
National Overview 2004 
by MISA Zambia

ZAMBIA



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

119

Zambia

By Kenny M. Makungu
Kenny Makungu is a Lecturer of Journalism and Mass  Communication, in the Department of
Mass Communication, School of Humanities and  Social Sciences, at the University of Zambia
(UNZA). He  is the holder of a Masters Degree in Journalism Studies, obtained from the
University of Wales, College of Cardiff, a Bachelor of Mass Communication Degree  from the
University of Zambia, and a Diploma in Journalism from the Evelyn Hone  College of Applied
Arts and Commerce. He  is currently head of the Department of Mass Communication at UNZA.

A struggle for media freedom

During 2004, Zambia made little progress in its struggle to have the Freedom of Information
Bill re-introduced in Parliament and legislated. The government and media also failed to have
the names of Independent Broadcasting Authority (IBA) and the Zambia National Broadcasting
Corporation board members taken to the National Assembly for ratification.

These two issues served to show a major difference in opinions. The Government feels that in
spite of the progress the country has made in liberalising the media - for example, through the
passing of laws which brought the IBA and ZNBC into being - it should retain some measure
of control. However, press freedom advocates believe the media should be left to serve the
interests of all people, regardless of their political affiliations.

In February 2001, Government had published a draft Freedom of Information Bill that would
have made it easier for the press to access Government-held information, but the Bill was
withdrawn before being tabled in Parliament. It has not been reconsidered.

Triumph in the courtroom

The IBA/ZNBC issue resulted in a High Court case that was won by six media bodies, which
jointly sought a judicial review following a decision by the Minister of Information and
Broadcasting Services, Mutale Nalumango, to veto some of the people recommended to sit on
the boards by two appropriate ad-hoc appointment committees.

In his judgement on December 23, 2004, Lusaka High Court Judge Gregory Phiri said the
Minister’s decision in the context of the new legislation not only promoted non-compliance
with the new law, but also prevented and frustrated the vital media law reforms in Zambia.

“The decision clearly prevents the law from taking its course; thereby making it moribund
from its beginning. In this context therefore, I have found the Minister’s decision to be irrational,”
he said.

The Judge observed that the two pieces of legislation (IBA and ZNBC) represented a clear and
deliberate effort at reform of the law and circumstances that previously existed, and that the
two laws were clearly and deliberately aimed at moving Government away from direct and
day-to-day control of both public and private media organisations in Zambia.

“Specifically, the law clearly creates the IBA and an independent board of directors for ZNBC,
a key public media organisation in Zambia, free from interference and not subject to the direction
of any other person or authority,” he said.

Judge Phiri, however, noted that he had not found any evidence to suggest that the Minister’s



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

decision was made in bad faith, particularly because she had concealed her reasons for the decision.

The judge said he had found that the Minister erroneously believed she had power to veto the
nominees, or to reject or modify the recommendations of the committees under the law.

The six media organisations involved in the suit were The Media Institute of Southern Africa
(MISA) Zambia Chapter, Press Association of Zambia (PAZA), Zambia Union of Journalists
(ZUJ), Zambia Media Women’s Association (ZAMWA), Society of Senior Zambian Journalists
(SSZJ), and the Post newspaper’s Press Freedom Committee.

Legislative Environment

There were no significant changes that affected the legislative environment for the media.
There were also no new legislative measures that affected the media, but the struggle, as earlier
alluded to, to have The Freedom of Information Bill re-introduced and passed in Parliament,
continued though no significant progress was made.

However, the period saw attacks on constitutionally entrenched rights, particularly that of
freedom of expression and freedom of speech. This was brought to the fore on 5 February 2004
when Roy Clark, a columnist for the privately owned Post newspaper was given 24 hours in
which to leave the country for allegedly having insulted President Levy Mwanawasa and two
cabinet ministers in an article published in the Post newspaper on 1 January, 2004.

Home Affairs Minister Lieutenant General Ronnie Shikapwasha confirmed having issued orders
to deport Clark on 5 January in Lusaka when he addressed ruling Movement for Multi-party
Democracy (MMD) cadres who gathered at his office demanding the immediate deportation
of Clark.

Clark, in his weekly column, The Spectator, is said to have referred to President Mwanawasa
as a muwelewele (a fool) and called two of his cabinet ministers offensive names.

Several groups condemned the minister’s actions. The Post’s Deputy News Editor Amos
Malupenga described the action as “barbaric and unreasonable”. He argued that Government
should have found a better way of dealing with the issue instead of resorting to deportation.

Thankfully the fight for media freedom was greatly boosted when on 26 April, Lusaka High
Court Judge Philip Musonda quashed the deportation order issued by the Minister against
Clark, saying it was unlawful and violated freedom of expression.

In his ruling, Justice Musonda said the deportation order violated Section 26 (2) of the
Constitution because there was procedural impropriety in the way the order was issued. He
said that Clark had shown that his constitutional rights, including freedom of expression and
the right not to be discriminated against were violated by the State.

Keeping media in the dark

Another incident occurred on 3 February 2004 when the media and the public were barred
from attending a tribunal that was launched to investigate allegations of professional misconduct
levelled by President Mwanawasa against Director of Public Prosecutions (DPP) Mukelebai
Mukelebai.

Tribunal Chairperson Judge Esau Chulu, who presided with judges Philip Musonda and Charles

AN
GO

LA
BO

TS
WA

NA
LE

SO
TH

O
MA

LA
WI

MO
ZA

MB
IQU

E
NA

MI
BIA

SO
UT

H A
FR

ICA
SW

AZ
ILA

ND
TA

NZ
AN

IA
ZA

MB
IA

ZIM
BA

BW
E

120



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Kajimango, ruled that the proceedings would be held in camera, despite an application by
Mukelabai’s lawyer, Vincent Malambo, that they should be open to the public.

MISA-Zambia quite rightly pointed out that “... journalists are there to inform the public about
what is happening, therefore, having the case of the DPP heard in camera is an infringement of
the journalists’ rights as well as the denial of information to the public.”

Police brutality: media under threat

Other incidents included the four-hour detention by police of two reporters working for Radio
Lyambai, a community radio station in Mongu (581 kilometres west of Lusaka), for allegedly
inciting people in a local township to riot.

Joseph Ngenda and Dennis Mwiiya, both producers at Radio Lyambai, were picked up on 20
February 2004, by three armed police officers for presenting a programme that police claimed
led to a riot in which residents of Imwiko Township beat up and set on fire the home of a
suspected child abductor.

Mwala Kalaluka, a Zambia Information Service reporter who was covering the riot, was detained
for two hours. Police threatened to shoot if he did not stop interviewing witnesses. He was also
called a “fake reporter who reports lies”.

On April 24 and 25, Samuel Botha, a sub-editor, and George Lwanja, a programme manager,
both of Radio Chikaya, a small community radio station in Lundazi (about 800 kilometres north
east of Lusaka), were arrested, detained and charged with “obstructing a police officer on duty.”
In a related incident, announcer and volunteer Chaison Gwede Ngulube was arrested in
connection with a murder investigation at a village in Lundazi.

Botha was arrested after he prevented a police officer from entering the transmission studio to
arrest Ngulube, who was anchoring a live discussion programme at the time. Lwanja was only
arrested the next day when he tried to negotiate for Botha’s release from detention. Lwanja
informed MISA-Zambia that he and Botha had been beaten up in the process.

There were other sad cases of institutional or police intimidation, victimisation and arrests of
journalists. An example is ZNBC’S one-month suspension of its Acting Director of Programmes,
Ben Kangwa and another employee, Ignatius Sibetta, over the broadcast of “Unshackled,” an
African film featuring a man addicted to masturbation on 3 August 2004.

Silencing the detractors

The period also witnessed the Minister of Home Affairs, Lt. Gen. Shikapwasha deregistering
The Southern Africa Centre for Constructive Resolution of Disputes (SACCORD), after he
accused the organisation of “engaging in activities inimical to the interests of the State.”

SACCORD was a non-governmental organisation involved in human rights, promoting good
governance, monitoring elections and lobbying for legislative reform. Around the time of
deregistration, the organisation had been outspoken in calling for the amendment of the Public
Order Act, which regulates public processions and gatherings in Zambia.

The banning of SACCORD was greeted with alarm by a number of NGOs, particularly because
it followed threats by President Mwanawasa that Government would introduce legislation to
check the source of NGO funding. The President had accused some of the NGOs of trying to

121



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

destabilise the Government.

On the warpath

And to crown it all, on 20 December, Lusaka police wearing riot gear assaulted, detained and
charged four journalists with “conduct likely to lead to breach of the peace” and barred several
others from covering people detained over blocked peaceful demonstrations on the mode of
adopting the Constitution.

The four were Radio Phoenix reporter Kangwa Mulenga, Post senior reporter Brighton Phiri,
Radio Q-FM reporter Mutuma Chanda and Times of Zambia chief photographer Eddie
Mwanaleza.

The journalists were arrested after attempting to get a glimpse of 68 people who were being
held at a Lusaka soccer stadium for trying to demonstrate against government’s position on the
timeframe for the adoption of the Republican Constitution.

A team of MISA -Zambia officials that rushed to the scene found the four journalists detained
at Kabwata Police Station. Kangwa, who had sustained a big cut above his right eye and was
bleeding, told the officials that he had been roughed up and pistol-whipped by a police officer
despite identifying himself as a journalist.

Media diversity

Media diversity received a boost of sorts when a few more community radio stations including
Radio Liseli Oblates in Mongu, Radio Mano in Kasama and 5 FM in Lusaka were granted full
licences. Muvi Television Studio also received a full licence.

A plus for the media fraternity in the country is that The Media Council of Zambia (MECOZ)
Board was established in February 2004. It is headed by a retired High Court judge. MECOZ
is fully operational and has adjudicated a number of cases. It is significant to note here that
Government has also brought a case before MECOZ, an indication that it has embraced the
concept of self-regulation.

A spirit of oneness vis-à-vis media law reform and advocacy among the media associations has
continued, resulting in significant strides such as the IBA and ZNBC court case won by the six
media organisations. This shows that if these organisations work together, they could achieve
a lot more than they would if they worked in isolation.

Conclusion

From the account offered above, it seems reasonable to say that, in terms of harassments and
intimidation of journalists, there was no respite, but, comparatively, in terms of agitating for
media law reforms and an improved working environment for journalists, Zambia had a relatively
quiet year.

122



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

123

Zâmbia

Por M. Makungu De Kenny
Traduzido por Rui Correia
(* short bio coming)

Um luta pela liberdade da comunicação social

Durante 2004, a Zâmbia fêz pouco progresso na sua luta pra conseguir re-introduzir e levar a
voto na Assembleia Nacional o projecto da Lei sobre a Liberdade da Informação. O governo e
a comunicação social também não tiveram successo em levar para ratificação na Assembleia,
os nomes dos membros do conselhos para a Autoridade Independente para a Radiodifusão
(IBA) e para a emissora nacional, a Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC).

Estas duas questões serviram para ilustrar uma grande diferença de opiniões. O governo sente
que apesar do progresso que o país fêz em liberalizar a comunicação social - por exemplo, com
a aprovação das leis que criaram a IBA e a ZNBC - ele devia reter um certo grau de controlo.
No entanto, os activistas da liberdade da imprensa acreditam que a comunicação social deve
ficar livre de controlo, para assim melhor servir os interesses de toda a sociedade, não obstante
as suas afiliações políticas.

Em fevereiro de 2001, o governo tinha publicado um projecto da Lei sobre a Liberdade de
Informação, que tornaria mais fácil o acesso à informação retida por fontes da administração.
Mas a lei foi retirada antes de ser posta a voto na Assembleia Nacional. O projecto nunca mais
recebeu atenção alguma.

Triunfo no tribunal

A questão da IBA/ZNBC resultou num caso de Tribunal Supremo que foi ganho por seis órgãos
da mídia, depois de uma revisão judicial contra uma decisão da Ministra da Informação e Dos
Serviços de Radiodifusão, Mutale Nalumango, de vetar algumas das pessoas recomendados para
servirem nos dois conselhos. As pessoas tinham sido seleccionadas por dois comitês de seleccão.

Na sua decisão a 23 de dezembro de 2004, o juiz Gregory Phiri do Tribunal Supremo de
Lusaka disse que a atitude da ministra no contexto da nova legislação, não só incentivava o
não cumprimento da nova lei, como também impedia e frustrava as reformas da lei da
comunicação social na Zâmbia.

O juiz observou que as duas peças de legislação (IBA e ZNBC) representavam um esforço
lúcido e concreto para reformar a lei e as circunstâncias que existiam antes disso. Disse tamém
que as duas leis visavam afastar o governo do controlo directo dos órgãos públicos e privados
da comunicação social na Zâmbia.

O Juiz adiantou que não tinha encontrado nenhuma evidência para sugerir que a decisão da
ministra tivessa sido em má fé. A ministra estava enganada ao pensar que tinha o poder de veto.

Os seis órgãos da comunicação social envolvidas no caso foram o Instituto da Comunicação
Social para a África Austral, MISA-Zâmbia; a Associação da Imprensa da Zâmbia (PAZA); a
União dos Jornalistas da Zâmbia (ZUJ), a Associação das Mulheres da Comunicação Social da
Zâmbia (ZAMWA), a Sociedade dos Jornalistas Séniores (SSZJ), e o Comitê da Liberdade da
Imprensa do jornal The Post.



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

124

Ambiente Legislativo

Não houve nenhuma mudança significativa que afectou o ambiente legislativo para a
comunicação social. Também não surgiu nenhuma medida legislativa nova que afectasse a
comunicação social, mas - como já dito acima - a luta para reintroduzir o projecto da Lei da
Liberdade Informação continuou.

No entanto, o período testemunhou ataques contra direitos constitucionalmente consagrados,
em particular a liberdade de ideas e a liberdade de expressão. Isto veio à tona a 5 de fevereiro
de 2004, quando Roy Clark, um colunista no jornal privado Post recebeu ordens para sair do
país dentro de 24 horas por supostamente ter insultado o presidente Levy Mwanawasa e dois
ministros do seu gabinete num artigo publicado no jornal do Post a 1 de janeiro, 2004.

Clark, na sua coluna semanal, o espectador, supostamente referiu-se ao Presidente Mwanawasa
como um ‘muwelewele’ (um tolo) e usou linguagem ofensiva ao se referir aos ministros do seu
gabinete. Vários grupos condenaram as ações do ministro, que o Editor Adjunto de Notícias do
Post, Amos Malupenga descreveu de ‘bárbaras e descabidas’. Ele argumentou que as autoridades
deviam ter procurado uma maneira melhor de tratar do caso em vez de recorrer à deportação.

A luta pela liberdade da comunicação social recebeu uma grande ajuda quando, a 26 de abril,
o juiz Philip Musonda do Tribunal Supremo de Lusaka rejeitou a ordem de deportação emitida
pelo ministro contra Clark, declarando que esta era ilegal e violava a liberdade de expressão.

Na sua decisão, o Juiz Musonda disse que Clark tinha demostrado que a ordem de deportação
violava a seção 26 (2) da constituição, que trata de direitos constitucionais, incluíndo a liberdade
da expressão e do direito de não ser discriminado pelo estado.

Mantendo a comunicação social na escuridão

Um outro incidente ocorreu a 3 de fevereiro 2004, quando a comunicação social e o público
foram negados acesso a uma sessão para investigar alegações de má conducta profissional, feitas
pelo presidente Mwanawasa contra o alto oficial dos Serviços de Justiça, Mukelebai Mukelebai.

O Juiz Esau Chulu decidiu que o julgamento decorreria a portas fechadas, apesar de um pedido
do advogado de Mukelabai, Vincent Malambo, que estas deviam ser abertas ao público.

O MISA-Zâmbia declarou na altura que “... jornalistas existem para informar o público e por
isso julgar um processo a portas fechadas é uma violação dos direitos dos jornalistas assim
como negação de informação ao público”.

Brutalidade policial: comunicação social sob ameaça

Outros casos incluíram a detenção por 4 horas, de dois repórteres da Rádio Lyambai, uma
estação de rádio comunitária em Mongu (581 quilômetros ao oeste de Lusaka). Os dois foram
detidos pela polícia por supostamente estarem a incitar a população da aldeia à violência.

Joseph Ngenda e Dennis Mwiiya, ambos produtores da Rádio Lyambai foram detidos a 20 de
fevereiro 2004, por três policiais armados por terem apresentado um programa que os policiais
disserem ter provocado o motim, durante o qual habitantes de Imwiko agrediram um suposto
sequestrador e pegaram fogo à sua casa.

Mwala Kalaluka, um repórter do Serviço de Informação da Zâmbia que estava a cobrir o
motim, foi detido por duas horas. Os policiais ameaçaram disparar se ele não parasse de



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

entrevistar as testemunhas. Também foi chamado de ‘repórter falso que noticia mentiras’.

A 24 e 25 de abril, Samuel Botha, um editor adjunto e George Lwanja, um gerente de programação,
ambos da Radio Chikaya, uma pequena estação de rádio comunitária em Lundazi
(aproximadamente 800 quilômetros a nordeste de Lusaka), foram detidos e presos por ‘obstruir
um oficial da polícia que cumpria o seu dever’. Num caso relacionado, Chaison Gwede Ngulube,
anunciador voluntário foi detido com relação à investigação de um assassinato na aldeia de Lundazi.

Botha foi detido por ter impedido um policial de entrar no estúdio da emissora para prender
Ngulube, que na altura estava ao microfone num programa ao vivo. Lwanja só foi detido no
dia seguinte quando tentou negociar a liberação de Botha. Lwanja informou o MISA-Zambia
que Botha tinha sido agredido.

Houve outros casos tristes de intimidação, vitimização e detenções da parte da polícia ou outras
instituições contra jornalistas. Um exemplo foi a suspensão por 30 dias do director de
programação em exercício da ZNBC, Ben Kangwa e outro funcionário, Ignatius Sibetta, por
terem transmitido, a 3 de agosto 2004, um filme africano sobre um homem que era viciado em
se masturbar.

Silenciando os críticos

Este período testemunhou também a decisão do Ministro do Interior, Tenente-General
Shikapwasha de anular o registo do Centro para Resolusão Constructiva de Disputas da África
Austral (SACCORD), depois de ter acusado a organização de se “envolver em actividades
contrárias aos interesses do estado”.

SACCORD era uma organização não-governamental envolvida em direitos humanos, promoção
da boa governância, monitoramento de eleições e actividades de lobby para a reforma legislativa.
Na altura em que o registo foi cancelado, a organização tinha sido abertamente crítica em insistir
numa emenda da Lei sobre a Ordem Pública, que regula procissões e reuniões públicas na Zâmbia.

A proibição da SACCORD foi recebida com alarme por algumas ONGs, especialmente como
isto ocorreu depois de ameaças pelo presidente Mwanawasa que o governo introduziria
legislação para verificar a origem do financiamento das ONGs. O presidente tinha acusado
algumas das ONGs de tentativas de destabilizarem o governo.

Guerra declarada

Para coroar tudo isto, a 20 de dezembro, membros de um esquadrão de choque de Lusaka
agrediram e deteram quatro jornalistas e acusaram-nos de “conduta apta a levar à quebra da
paz” e impediram outros de fazerem cobertura de pessoas que tinham sido detidas durante
demonstrações pacíficas para protestar o método a ser usado para adoptar a constituição.

Os quatro eram o repórter da rádio Kangwa Mulenga de Phoenix, o repórter sénior Brighton
Phiri do Post, o repórter da rádio Q-FM, Mutuma Chanda e o fotógrafo principal do Times of
Zambia, Eddie Mwanaleza.

Os manifestantes - que estavam detidos num estádio de futebol de Lusaka - tentaram demonstrar
contra a posição do governo sobre a escala de tempo a ser seguida para a adopção da nova
constituição republicana.

Uma equipe do MISA-Zâmbia logo se deslocou ao local e encontraram os quatro jornalistas

125



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

detidos na esquadra de Kabwata. Kangwa, que tinha sofrido um golpe enorme acima de seu
olho direito e estava sangrando, disse que os policiais o tinham agredido à coronhada de pistola.
Isto, apesar de se ter identificado como jornalista.

Diversidade da comunicação social

A diversidade da comunicação social ganhou um impulso com o concedimento de licênças a
mais algumas estações de rádio comunitária, incluíndo a rádio Liseli Oblates em Mongu, Rádio
Mano em Kasama e 5 FM em Lusaka. A estação de televisão Muvi Television Studio também
obteve a sua licença.

Um bom sinal para a comunidade da comunicação social no país, foi a inauguração do Conselho
da Comunicação Social da Zâmbia (MECOZ), em fevereiro de 2004. O conselho é presidido
por um juiz aposentado do Tribunal Supremo. MECOZ já está em plena actividade e já ouviu
vários casos. É significativo mencionar que o próprio governo também trouxe um caso para a
decisão do MECOZ, uma indicação da sua aceitação do conceito de auto- regulação.

Conclusão

Baseado no que relatamos acima, parece ser razoável dizer que - em termos de perseguição e
intimidação de jornalistas - não houve nenhuma trégua, mas, em comparação, em termos de
activismo pelas reformas da lei da comunicação social e a melhoria do ambiente de trabalho
dos jornalistas, a Zâmbia teve um ano relativamente calmo.

126



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

127

• ALERT
Date: January 1, 2004
Persons/Institutions: Breeze FM, BBC
Violation(s): Censored

On January 1 2004, Zambia’s Ministry of Information and Broadcasting Services (MIBS)
ordered the community based commercial radio station, “Breeze FM”, to stop the relay of
British Broadcasting Corporation (BBC) programmes. “Breeze FM” is based in Chipata, an
area approximately 600 kilometers from the capital Lusaka, and broadcasts over a radius of
150 kilometres. “Breeze FM” Managing Director Mike Daka told MISA-Zambia that the MIBS
Assistant Secretary for Press, Juliana Mwila, on January 1 reiterated the ministry’s directive
that the broadcast of BBC programmes was in violation of the radio station’s license conditions.
Mwila pointed out that in line with the station’s application, it was licensed to carry foreign
news sourced only from the Zambia News Agency (Zana), the Southern African Broadcasting
Association (Saba) and Pan African News Agency (Pana).

• ALERT
Date: January 5, 2004
Persons/Institutions: Roy Clarke
Violation(s): Expelled

On January 5 2004, Roy Clarke, a columnist on the privately owned “Post” newspaper was given
24 hours in which to leave the country for allegedly having insulted President Levy Mwanawasa
and two other cabinet ministers in an article published in the “Post” newspaper of January 1,
2004. Home Affairs minister Lieutenant General Ronnie Shikapwasha confirmed having issued
orders to deport Clarke in Lusaka on January 5 when he addressed ruling Movement for Multi
party Democracy (MMD) cadres who were gathered at his office demanding the immediate
deportation of Clarke. Shikapwasha said Clarke was being deported because time had come for
him to be let out of the country. He said government cannot allow Zambians to be insulted by a
foreigner through satire. He said government has been following Clarke’s writing and was finally
deporting him. In his weekly column, the Spectator, Clarke is said to have referred to President
Mwanawasa as a Muwelewele (fool) and called two of his cabinet ministers names.

• UPDATE
Date: January 7, 2004
Persons/Institutions: Roy Clarke
Violation(s): Expelled

On approximately 20h15 on January 5 2004, the Lusaka High Court blocked a deportation
order against the “Post” newspaper columnist Roy Clarke, who is accused of insulting President
Levy Mwanawasa and calling two of his ministers “baboons”. The action signified that the
decision to deport Clarke could not be effected until it was heard by the court on Thursday,
January 8 at 14h30.  Meanwhile, the government announced that it was looking for Clarke,
who had reportedly gone into hiding to elude deportation.

• UPDATE
Date: January 9, 2004
Persons/Institutions: Roy Clarke
Violation(s): Expelled

On January 8 2004, the Lusaka High Court adjourned the hearing of the case in which Post
newspaper columnist Roy Henry Clarke is challenging his deportation from Zambia. The case
was to be heard on to January 26, 2004.



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

128

• UPDATE
Date: January 14, 2004
Persons/Institutions: Roy Clarke
Violation(s): Expelled)

On January 13 2004, the Lusaka High Court ruled that Roy Clarke, the British national facing
deportation from Zambia for writing a satirical article which allegedly insulted President Levy
Mwanawasa and two ministers, will continue enjoying his status as a permanent Zambian
resident until the court disposes of the case where he is challenging his deportation.
 Judge Phillip Musonda made the ruling in his chambers following an application by Clarke’s
lawyer, Patrick Matibini, who was seeking clarification from government over Clarke’s
residential status, in view of the injunction which he obtained on January 5, 2004, restraining
government from deporting him. The application was prompted by concerns over media
statements by some government officials that Clarke should apply for a temporary residence
permit if he wanted to remain in Zambia legally.

• ALERT
Date: January 17, 2004
Persons/Institutions: Leonard Hikaumba (ZCTU President)
Violation(s): Other (censored)

On January 17 2004, the state owned Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC)
television station cancelled a live discussion programme meant to discuss government’s
controversial decision to impose a civil service wage freeze and hike personal tax called Pay As
You Earn (PAYE). The Zambia Congress of Trade Unions (ZCTU) President Leonard Hikaumba
told MISA-Zambia that the ZNBC had decided to cancel the programme intended to respond to
statements made by Finance and National Planning Minister Ngandu Magande, on the wage
freeze despite having confirmed it.  Hikaumba said the programme was initiated by ZNBC Director
of Programmes Ben Kangwa, who invited him to react to Magande’s interview, which was
broadcast on February 15 2004, in which he justified government’s imposition of the wage freeze
and increase in PAYE. Magande argued that the measures were meant to ensure that Zambia
qualifies for the Highly Indebted Poor Countries (HIPC) initiative by June 2004.

• ALERT
Date: January 28, 2004
Persons/Institutions: Mackson Wasamunu
Violation(s): Detained, beaten, censored

On January 28 2004, Mackson Wasamunu, a photojournalist working for the state-owned
“Zambia Daily Mail” newspaper was beaten and detained by police officers for taking
photographs of a police action to remove street vendors from the capital Lusaka’s city centre.
Wasamunu was detained for approximately six hours. His two cameras worth about K10 million
(approximately US$2 100) were damaged in the ensuing struggle with the police officers, and
his film was confiscated.

• ALERT
Date: February 3, 2004
Persons/Institutions: Media in Zambia, citizens of Zambia
Violation(s): Censored

On February 3 2004, the media and the public were barred from attending the hearings of a
tribunal investigating allegations of professional misconduct levelled by President Levy
Mwanawasa against Director of Public Prosecution (DPP), Mukelebai Mukelebai.



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

129

Tribunal Chairperson Judge Esau Chulu who sat with Judges Philip Musonda and Charles
Kajimanga, ruled that the proceedings would be held in camera, despite an application by
Mukelabai’s lawyer, Vincent Malambo, that they should be open to the public.

• ALERT
Date: February 20, 2004
Persons/Institutions: Joseph Ngenda, Dennis Mwiiya and Mwala Kalaluka
Violation(s): Detained, threatened

On February 20, 2003 two reporters working for “Radio Lyambai”, a community radio station
in Mongu, 581 kilometers west of the capital, Lusaka, were detained by police for about four
hours for allegedly inciting people in a local township to riot.
Joseph Ngenda and Dennis Mwiiya both producers at “Radio Lyambai” were picked up by
three armed police officers for presenting a programme that police claimed led to a riot in
which residents of Imwiko township beat up and set on fire the home of a suspected child
abductor. Mwala Kalaluka, a Zambia Information Service reporter who was covering the riot,
was detained for two hours and threatened with shooting if he did not stop interviewing witnesses.
He was also called “a fake reporter who reports lies”.
On February 19 2004, “Radio Lyambai” aired a programme in which a family accused Mongu
police of dragging their feet in investigating a case in which a boy, believed to have died two
years ago, “miraculously” returned to his parents. A man from a nearby fishing community
who was alleged to have used witchcraft to abduct the boy, who he later claimed as his own,
was beaten and had his house burnt by irate residents who accused the police of alleged cover-
up in the investigations. The residents allegedly rioted after hearing the programme on the
radio station where by the boy’s supposed biological parents accused the police of shielding
the alleged wizard.

• ALERT
Date: April 26, 2004
Persons/Institutions: Roy Clarke
Violation(s): Victory (expelled)

On April 26 2004, Lusaka High Court Judge Phillip Musonda quashed a deportation order
issued by Home Affairs Minister Ronnie Shikapwasha against “Post” newspaper columnist
Roy Clarke, saying it was unlawful and violated freedom of expression. Clarke, a British
national and permanent resident of Zambia, had appealed against the order.
In his ruling Justice Musonda said the deportation order violated Section 26(2) of the Constitution
in that there was procedural impropriety in the way the order was issued. He said that Clarke
had shown that his constitutional rights including freedom of expression and the right not to be
discriminated against, were violated by the state.

• ALERT
Date: April 24 and 25, 2004
Persons/Institutions: Samuel Botha, George Lwanja and Chaison Gwede Ngulube
Violation(s): Detained, beaten, threatened

On April 24 and 25 2004, Samuel Botha (sub-editor) and George Lwanja (programme manager)
who work for “Radio Chikaya” - a small community radio station in Lundazi about 800
kilometers north east of Lusaka - were arrested, detained and charged with “obstructing a
police officer on duty”.
Related to the incident, radio announcer and volunteer Chaison Gwede Ngulube was arrested
in connection with a murder investigation at a village in Lundazi.
Botha and Lwanja were arrested after they prevented a police officer from entering the



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

130

transmission studio to arrest Ngulube, who was anchoring a live discussion programme at
the time. Lwanja however, was only arrested the next day when he attempted to negotiate for
Botha’s release from detention. Lwanja told MISA-Zambia that he and Botha were beaten up
in the process. “He (police officer) slapped me on the face and hit me with a gun and threatened
to shoot me while pointing the gun at me. He then fired the gun in the air which attracted the
attention of passers-by,” he said.
Lwanja was later released on bond after being remanded in custody for close to six (6) hours
while Botha was only released after two (2) days following the intervention of the chairperson
of the station’s board of directors, Muyunda Zulu.

• ALERT
Date: June 3, 2004
Persons/Institutions: Zambian media organisations/coalition
Violation(s): Legislation

On June 3 2004, the Lusaka High Court granted a stay of execution to the Media Institute of
Southern Africa (MISA)-Zambia and five other media bodies prohibiting the Minister of
Information and Broadcasting Services from stopping presentation or vetting presentation of
some names of board members recommended by the Ad Hoc Appointments Committees
appointed under the provisions of the Independent Broadcasting Authority (IBA) and Zambia
National broadcasting Corporation (ZNBC) (Amendment) Acts of 2002 to sit on the two
institutions’ boards.
This is in a matter in which MISA Zambia, together with the Press Association of Zambia
(PAZA), Zambia Union of Journalists (ZUJ), Zambia Media Women’s Association (ZAMWA),
Society of Senior Zambian Journalists (SSZJ) and the Post newspapers are seeking judicial
review challenging the Minister’s decision not to submit all the names to parliament for
ratification. Lusaka High Court Judge Gregory Phiri granted the stay following an application
for leave filed in the Lusaka High Court on 3 June by MISA Zambia as first applicant, PAZA,
ZUJ, ZAMWA, SSZJ and the Post newspapers seeking, among other things, to quash the
Minister’s decision.
In their application, the media bodies contended that the refusal by the Minister of Information
to forward some of the names for presentation to the National Assembly amounts to usurping
the role of the National Assembly to ratify or refuse to ratify the names.
They argued that the Minister does not have the power to vet the names presented by the
appointments committees, as doing so is contrary to the provisions of the law.
 They also said the Minister’s decision not to present some of the names amounts to
discriminating on extraneous grounds.
BACKGROUND: On May 30 2004, Information and broadcasting Services Minister Mutale
Nalumango announced that she would remove some appointees from the IBA board.
Nalumango has come under fire for delaying the submission of nominees to the ZNBC and
IBA boards to Parliament for ratification. The ZNBC (Amendment) and IBA Acts were enacted
in December 2002.

• UPDATE
Date: August 31, 2004
Persons/Institutions: Zambian media organisations/coalition
Violation(s): Legislation (victory)

On August 27 2004, the Lusaka High Court dismissed an application by the state arguing that
six media organizations that sued the state had wrongly commenced the matter of challenging
the legality of government’s decision not to take all the recommended names appointed to sit
on the Independent Broadcasting Authority (IBA) and the Zambia National Broadcasting



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

Services (ZNBC) boards to parliament for ratification.
In his ruling in chambers, High Court Judge Gregory Phiri said the matter was properly
commenced before the court and could therefore be heard by judicial review.
This followed an objection by the state in a preliminary hearing on August 24 saying the six
organizations - except the “Post” newspaper, had legal authority to sue the state in the case and
that the matter was not supposed to be commenced in the first place due to irregularities relating
to Order 53 of the Supreme Court Practice Rules.
He said the organizations also have legal authority to seek judicial review over Information
and Broadcasting Services Minister Mutale Nalumango’s refusal to take to Parliament names
of the Independent Broadcasting Authority (IBA) and the Zambia National Broadcasting
Services (ZNBC) board members. He said the decision to leave out some names was made by
Information and Broadcasting Services Mutale Nalumango, in the exercise of her statutory
powers under the Independent Broadcasting Authority Act No.17 of 2002 and the ZNBC
(Amendment) Act No. 20 of 2002.
Judge Phiri said there was a decision involved by the minister and that decision was
administrative in nature and could be subject of judicial enquiry. He stated that the subject
matter of the application for judicial review by the media associations was not about
interpretation of statutory provisions but about the decision made by the minister.
“Clearly this decision cannot be vividly said to be a question of interpretation of statutory
provisions per se,’ he said.
BACKGROUND: On August 24 2004, the Court allowed the media bodies to make
amendments to the legal action to show names of individuals to sue on behalf of the respective
organizations.
Those that have sued the state and the Minister of Information and Broadcasting Services
include the Media Institute of Southern Africa (MISA)-Zambia, Press Association of Zambia
(PAZA), Zambia Media Women’s Association (ZAMWA), Society of Senior Zambian
Journalists (SSZJ), Zambia Union of Journalists (ZUJ) and the “Post” newspaper.
Despite the coming into effect of the IBA and ZNBC Acts in December 2003, and the fact that
the Appointments Committees have submitted names to the Minister in order for her to take
them to the National Assembly for ratification, the Minister has not done so to date. MISA
consequently demanded that the minister submits these names to Parliament for ratification
without any further delay in the interests of transparency and good governance.
The IBA Act removes the Minister of Information’s regulatory powers in terms of awarding
broadcasting licenses to non-state broadcasters, which will instead be performed by a publicly
nominated board ratified by Parliament. Delays in the ratification of this board mean that the
Minister of Information so far continues to control this function. The government refused to
surrender its right of licensing the ZNBC, but the new ZNBC act does require the state
broadcaster to transform into a public broadcaster serving the diversity of political views and
interests across the spectrum. It also enables the government to charge the public a TV license
fee. Additional funds are urgently required to refurbish the antiquated equipment and facilities
of the state broadcaster.

• ALERT
Date: September 1, 2004
Persons/Institutions: Mazuba Mwiinga
Violation(s): Detained

On September 1 2004, Mazuba Mwiinga, a reporter working for the Catholic-owned community
radio station “Radio Chikuni”, was detained by local police in what appears to be a case of
settling personal scores.
Mwiinga told MISA-Zambia that he was detained from approximately 15h30 hours on
September 1, 2004, till 08h30 the following day on a fabricated charge of “telling falsehoods

131



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

against the police”. Such a charge does not exist in the Penal Code.
Mwiinga said his detention was instigated by the officer in charge at Chikuni police post
identified as Mwembe who, on August 29, 2004, was involved in a quarrel with two teachers
from a nearby school. The quarrel resulted in the police officer being attacked by one of the
teachers. Mwiinga witnessed the incident. However, for unexplained reasons, the officer in
charge accused Mwiinga of spreading rumours that the assault did not happen and sent one of
his police officers to fetch Mwiinga from his home and detain him.
“Radio Chikuni” news editor Matongo Maumbi confirmed the incident.

• ALERT
Date: November 15, 2004
Persons/Institutions: Southern Africa Centre for Constructive Resolution of
Disputes (SACCORD)
Violation(s): Other (censored)

Minister of Home Affairs, Lt. Gen. Ronnie Shikapwasha has deregistered the Southern Africa
Centre for Constructive Resolution of Disputes (SACCORD), accusing the organisation of
“engaging in activities inimical to the interests of the state”.
SACCORD is a non-governmental organisation involved in human rights, good governance,
election monitoring and lobbying for legislative reform. Recently, the organisation has been
outspoken in calling for the amendment of the Public Order Act, which regulates public
processions and gatherings.
Shikapwasha said in a letter dated November 11, 2004, which was made available to the media
on November 15, 2004, that he was deregistering SACCORD “with immediate effect” and
that it should stop operating.
But SACCORD executive director Lee Habasonda told MISA-Zambia that he was shocked to
learn about the banning of his organisation and had written to the minister to name the activities
that his organisation was engaged in which were a danger to national security. In the meantime,
he was consulting his lawyers with a view to sue the minister for breach of his association’s
rights to freedom of association and assembly.
The banning of SACCORD has been received with alarm by a number of NGOs especially
that it follows threats made by President Levy Mwanawasa on November 1, 2004 that
government would introduce legislation to check the source of NGO funding. He accused
some unnamed NGOs of trying to destabilise the government.
The Zambia Congress of Trade Unions (ZCTU), Zambia Episcopal Conference (ZEC) and
Inter-African Network for Human Rights and Development (AFRONET) are among the
organisations that have criticised the banning of SACCORD and have challenged Shikapwasha
to give the reasons for his action.
But Shikapwasha told the state-owned “Times of Zambia” on November 16, 2004, that his
action was final and not subject to appeal.
“By law I am not even supposed to give SACCORD a hearing if I am convinced that they are
involved in serious issues meant to undermine the security of the country,” he said.

• UPDATE
Date: November 24, 2004
Persons/Institutions: Zambian media organisations/coalition
Violation(s): Legislation

On November 24 2004, lawyers representing the six media bodies in the case in which they
have sued the Minister of Information and Broadcasting Services and the Attorney General for
vetoing the names recommended to sit on the boards of the Independent Broadcasting Authority
(IBA) and Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC), asked the Lusaka High Court

132



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

to grant an order directing Minister of Information and Broadcasting Services Mutale Nalumango
to transmit the names to parliament for consideration and ratification.
In their submission before High Court Judge Gregory Phiri in Chambers, Patrick Matibini and
Norman Sampa argued that the minister’s decision to veto the names was irrational and ultra-
viles as the proper body with discretion to do so was the National Assembly.
They said that the minister’s decision was tantamount to usurpation of parliamentary jurisdiction
and urged the Court to declare it null and void.
The two submitted that the intention of the two Acts as seen from the parliamentary debates
prior to their enacting by parliament was to transfer excessive discretion and control from the
Minister to the two Boards instituted under the two Acts and not submitting the names
accordingly would be reversing the very intention for which the Acts were created.
They asked the court to interpret the word “recommend” as it exists in the context of the two
Acts.

• ALERT
Date: November 26, 2004
Persons/Institutions: Zambia Daily Mail, Times of Zambia and Zambia National
Broadcasting Corporation (ZNBC)
Violation(s): Threatened

On November 24 2004, Deputy Minister of Commerce Trade and Industry, Geoffrey
Samukonga, caused a furore at the “Zambia Daily Mail”, “Times of Zambia” and Zambia
National Broadcasting Corporation (ZNBC), accusing the organisations of tarnishing his image.
Samukonga threatened to have the newspaper’s managing editor Godfrey Malama fired if he
did not dismiss chief reporter Patson Phiri who he accused of writing adverse stories against
him. Mr. Samukonga stormed the “Daily Mail” newsroom and unleashed a tirade of insults on
chief reporter Patson Phiri, whom he accused of writing adverse stories against him. Thereafter,
the deputy minister reportedly proceeded to Managing Editor Godfrey Malama’s office, where
he allegedly insulted him. He also allegedly pointed his finger menacingly in the face of editor
in chief Mary Mbewe and threatened to cause the dismissal of top management at the “Daily
Mail” if Phiri was not fired.  “The Times of Zambia” and ZNBC reported that Samukonga
repeated fit of rage at both institutions. At ZNBC he reportedly threw papers about in anger at
a story that his firm had been sued by a security company for non-payment of services rendered.

• UPDATE
Date: December 1, 2004
Persons/Institutions: Zambian media organisations/coalition
Violation(s): Legislation

On December 1 2004, Lusaka High Court Judge Gregory Phiri set 21 December 21, 2004, as
judgment in the case in which the five media bodies have sued the Minister of Information and
Broadcasting Services (first respondent) and Attorney-General (Second respondent) for vetoing
the names recommended to sit on the boards of the Independent Broadcasting Authority (IBA)
and Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC) respectively.

• ALERT
Date: December 20, 2004
Persons/Institutions: Kangwa Mulenga, Brighton Phiri, Mutuna Chanda and Eddie
Mwanaleza.
Violation(s): Detained, censored

On December 20 2004, Police in riot gear in Lusaka assaulted, detained and charged four
journalists with “conduct likely to lead to breach of the peace” and barred several others from

133



So This Is Democracy? 2004 Media Institute of Southern Africa

State of the media in Southern Africa - 2004

covering people detained over the blocked peaceful demonstrations on the adoption of the
constitution.
The four are “Radio Phoenix” reporter Kangwa Mulenga, “Post” senior reporter Brighton
Phiri, “Radio Q-FM” reporter Mutuna Chanda and “Times of Zambia” Chief Photographer
Eddie Mwanaleza. They were detained at Kabwata police station.
The journalists were arrested after attempting to catch a glimpse of the 68 people who were
being held at a Lusaka police stadium for trying to demonstrate against government’s position
on the timeframe for the adoption of the republican constitution.
Mulenga Kangwa, who sustained a deep cut above his right eye and was found bleeding, told
MISA-Zambia that he was roughed up and hit with a gun-butt by a police officer despite
identifying himself as a journalist. He said the police officers descended on him and other
journalists when they refused to leave the scene where the demonstrators were being held.
The journalists, whose notebooks and camera were confiscated, were detained for close to five
hours before they were released on police bond. They were to appear in the Lusaka Magistrate’s
Court on December 23, 2004. Later, the journalists refused to yield to overtures by the officers
at Kabwata police who told them that they were dropping the charges against them following
instructions from high command.

134




