privados foram avisados ou ameaçados com encerramento. Estas ameaças
incessantes culminaram no encerramento do Tribune em junho.

A acção tomada foi condenada como sendo extremamente vingativa, pois resultou de um ataque
que o publicador do Herald, Kindness Paradza, fez à AIPPA. Paradza - que além de jornalista
também é membro da Assembleia para o partido no poder - atacou a AIPPA na Assembleia
Nacional, rotulando-a de ser uma lei ‘que não é democrática’. Centenas de jornalistas e outros
trabalhadores da comunicação social perderam o emprego quando o terceiro maior jornal
nacional foi forçado a fechar sob o peso repressivo da AIPPA.

Ao contrário de outros países noutras partes na região, onde os chefes de estado e de governo
se encontram com profissionais da comunicação social, o presidente Robert Mugabe abandonou
este hábito há muito tempo.

“Controlo absoluto”

Enchendo esse vazio, Moyo implementou o seu controlo absoluto sobre todos as actividades
da mídia estatal, fazendo uso de exercícios de reestructuração, de legitimidade duvidosa, mas
com o efeito desejado. O resultado foi a demissão de jornalistas e profissionais de mídia
experientes, que foram substituidos por profissionais moldáveis às ordens de Moyo.

Aqueles que ele imaginava serem seus inimigos - dentro e fora do partido no poder - foram
impedidos de terem acesso à comunicação social controlada por Moyo. Isto deixava o cidadão
comum perdido a respeito do que passava nos círculos do governo e sem saber quem estava ao
comando da elaboração da política e da ideologia socio-económica e política do governo.

Moyo conseguiu este ‘blackout’ de informação com a ajuda de leis contra a liberdade da
comunicação social e a liberdade de expressão, tais como a AIPPA, a Lei sobre a Ordem e
Segurança Pública (POSA) e a Lei dos Serviços de Radiodifusão (BSA).

Par dar ainda mais força à munição de que já dispunha e abusando da sua maioria na Assembleia
Nacional, o governo da Zanu-PF conseguiu a aprovação de uma emenda da AIPPA, para proibir
ou suspender jornalistas de praticar jornalismo sem acreditação da MIC. Trabalhar sem carteira
pode resultar numa multa de 600,000 dólares zimbabweanos ou dois anos de cadeia.

Difamação e libelo

Os casos de libelo contra jornais tornaram-se comuns até ao ponto de agora nem fazerem notícia.

141



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

No entanto, numa viravolta histórica,o Daily News - que agora está proibida - processou com
sucesso o ministro Moyo por libelo. O Tribunal Supremo declarou que Moyo pagasse o
equivalente a US$ 400,00 em danos por uma série de artigos difamatórios publicados no Herald.

A comunicação social privada foi alvo de casos de difamação. O Presidente da Assembleia
Nacional, Emmerson Mnangagwa processou com sucesso o Daily News por alegar que
Mnangagwa influenciou a liberação do seu filho da cadeia.

Acesso à informação

Leis tais como AIPPA e POSA tornam difícil o acesso à informação retida por órgãos públicos.
Isto mata eficazmente o jornalismo investigativo. Os jornalistas limitam-se a reportar o que os
dirigentes do governo e políticos diziam, em vez de escavaram abaixo da superfície de suas
declarações públicas. Into, num país onde a corrupção está a aumentar cada vez mais, porque
os dirigentes não são responsáveis perante o cidadão.

Assim, a maioria das histórias publicadas eram na maior parte especulativas, sem fundamento
e sem fontes, deixando os leitores a terem que adivinhar exatamente o que estava acontecemdo
ao seu redor.

Ocasiões em que esforços para ter acesso à informação causaram sérios problemas a jornalistas
são demasiado numerosos para mencionar aqui. No entanto, citemos um caso que levou à
detenção de Desmond Kwande a 6 de maio 2004. Ele foi detido por policiais por tirar fotografias
de uma escola que tinha sida encerrada pelo Ministro de Educação por ter aumentado as propinas
sem aprovação do governo.

Regulando o espaço radiofónico

O governo continuou a prometer sem nada fazer para por em prática o seu compromisso de
abrir o espaço radiofónico. Isto significa que a empresa estatal, Zimbabwe Broadcasting
Holdings de rádio e televisão continua gozando do seu monopólio.

Os regulamentos para novas liçêncas impõem condições restritivas e os custos estão fora do
alcance dos Zimbabweanos comuns - especialmente se levar em conta a questão da proibição
de financiamento estrangeiro no sector de radiodifusão.

Este ambiente da comunicação social viu uma onda de estações de rádio sedeadas fora do país
a preencherem o vácuo. Estas estações incluem a Voz da América, Studio 7 (que transmite de
Washington), SW Rádio Africa (Londres) e da Voice of the People Communication Trust.

Diversidade da comunicação social

A diversidade da comunicação social continuou a sofrer perdas, com a proibição do Tribune e
o encerramento da Parade, uma revista mensal - a maior do país, devido a problemas financeiros.

Em contra-partida, empresas estatais da Namíbia e do Zimbabue, a New Era Publications
Corporation (Namibia) e a Zimpapers (Zimbabwe) lançaram um jornal regional de domingo,
The Southern Times (Tempos Austrais) aparentemente numa tentativa de criarem uma oposição
aos jornais sulafricanos Sunday Times (Tempos de Domingo) e Mail & Guardian, que eram
visto como sendo contra o presidente Robert Mugabe. De acordo com uma declaração conjunta
emitida pela editora na altura do lançamento, o novo jornal de domingo espera conquistar um
potencial público de ‘milhões espalhados pela região’. No entanto, após os primeiros dois
meses, tinha vendido menos de 20 000 cópias no total, de acordo com fontes da Namibia. Parte

142



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

da razão, é que o jornal depende demais da agência de notícias estatal, New Ziana para o seu
material para encher as suas págnas. Ambos os governos financiaram a operação.

Se a tendência que se verifica de determinados cidadãos proeminentes adquirirem acções nas
publicações privadas existentes, o espaço pequeno existente para vozes alternativas vai
desaparecer. Isto seria um golpe mortal na busca pela diversidade e o pluralismo da comunicação
social. Inevitàvelmente, isto resultará na criação de um cartel controlado por empresários
intocáveis que usarão a comunicação social par promover os seus próprios interesses egoístas
- políticos e econômicos.

Jornalistas que colaboram

O ano teve momentos de grande emocão para associações da comunicação social, que pela
primeira vez forjaram laços mais estreitos e colaboraram em vários projectos. A União dos
Jornalistas do Zimbabwe (ZUJ), o MISA-Zimbabwe e o Projecto de Monitoria da comunicação
Social do Zimbabwe (MMPZ) juntaram-se e formaram a Aliança da Comunicação Social do
Zimbabwe (MAZ) para coordenar actividades relacionadas com a comunicação social. Um
dos objetivos da MAZ é zelar para que não haja duplicação de actividades. Uma outra
organização, Jornalistas do Zimbabwe para os Direitos Humanos também foi lançada durante
o ano.

Conclusão

Num estudo, Takirambudde (1995), disse:
“se a democracia é baseada no governo pela maioria da população numa sociedade
egalitariamente justa, então as instituições democráticas devem trabalhar para capacitar os
seus cidadãos para poderem tomar decisões dentro dessa sociedade.
“a abilidade dos governados de terem opiniões sem limitações é essencial a este processo de
tomar decisões. A liberdade da comunicação social é consequentemente crítica para o
estabelecimento e a continuidade da democracia e vem a ser um indicador principal da existência
de uma sociedade democrática “.

As leis da comunicação social no Zimbabwe não permitem que os cidadãos tenham opiniões
sem limitações e é crítico que se reanalise esta sitação.

143



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

• ALERT
Date: January 2, 2004
Persons/Institutions: Radio Dialogue FM
Violation(s): Detained

On January 2 2004, the station manager of “Radio Dialogue FM”, Father Nigel Johnson, was
arrested in Bulawayo - approximately 450km from the capital Harare - whilst filming footage
for a music video.  Father Johnson told MISA-Zimbabwe that he was filming a group of artists
performing dances in the high density of Nkulamane when he was approached by two policemen
and a civilian. The police confiscated his video camera and car keys, and demanded that he
accompany them to the police station. After his arrest, he was taken to Nkulumane Police
station before being transferred to Bulawayo Central Police Station and detained overnight.
Father Johnson was charged under the Miscellaneous Offences Act and homicide. He was
released on January 3, 2003. On January 5 the police picked up Father Johnson from the
“Radio Dialogue FM” offices in Bulawayo for further questioning on the activities of the
aspiring community radio station. The video camera was returned on his release.

• ALERT
Date: January 10, 2004
Persons/Institutions: Iden Wetherell, Vincent Kahiya and Dumisani Muleya
Violation(s): Detained

On January 10 2004, “Zimbabwe Independent” newspaper Editor, Iden Wetherell, News Editor
Vincent Kahiya and Chief reporter Dumisani Muleya were arrested. The police allege that the
journalists denigrated President Robert Mugabe by publishing a story that the president
“commandeered” an air Zimbabwe plane to take him to Asia. The journalists were charged
under Section 80 of the Access to Information and Protection of Privacy Act and the police
indicated that it would consider charging them under the Public Order and Security Act (POSA)
as well. The three were granted Z$20 000 (approximately US$24 ) bail each on January 12.

• ALERT
Date: January 14, 2004
Persons/Institutions: Raphael Khumalo and Itai Dzamara
Violation(s): Detained, charged

On January 14 2003, the manager of the “Zimbabwe Independent”, Raphael Khumalo and
reporter Itai Dzamara were summoned to Harare Central Police station and charged with criminal
defamation. They were released around 16h30 that same day.
Dzamara co-authored a “Zimbabwe Independent” story titled “Mugabe grabs plane for Far
East Holiday”, with chief reporter Dumisani Muleya. The state alleges that the story is false
and defamatory to President Robert Mugabe. Muleya was arrested on January 10 together with
editor Iden Wetherell and news editor Vincent Kahiya. Police also wanted to charge Dzamara for
practising without accreditation. Proof that he has applied for accreditation was sent to the police.
On October 4 2004, Wetherell, Kahiya and Itai were charged with criminal defamation. They are
awaiting the setting of a trial data after a magistrate ruled that they could have a case to answer.

 • ALERT
Date: January 13, 2004
Persons/Institutions: Zimbabwe Independent, Iden Wetherell
Violation(s): Threatened

The Chairman of the government appointed Media and Information Commission, Dr Tafataona
Mahoso, has threatened to take action against the “Zimbabwe Independent” and its editor Iden
Wetherell over what he calls a “racist” letter to the editor that was published in the paper on

144



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

January 2, 2004.
Mahoso said this in an article he wrote in the government-owned “The Herald” on January
13. In the article, which he called an “open letter” to Iden Wetherell. Mahoso castigated
Wetherell for allowing the publication of a letter to the editor, in which the writer called
“Zimbabweans an unthinking lot”.
Mahoso said that publication of the letter is a clear indication that Wetherell “supported
racist motives and the vilification of blacks in Zimbabwe.”
Mahoso’s letter reads that “consistent with its powers and functions, as outlined in the Section
39 Subsection (b), (h), (j) and (o) of the Access to Information and Protection of Privacy Act
(AIIPA), the Media and Information Commission (MIC) deplores the increasing toleration
and apparent encouragement of open expressions of racist attitudes and images through the
press”.
“And because this trend appears to be growing among certain media houses and editors in
Zimbabwe and within some SADC neighbours, the MIC feels compelled to publicise its
response to one particular offensive letter to the editor of the Zimbabwe Independent published
on January 2, 2004.”
“The letter you published on January 2, 2004 is typical of the worst expressions of racism
from the former slave territories of the United States, from apartheid South Africa and from
the days of UDI in Rhodesia.” Mahoso added: “the fact that this is supposed to be an
individual’s letter expressing individual opinion does not in any way exonerate the editor or
the publisher”.
Mahoso said that the publication “of this offensive letter called for drastic action”.

• ALERT
Date: February 5, 2004
Persons/Institutions: Media in Zimbabwe
Violation(s): Legislation

On February 5 2004, the Zimbabwe Supreme court ruled that the Access to Information and
Protection of Privacy Act (AIPPA) is constitutional, casting a dark shadow over the future of
the independent media in Zimbabwe.
In his ruling, Chief Justice Godfrey Chidyausiku said that sections 79, 83 and 85 of AIPPA
are constitutional.
The sections provide for accreditation of journalists, outlaws practising journalism without
accreditation and empower a government appointed body, the Media and Information
Commission (MIC), to develop and enforce a code of conduct respectively.

• ALERT
Date: March 19, 2004
Persons/Institutions: Simon Bright
Violation(s): Detained

On March 19 2004, a Zimbabwean independent film maker Simon Bright was arrested on
allegations of having participated in the production of a BBC documentary, Panorama, which
focused on Zimbabwe’s controversial national youth training service.
Bright was arrested at the Harare International Airport as he tried to board an Air Zimbabwe
flight to London. He was detained for the weekend by police and questioned on whether he
worked for “outside broadcasters. Bright was asked whether he was involved in making a
BBC’s Panorama programme that claimed thousands of Zimbabwean youths are being trained
in special camps to torture and intimidate opponents of President Robert Mugabe’s government.
Police were “unable to say what was offensive” about the tape, adding that various government
departments were involved in the making of the documentary.

145



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

• ALERT
Date: March 25 and 26, 2004
Persons/Institutions: Radio Dialogue. Koliwe Nyoni, Gordon Moyo
Violation(s): Bombed (raided), detained (2)

On March 25 and 26 2004, Police in Zimbabwe’s second city of Bulawayo, raided the offices of
“Radio Dialogue” - a community radio station that is based in the city - and arrested several staff
members.
Five police officers came to the station in the morning and asked for Father Nigel Johnson, the
station manager who was away in South Africa on business. The officers then produced a search
warrant which stated that police had reason to believe that Father Johnson was in possession of
subversive material. The warrant was to search the “Radio Dialogue” offices and Father Johnson’s
private home. The officers proceeded to search the eight offices and two studios and took away
some documents. They also recorded the details of the station’s 17 employees.
On March 26, the officers returned to “Radio Dialogue” where they arrested the Marketing Officer,
Koliwe Nyoni. Nyoni spent the morning and part of the afternoon at the Central Police station.
Nyoni was asked about a Public Order and Security Act public awareness advert that was placed
in newspapers by MISA-Zimbabwe in 2003. A newspapers cutting of the advert was among the
documents seized on March 25. Nyoni was also questioned on the activities of MISA-Zimbabwe
and Bulawayo Agenda. On March 26 Bulawayo Agenda coordinator, Gordon Moyo, also spent
the day at the station.  After questioning him, the officers proceeded to search his house. The two
were released without being charged.

• ALERT
Date: April 11, 2004
Persons/Institutions: Shandukani Mathagu
Violation(s): Expelled

On April 11 2004, South African broadcasting Corporation (SABC) journalist was arrested at
BeitBridge border post for allegedly entering Zimbabwe illegally. He was released after the
South African authorities provided his traveling details.

• ALERT
Date: April 20, 2004
Persons/Institutions: Richard Musazulwa
Violation(s): Beaten

On April 20 2004, the “Standard” journalist Richard Musazulwa, was assaulted by soldiers for
writing a story in which he alleged that 65 army recruits had fled training.

• ALERT
Date: April 21, 2004
Persons/Institutions: The Daily Telegraph
Violation(s): Expelled

On April 21 2004, “Daily Telegraph” journalist Mihir Bose, was deported from Zimbabwe for
entering the country without proper accreditation.

• ALERT
Date: April 29, 2004
Persons/Institutions: Sky News television crew
Violation(s): Expelled

On April 29 2004, the Department of Information, asked a “Sky News” television crew  - Ben

146



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Depear and Martin Smith - from Britain to leave the country, saying it had entered the country
illegally without observing accreditation laws. In London, “Sky” said it had not tried to enter
the country clandestinely and believed it had clearance to send a two-man crew from
Johannesburg to film matters related to cricket.
It emerged a week later that the team had in fact been invited by the ruling, Zimbabwe African
National Union Patriotic Front (Zanu PF) party through the country’s Ministry of Information.

• ALERT
Date: April 30, 2004
Persons/Institutions: Media in Zimbabwe
Violation(s): Threatened

On April 30 2004, Minister for Information and Publicity Professor Jonathan Moyo threatened to
arrest Zimbabwean journalists who report for foreign media houses. Addressing journalists at a
press conference in Zimbabwe’s second city of Bulawayo, Minister Moyo said there was enough
space in Zimbabwe’s prisons for journalists caught dealing with foreign media houses.  He added
that after dealing with corrupt financial businesses the government would deal with the journalists.

• ALERT
Date: May 4, 2004
Persons/Institutions: Desmond Kwande
Violation(s): Detained

On May 4 2004, Desmond Kwande, a photographer with the “Daily Mirror”, was detained for
one hour by the police for attempting to take a picture of a banner at a school that was under
police guard. Kwande visited Eaglesvale High School, which is one of the 45 schools closed
by the government over unauthorized hiking of school fees. Kwande was about to take a photo
of a banner at the school when a police officer, identified only as Constable Chirenje, approached
him demanding to know why he wanted to take the picture. The police officer allegedly informed
Kwande that he could not take the pictures as it might result in the officer losing his job.
When told that the picture had nothing to do with him, the officer insisted that Kwande’s fate
could only be determined by his superiors. The photographer was released after the arrival of
the officer in charge of Marimba police station, situated in a suburb of the capital Harare.

• ALERT
Date: May 12, 2004
Persons/Institutions: Davies Guzha (Rooftop Promotions)
Violation(s): Censored

On May 12 2004, the Censorship Board banned a satirical play, Super Patriots and Morons,
performed by Rooftop promotions. The play portrays an unnamed African country which is
ruled by an out-of-touch president.

• ALERT
Date: May 21, 2004
Persons/Institutions: Bornwell Chakaodza, Valentine Maponga
Violation(s): Others (legislation)

The editor of “The Standard” newspaper Bornwell Chakaodza and reporter Valentine Maponga,
were arrested on May 21, 2004, for contravening section 15 of the Public Order and Security
Act (POSA). Allegations against the two journalists arose on May 16 2004, when they published
a story headlined “The family of slain mine boss blames government officials.” The story read
that the family of slain Trojan Mine boss, Dr Leonard Chimimba, was blaming government

147



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

officials for his death. They relied on a named source who has since distanced himself from the
article. They were released on that same day on Zimbabwe $50 000 bail each. On June 8 2004,
they were further remanded out of custody to August 14 2004.

• ALERT
Date: June 6, 2004
Persons/Institutions: Taxpayers of Zimbabwe
Violation(s): Legislation (threatening)

On June 6 2004, the government gazetted the Zimbabwe Broadcasting Corporation (Debt
Assumption) Bill which seeks to pave the way for the state to take over the state broadcaster’s
debt which runs into billions of Zimbabwe dollars.
Under the Bill, the government will assume all obligations arising from the corporation’s
agreements and instruments of debt owed to the various institutions to the tune of US1,
9million.
The Act in part reads,
Section 3(1) Subject to this Act the Minister responsible for Finance shall, on behalf of the
state, assume responsibility for the discharge of-
(a) The outstanding obligations of the Zimbabwe Broadcasting Corporation under the
agreement and instruments of debt specified in the schedule; and
(b) Such other obligation as he may consider expedient in relation to any such assumption
specified in the schedule;
And may give written authority to any person to sign and execute as his representative any
undertaking, agreement or document pursuant to any such assumption or responsibility.
(1) The terms and conditions under which the minister assumes responsibility in terms of section
(2) for the discharge of any obligation under or in relation to any agreement or instrument
specified in the Schedule shall be fixed by the minister with the consent of the creditor
concerned.
The Corporation embarked on a major restructuring exercise in 2001 which culminated in
the Zimbabwe Broadcasting Corporation (Commercialization) Act passed in 2001. The act
split the ZBC into two companies, i.e the Zimbabwe Broadcasting Holdings (ZBH) and
Transmedia, a signal transmission service provider.  ZBH has since been split into business
units which are financially independent and are expected to sustain their operations from
revenue generated. The corporation has however continued to face serious financial problems
as evidenced by failure to pay service providers and also delays in paying salaries to employees.

• ALERT
Date: June 6, 2004
Persons/Institutions: Africa Tribune Newspapers (ATN) (Pvt) Ltd  (The Tribune)
Violation(s): Censored

The government appointed Media and Information Commission (MIC) has shut down the
media house, The Africa Tribune Newspapers, (ATN) publishers of “The Tribune” newspaper
on allegations of breaching section 67 of the Access to Information and Protection of Privacy
Act (AIPPA). MIC closed the paper in terms of section of section 71 of AIPPA.
In a press statement, MIC chairperson Tafataona Mahoso says that the media house breached
section 67 which stipulates that the commission must be informed of any changes in the titles,
frequency and ownership of a licensed Media house. MIC says the media house failed to:
1. Report material changes in terms of section 67
2. Failure to answer critical questions once the opportunity to do so was provided.
3. Misrepresentation of important information in an attempt to mislead the Commission.
MIC says as a result of the reasons provided, the newspaper will be shut down for a year. The

148



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

publisher of The Tribune, Kindness Paradza told MISA-Zimbabwe that the MIC letter to the
ATN states that ATN failed to inform the MIC that The Tribune newspaper, initially published
on Thursdays as The Business Tribune and on Saturdays as The Weekend Tribune had been
merged into one, The Tribune is now published on Fridays only.
Paradza adds that the letter states that the paper changed its title, imprint and ownership without
notifying the MIC. The letter also states that the paper employed an unaccredited journalist,
Bekithemba Mhlanga as a reporter.
Paradza informed MISA-Zimbabwe that they never employed Mhlanga who made contributions
through the “Letters to the editor” pages.  Paradza also said that they challenge the closure
tomorrow.

• UPDATE
Date: June 9, 2004
Persons/Institutions: Samuel Nkomo , Rachel Kupara, Michael Mattinson , Brian
Mutsau
Violation(s): Censored

Four directors of The Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ), publishers of the banned
“Daily News” and “Daily News on Sunday” pleaded not guilty on Wednesday, June 9 2004, to
charges of publishing without a licence.
The four face charges under section 66 of the Access to Information and Protection of Privacy
Act, (AIPPA), for publishing without a license from the government appointed Media and
Information Commission. The state contends that ANZ directors, Samuel Nkomo and directors
Rachel Kupara, Michael Mattinson and Brian Mutsau published the “Daily News” illegally on
October 24 2003, six weeks after it was shut down. The comeback edition was published a day
after the administrative court ruled that the Media and Information Commission (MIC) had
erred in denying the ANZ a licence when it applied for one in September 2003.
MIC executive chairperson, Dr Tafataona Mahoso testified that the newspaper editors
misinterpreted the court ruling and should have waited before restarting publication of the
newspaper. The Administrative court had on October 23 2003 ordered that the ANZ be granted
a licence by November 30. Resuming publication immediately was “the accused’s interpretation”
of the judgment, said Tafataona Mahoso.
“Following the judgment of October 23 2003, it (the paper) should have waited until after the
30th of November,” he contended. “In my understanding, the Associated Newspapers of
Zimbabwe was publishing outside the law,” said Mahoso.
On July 12 the four ANZ directors sought a court ruling discharging them from charges of
having printed the “Daily News” illegally on October 25, 2003. The Directors say the state has
failed to prove its case against them.
On September 20 2004, the ANZ and its four directors who were being jointly charged with
contempt of court and publishing The Daily News without the requisite licence, were acquitted
of the charges.

• UPDATE
Date: June 21, 2004
Persons/Institutions: Africa Tribune Newspapers (ATN) (Pvt) Ltd  (The Tribune)
Violation(s): Censored

On June 21 2004, the High Court reserved judgment in the case in which Africa Tribune
Newspapers (ATN) (Pvt) Ltd, the publisher of “The Tribune” weekly newspaper are challenging
the Media and Information Commission’s (MIC) decision to cancel its license.
On July 21 2004, the high court upheld a decision by the Media and Information Commission
to suspend the license of The Tribune newspaper for a year.

149



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

• ALERT
Date: July 1, 2004
Persons/Institutions: Media in Zimbabwe
Violation(s): Legislation (threatening)

Zimbabwe’s Parliament has passed a tough new Bill that allows police to hold suspects for
three weeks before they are brought to court. The Criminal Procedure and Evidence Amendment
Bill was passed late on July 1, 2004, despite stiff resistance from the opposition Movement for
Democratic Change (MDC), said the party’s shadow justice minister David Coltart.
Under the Bill, suspects arrested on suspicion of corruption or violating security laws would be
detained for up to 21 days instead of the 48 hours previously allowed to schedule a court appearance.
The Bill will now be presented to President Robert Mugabe who is expected to sign it into law.

• ALERT
Date: August 23, 2004
Persons/Institutions: Tawanda Mudimu
Violation(s): Beaten

On August 23 2004, “Herald” newspaper photographer Tawanda Mudimu was harassed by
police officers while taking pictures of a prominent gospel musician who arrived at the Harare
Magistrates Court for initial remand hearing.  The policemen who were escorting gospel singer
Charles Charamba into the court buildings, damaged Mudimu’s camera worth $10 million
(approximately US$1 886) as they tried to prevent him from taking pictures of the musician.
According to the “Herald”, a report was made at the Harare Magistrates police post.

• ALERT
Date: September 16, 2004
Persons/Institutions: Bornwell Chakaodza
Violation(s): Threatened

On September 16 2004, the Media and Information Commission (MIC) issued an October 1
2004 deadline to editor of the privately-owned “Standard” weekly newspaper, Bornwell
Chakaodza, to submit a negative of the photograph of President Robert Mugabe taken at the
Harare Agricultural Show in August this year.
On August 29 2004, the “Standard” published a front page photograph of President Mugabe
hitching up his trousers under a headline titled “Smartening Up”. MIC chairman Dr Tafataona
Mahoso, claimed the Commission had received “numerous telephone complaints” about the
photograph. In a final letter of demand for information requested to assist with the investigations
dated September 28, 2004, Mahoso warns Chakaodza and the publishers of the paper, that
failure to comply by October 1, 2004, would compel the MIC to proceed against them in terms
of Section 50 subsection (2) and (3) and 52 of the Access to Information and Protection of
Privacy Act (AIPPA) as well as Section 12 (b) of the Commissions of Enquiry Act.

• ALERT
Date: September 23, 2004
Persons/Institutions: Vincent Kahiya, Raphael Khumalo, Augustine Mukaro
Violation(s): Detained

On September 23 2004, Editor Vincent Kahiya, General Manager Raphael Khumalo, and reporter
Augustine Mukaro of the privately owned “Zimbabwe Independent”, were arrested by the
police on allegations of abusing journalistic privilege under the Access to Information and
Protection of Privacy Act (AIPPA). The arrest of the three follows the publication of a story
linked to the treason trial of Morgan Tsvangirai, the leader of the opposition Movement for

150



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Democratic Change (MDC).
The three who were detained at Harare Central Police Station were picked up from their
work place in Harare at approximately 10h00 on September 23, 2004. Confirming the arrests,
Iden Wetherell, the publishing company’s group projects editor, said the police had recorded
warned and cautioned statements from the three before releasing them at around 16h00 the
same day. They had been charged under Section 80 C (ii) of AIPPA, which deals with abuse
of journalistic privilege. They were asked to report back at Harare Central Police Station at
09h00 on September 28, 2004.

• ALERT
Date: September 30, 2004
Persons/Institutions: Tawanda Majoni
Violation(s): Victory

On September 30 2004, the High Court quashed a three-month jail term imposed against
Tawanda Majoni, the assistant editor of the privately-owned “Sunday Mirror”, by a board that
had been convened by the Commissioner of Police in September 2002. Majoni was found
guilty of breaching the Police Act and told to pay a fine of $500 failure of which he would be
jailed for 10 days. Majoni was arrested on September 12, 2002, and charged under the Access
to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) for allegedly writing falsehoods about
the health of Police Commissioner Augustine Chihuri and for breaching the Police Act. Charges
under AIPPA fell away.

• ALERT
Date: September 30, 2004
Persons/Institutions: Frank Chikowore
Violation(s): Censored

On September 30 2004, freelance journalist Frank Chikowore was barred from covering the
initial remand hearing of women protestors who were arrested in the town while on their way
to Harare to protest against the controversial Non-Governmental Organisations (NGO) Bill.
The police confiscated Chikowore’s national identity card and passport and told him to collect
the documents in question upon production of his press accreditation card issued by the Media
and Information Commission (MIC).

• ALERT
Date: October 5, 2004
Persons/Institutions: Tsvangirai Mukwazhi, Desmond Kwande and Howard Burditt
Violation(s): Detained

On October 5 2004, photo-journalists Tsvangirai Mukwazhi, Desmond Kwande and Howard
Burditt were arrested outside Parliament Building in Harare while covering a demonstration by
women protestors demonstrating against the proposed Non-Governmental Organisations Bill.
The three were taken to Harare Central Police Station where they were detained till the next
day after their arrest around 15h00. Mukwazhi and Burditt are freelance photo-journalists
while Kwande works for the privately-owned “Daily Mirror”.

• ALERT
Date: October 6, 2004
Persons/Institutions: Media in Zimbabwe
Violation(s): Legislation (threatening)

The Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) Amendment Bill which will

151



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

tighten the controversial media law was tabled in Parliament on 6 October 2004. Among others,
the Bill seeks to provide a penalty fine and imprisonment term for journalists practicing without
government accreditation.

• ALERT
Date: October 6, 2004
Persons/Institutions: Richard Musazulwa
Violation(s): Detained

On October 13, 2004, special correspondent of the privately-owned “Standard” weekly
newspaper Richard Musazulwa, appeared in court on charges of publishing falsehoods under
the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) arising from a story published
in January 2004. The story alleged that hungry ZANU PF youths had stormed a Heroes luncheon
hosted by military chiefs at Thornhill Airbase in Gweru.
He was charged with contravening Section 80 (1) (b) of AIPPA which deals with the publication
of falsehoods. He was granted $50 000 bail and remanded to October 26, 2004.

• ALERT
Date: October 13, 2004
Persons/Institutions: Members of the Zimbabwe Social Forum
Violation(s): Other

On October 13 2004, Zimbabwe Police barred members of the Zimbabwe Social Forum from
holding a meeting scheduled for October 14, 2004, in the Harare Gardens claiming that the
meeting would disturb public order. The Forum comprises anti-globalisation activists, social
movements, NGOs, community based organisations, faith-based groups and unions opposed
to neo-liberalism. The meeting was to be convened under the theme “People’s Forum Against
Poverty, Gender Inequality and Oppression” and was meant to prepare for Zimbabwe’s
participation in the forthcoming Africa and World Social Forums scheduled to be held in Zambia
in December 2004 and in Brazil in January 2005.

• ALERT
Date: October 13, 2004
Persons/Institutions: Movement for Democratic Change (MDC)
Violation(s): Other

The government will not allow the opposition Movement for Democratic Change (MDC) access
to the public media ahead of the parliamentary elections slated for March 2005, the Minister of
Legal and Parliamentary Affairs, Patrick Chinamasa said in Harare on October 13, 2004.
The SADC Principles and Guidelines Governing Democratic Elections which, among other
provisions, stress the need for political tolerance,  binds member states to allow all political
parties equitable access to the state media. On the ruling party’s monopoly of the state media,
he said the scales were in fact tilted in favour of the MDC which he said enjoyed extensive
coverage by CNN and the VOA.

• ALERT
Date: October 13, 2004
Persons/Institutions: Owen Matava
Violation(s): Detained

On 13 October 2004, the editor of the Kwekwe-based “Midlands News” Owen Matava, was
picked up by police in Kwekwe and questioned over a story on the alleged retirement plans of
the Governor of the Midlands Province, Cephas Msipa.

152



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Matava was picked up from his offices and taken to the Gweru Central police station where he
endured nine hours of questioning before he was released at about 4.45 pm.
The police recorded his warned and cautioned statement and said they would notify him of
when he would appear in court by way of summons.
On September 18, 2004, the weekly “Midlands News” published a story which said Msipa
would be retiring from the government at the end of the year. Msipa is denying reports of his
alleged retirement plans.

• ALERT
Date: October 15, 2004
Persons/Institutions: Desmond Kwande
Violation(s): Detained

On October 15 2004, “Daily Mirror” photojournalist Desmond Kwande was arrested outside
the High Court Buildings in Harare, just after the acquittal of opposition MDC leader Morgan
Tsvangirai on treason charges. Kwande was on his way to the “Daily Mirror” offices when he
was stopped by members of the riot police who demanded he handover his camera for “vetting”.
Kwande was bundled into a police open truck and driven to Harare Central police station
around noon.

• ALERT
Date: November 24, 2004
Persons/Institutions: BBC, The Times, Telegraph, Sun, Mirror
Violation(s): Expelled

BBC journalists and several others working for British newspapers have been banned from covering
England’s cricket tour of one-day internationals which begins in Harare on Friday, November 26.
According to an AFP report, on November 24, 2004, the decision to deny 13 of the 36 visa
requests from British media outlets was made on political grounds.  Journalists from “The Times”,
“Telegraph”, “Sun”, “Mirror”, and their Sunday editions, also had their applications turned down
by the government.
Under the controversial Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), all foreign
journalists should apply for accreditation at least a month before their planned visit to Zimbabwe.

153


