
National Overview 2008
by MISA Tanzania

TANZANIA



-101- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

National overview
By Attilio Tagalile, a media consultant and former managing 
editor of the Habari Corporation, publishers of The African, 
Rai, Mtanzania and Dimba newspapers

Tanzania



-102- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

The year 2008 will remain indelible in the minds of most Tanzanians and, in particular, mem-
bers of the media for one historic development: the arrest and appearance before the court 

of former Minister of Finance Basil Mramba; former Minister of Energy and Minerals Daniel 
Yona; and the permanent secretary in the Ministry of Finance and Planning, Gray Mgonja. All 
three are facing eight similar charges that include, among others, the misuse of power that led 
the country to lose US$10 million. 

Before the three appeared before the court, 20 other high profi le personalities – including 
businesspeople; a treasurer of the ruling party, Chama Cha Mapinduzi (CCM), in the western 
Region of Kigoma; and former offi cials from the Central Bank – were arrested and appeared in 
court on charges of fraud and theft. The charges revolved around the embezzlement of US$130 
million from the central bank, the Bank of Tanzania, through the use of fake companies.

Tanzanian President Jakaya Kikwete has already warned that more high profi le Tanzanians 
will appear before the court to answer various charges, including corruption. With the excep-
tion of Mgonja, who remained behind bars for less than 10 days, the two former ministers and 
20 others were remanded in custody for not less than 15 days before they were later released 
under tough bail conditions.

An overview of the state of media freedom in Tanzania would have been incomplete without 
highlighting these high profi le court cases. This is because the arrest of the 23 people was the 
culmination of excellent investigative reporting by a section of the Tanzanian media, which 
started almost immediately after the inauguration in December 2005 of President Kikwete.

The word ‘section’ of the Tanzanian media has been used deliberately, because less than half of 
the Tanzanian media was responsible for the crusade against grand corruption and other ills in 
society, with the rest of the media outlets either sitting on the fence or embarking on the dirty 
job of cleansing the culprits. This goes to explain why the Tanzania Media Workers’ Associa-
tion (TAMWA) was very selective when it presented a handful of certifi cates to members of 
the media that helped in the fi ght against corruption and other ills.
 

The state of media freedom 

The government’s position as far as freedom of the media is concerned has remained much the 
same as before: hostile. This is evident by the continued existence of the draconian 1976 Media 
Law that was borrowed from the British colonial government. That the Tanzanian media has 
been able to survive 16 years after the re-introduction of the multiparty system in the country, 
even in cases where they exposed scandals both in the government and the ruling party, has 
not been due to the protection of media freedom from the law, but rather political support, 
especially from former presidents Mwinyi, Mkapa and now Kikwete.

For instance, when the managing editor of the Swahili weekly, Mwanahalisi, Saed Kubenea, 
was attacked in his offi ce and had acid thrown in his eyes, President Kikwete was one of the 
fi rst people to console him at his bedside at Dar es Salaam’s National Muhimbili Hospital. 
The following day, the president called on the media to leave no stone unturned in exposing 
whatever ills they came across without fear. It was, however, due to the lack of legislation to 
protect media freedom in Tanzania that a few months later the Minister for Culture, Information 
and Sports, George Mkuchika, slapped a three-month suspension on the Mwanahalisi, through 
the use of the 1976 Media Law, on the grounds that the weekly had debased the president 
and his family. The minister’s act and argument revolved around a story which claimed that 
Kikwete’s son, Ridhwani Kikwete, was being used by others to ensure that his father does not 



-103- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

serve the second fi ve-year term. The three-month ban on Mwanahalisi is expected to end on 
January 12, 2009. Interestingly, this time the president remained mum on the saga, giving rise 
to more questions than answers. 

During 2008, a number of journalists went the extra mile to ensure that ills affl icting the nation 
were laid bare for everybody to see, thereby forcing the government to take action. Media re-
porting, for example, forced the resignation of Prime Minister Edward Lowassa and two energy 
and minerals ministers: the then-incumbent minister Nazir Karamagi and his predecessor, Dr 
Ibrahim Msabaha. The resignation of Lowassa and the two ministers in February 2008 followed 
their involvement in what has come to be known as the ‘Richmond saga’. This involved their 
decision to force the Tanzania Electricity Supply Company, Tanesco, to enter into an agreement 
with a dubious company for hiring of gas-to-power generators. The deal was meant to solve 
power cuts caused by drought. 

The Richmond saga would not have come to light had it not been for the media’s persistence 
on the issue. A few months later, the then Minister for Infrastructure Development, Andrew 
Chenge, was forced to resign after a British corruption watchdog, the Serious Fraud Offi ce 
(SFO), accused him of having stashed US$1 million of corruption proceeds in an offshore ac-
count. The minister had earned the money as a kickback for the supply of Radar to the Tanzanian 
government during the administration of former President Mkapa. 



-104- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa



-105- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

Por Attilio Tagalile
Attilio Tagalile é um consultor dos media e um ex- Editor 
Geral da Habari Corporation - Proprietários dos jornais 
African, Rai, Mtanzania e Dimba.

Tanzânia



-106- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

Introdução 

O ano de 2008 permanecerá indelével nas mentes da maioria dos cidadãos Tanzanianos, e 
em particular, no seio dos profi ssionais de comunicação social por causa de um desen-

volvimento histórico.

A comparência de dois ex-ministros titulares das pastas de Finanças, Energia e Recursos Min-
erais, Basil Mramba e Daniel Yona respectivamente e o Secretário Permanente do ministério das 
Finanças e Planeamento, Gray Mgonja perante o tribunal para responderem várias acusações. 
Todos três homens estão enfrentando mais ou menos oito acusações similares que incluem, 
entre outras, o abuso de poder que conduziu o país a uma perda na ordem de USD10 milhões.
Antes dos três comparecerem perante o tribunal, outras 20 personalidades de alto perfi l que 
incluíam empresários, um tesoureiro do partido no poder, CCM, na região ocidental de Kigoma 
e ex-funcionarios do Banco Central compareceram perante o Tribunal Judicial de Dar es Salaam 
para responder as várias acusações de fraude e furtos.
As queixas estão envolvidas em torno do desfalque de USD 130Milhoes do Banco Central 
(conhecido ofi cialmente como Banco de Tanzânia) através do uso de empresas fi ctícias.

O Presidente da República Unida de Tanzânia, Jakaya Kikwete já fez saber que mais Tanza-
nianos de alto perfi l comparecerão perante o tribunal para responder às várias denuncias que 
incluem a corrupção. 
À excepção de Mgonja que esteve detido menos de dez dias, os dois ex-ministros e os outros 
20 foram colocados sob prisão preventiva sob custódia durante 15 dias no mínimo antes que 
fossem soltos sob severas condições de caução.

Em poucas palavras, o estado da liberdade dos media em Tanzânia em 2008 teria sido incom-
pleto sem dar ênfase, embora breve, sobre a detenção e comparência perante o tribunal dos 
dois ex-ministros, um secretário permanente que estava de férias preste a reformar e os outros 
20 Tanzanianos de alto perfi l. 
A importância de afl orar as detenções de 23 Tanzanianos de alta nomenclatura reside no 
facto de que este é o culminar do trabalho esplêndido realizado por uma secção dos media 
Tanzanianos que começaram quase imediatamente após a investidura em Dezembro de 2005 
do Presidente Kikwete.

A secção da imprensa escrita dos media Tanzanianos é usada deliberadamente porque menos 
do que a metade dos media Tanzaniano era responsável pela cruzada de combate de grande 
corrupção e outros males na sociedade com os restantes órgãos de comunicação hesitando ou 
embarcando no trabalho sujo de purifi cação dos acusados.
Isto serve para explicar pois, uma das associações mais efi cazes dos media no país, a associ-
ação dos profi ssionais de comunicação social da Tanzânia, Tamwa, foi muito selectiva quando 
entregou certifi cados aos media que tinham desempenhado um papel excelente na luta contra 
a corrupção e outros males.

Somente um punhado de órgãos de comunicação social recebeu os certifi cados.
É este desenvolvimento que nos traz agora a uma condição na qual possamos agora avaliar o 
estado da liberdade dos media em Tanzânia no ano em análise. 

Estado da liberdade dos media em Tanzânia 

Resumindo, a posição do governo no que refere a liberdade dos media no país permanece in-
alterável, hostil, conforme correctamente refl ectido pela existência contínua da lei draconiana 
de 1976 sobre os media que foi herdada do governo colonial britânico.



-107- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

Os media Tanzanianos puderam sobreviver 16 anos após o reintrodução do sistema multi-
partidário no país, mesmo nos casos onde expuseram escândalos tanto do governo quanto do 
partido no poder, não foram devido à protecção da liberdade dos meios da lei, mas ante o apoio 
político, especialmente dos ex-presidentes Mwinyi, Mkapa e o actual Kikwete.

Por exemplo seria de recordar que quando o Editor Geral de um semanário em swahili, Mwa-
nahalisi, o Sr. Saed Kubenea foi atacado no seu escritório e lhe foi atirado ácido a sua vista, 
foi o Presidente Kikwete que foi uma das primeiras pessoas que foram o consola-lo internado 
no Hospital Nacional Muhimbili de Dar Es-Salaam.
No seguinte dia, o Presidente instou os profi ssionais de comunicação social a manterem-se 
fi rmes na divulgação dos males que apurarem. Entretanto, deveu-se a esta falta da legislação 
que assegura a existência da liberdade dos media em Tanzânia que alguns meses mais tarde o 
Ministro da Cultura, Informação e Desportos, Sr. George Mkuchika suspendeu por três meses o 
Mwanahalisi (com recurso a Lei dos media de 1976) argumentando que o semanário humilhara, 
no seu artigo de fundo, o Chefe d Estado e a sua família.

A acção e o argumento do ministro em torno da história do efeito de que o seu fi lho, Sr. Rid-
hwani Kikwete, estava sendo usado, aparentemente sem o seu conhecimento, por indivíduos 
(provavelmente prestes a enfrentar a intensidade extrema da lei por causa das suas práticas 
corruptas) com vista a assegurar que o seu pai não seja reconduzido ao actual cargo para mais 
um mandato de cinco anos.
Prevê-se que o banimento por três meses do Mwanahalisi tenha o seu termo no dia 12 de Janeiro 
de 2009. Curiosamente, desta vez o Presidente manteve-se silencioso na saga, suscitando mais 
questões do que respostas. Por conseguinte, se se tivesse que resumir o estado da liberdade 
dos media em Tanzânia ao longo de 2008, não seria uma distorção afi rmar que o ano registou 
esforços adicionais empreendidos por vários jornalistas a fi m de se assegurar que os males que 
afl igem a nação fossem revelados de forma que todos vissem e desse modo forçar o governo 
a tomar medidas.

As reportagens dos media forçaram a exoneração do Primeiro-Ministro, Edward Lowassa e dois 
Ministros de energia e de Recursos Minerais (na altura ministro em exercício) Nazir Karamagi 
e o seu antecessor, Dr. Ibrahim Msabaha. 
A exoneração de Lowassa e dos dois ministros ocorreu na sequência da sua participação no 
que veio sendo conhecido como a saga de Richmond. 
Isto envolveu a sua decisão de forçar a Empresa de Abastecimento de Electricidade da Tanzânia, 
Tanesco, a celebrar um acordo com uma Empresa suspeita de aluguer de geradores de gás. 
O negócio visava resolver as interrupções no abastecimento de electricidade causados pela seca. 

O saga de Richmond não teria vindo à luz se não fosse a persistência dos media sobre o assunto. 
Alguns meses mais tarde o então ministro para o desenvolvimento de infra-estruturas, o Sr. 
Andrew Chenge foi forçado a renunciar após um fi scal britânico de combate a corrupção, SFO, 
acusa-o de ter depositado um milhão dólares Norte Americanos, tratando-se de rendimentos de 
corrupção, numa conta bancária no exterior. O ministro ganhara o dinheiro como luvas pelo 
fornecimento do Radar ao governo tanzaniano durante a administração do ex-Presidente Mkapa.
 



-108- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

• ALERT 
Date: January 7, 2008 
Persons: Saed Kubenea and Ndimara Tegambwage 
Violation/issue: Beaten, assaulted/ threatened 
On January 5, two editors of the weekly Kiswahili-language newspaper Mwanahalisi were 
attacked and beaten by three anonymous machete-wielding assailants in their media house in 
Kinondoni, Dar es Salaam. Saed Kubenea and Ndimara Tegambwage were beaten and disfi gured 
when their assailants poured acid on their faces. Kubenea, was admitted to Muhimbili Hospital, 
lost his sight and was expected to be fl own to India for further treatment. Tegambwage, one 
of the founding members of MISA Tanzania, sustained head injuries requiring 15 stitches. He 
was treated and discharged from hospital. Talking to the media from hospital, Kubenea said 
he understood that the event was directly related to their work as journalists. Kubenea said the 
attack came after a series of death threats sent by text message, and after his car was torched 
by unidentifi ed individuals in June 2007.

• ALERT
Date: May 7, 2008 
Person/institutions: Tanzania Broadcasting Corporation 
Violation/issue: Legislation 
The Coalition on the Freedom of Information and Expression, comprising nine media and legal 
and human rights organisations, held a press conference on May 7 expressing concern about 
statements by the Minister for Information, Culture and Sports, George Mkuchika, who attacked 
them for not understanding and appreciating the proposed Media Services Bill. Mkuchika argued 
that concerns by non-governmental organisations (NGOs) on government ownership of media 
outlets were misplaced. He stated that it was preposterous for the stakeholders to recommend 
that the Government should not own media, while even big western democracies like the United 
States and Britain owned them. The coalition countered that they consulted nationwide in a bid 
to get legislation that will be supportive to the growth of a free and vibrant media that would 
articulate the right of citizens to free expression and to get informed as articulated in Article 18 
of the Constitution of the United Republic of Tanzania, 1977 as amended thereinafter.

• COMMUNIQUÉ 
Date: July 19, 2008 
Person/institutions: Media 
Violation/issue: Legislation 
The stakeholders’ proposed Media Services Bill, 2008 together with the proposed Right to 
Information Bill, 2008 were submitted to the Parliamentary Committee on Community De-
velopment for consideration and support. The two proposed bills were offi cially handed to the 
Chairperson of the Parliamentary Committee, Jenista Muhagama, and guest of honour, the 
Deputy Speaker of the Parliament of Tanzania, Anna Makinda, during a two-day workshop 
on sensitisation that was held in Dodoma from July 17 to 18. 

• ALERT
Date: July 26, 2008 
Person: Vicky Ntetema 
Violation: Threatened 
A Tanzanian journalist, who is the Bureau Chief of the British Broadcasting Corporation in Dar 
es Salaam, Vicky Ntetema, has gone in hiding after receiving threats because of her undercover 
work exposing the dangers faced by albinos from witchdoctors. In her article published in 
Tanzanian tabloids titled: “Albino killings: Journalist in hiding for exposing Tanzanian witch-
doctors”, Ntetema explained how she managed to enter the compounds of witchdoctors in Lake 
Victoria zones, especially the Mwanza, Shinyanga and Mara areas. She says that people living 



-109- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

with albinism are killed because their body parts are alleged to provide the potent ingredient 
for magic charms, which many local people use to bring about success in business and love. 

• ALERT
Date: July 29, 2008 
Person/institutions: Saed Kubenea/Mwanahalisi newspaper 
Violation/issue: Threatened/censored 
On July 18, Tanzania police detectives entered and searched Hali Halisi Media House and 
the residence of the chief executive and managing editor of Mwanahalisi newspaper, Saed 
Kubenea. The Police, who had a search warrant that was issued by the Resident Magistrates’ 
Court of Dar es Salaam at Kisutu, were searching for information relating to banking informa-
tion of government and some public fi gures. The Police did not fi nd any information but took 
an offi ce computer that Kubenea was using and copied personal information from his laptop. 
Mwanahalisi has exposed embezzlement and graft.

• ALERT 
Date: October 8, 2008 
Person/institutions: Media 
Violation/issue: Legislation 
On October 8, Tanzania’s Freedom of Information Bill Coalition Campaign submitted a draft 
Media Services Bill proposal to the Minister of Information and Culture, George Mkuchika. The 
draft is part of efforts to push for media policy changes in Tanzania. The minister commended 
stakeholders’ efforts, which he described as geared towards improving press freedom, profes-
sionalism and accountability. He urged both public controlled and privately owned media to 
take responsibility to train journalists in order to enhance professionalism and accountability 
in the sector. 

• ALERT
Date: October 13, 2008 
Person/institutions: Saed Kubenea 
Violation/issue: Other 
On October 12, the offi ce of the Director of Criminal Investigations summoned the managing 
editor of the Mwanahalisi newspaper, Saed Kubenea, for an interrogation in a matter yet to be 
identifi ed. The summons came four days after the Ministry of Information and Culture issued 
a strong warning to Mwanahalisi for allegedly publishing a false story. The warning issued on 
October 8 followed a story published by the newspaper‘s Kiswahili issue of October 7, which 
claimed that there was a plot within the ruling Chama cha Mapinduzi (CCM) party to oust 
President Jakaya Kikwete in the 2010 elections. 

• ALERT 
Date: October 14, 2008 
Person/institutions: Mwanahalisi newspaper 
Violation/issue: Banned 
MISA Tanzania expressed concern at the suspension of the weekly privately owned Mwanahalisi 
newspaper for three months from October 13 on allegations of continually running stories with 
the ill intention of inciting public hatred against the country’s president and thus contribute to 
the misunderstanding within president’s family and the ruling party. MISA Tanzania strongly 
opposed the unconstitutional suspension because it violated the right of the paper to media 
and freedom of expression. MISA Tanzania also said the government criminalised the media 
story that should have been taken up by those who were not happy with the story as a civil 
matter. It urged those who felt aggrieved by the story to utilise the Media Council of Tanzania 
to remedy the situation



-110- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

• ALERT 
Date: October 15, 2008 
Person/institutions: Mwanahalisi newspaper 
Violation/issue: Banned 
Tanzania journalists, editors and media associations on October 14 condemned the ban of the 
weekly privately owned Mwanahalisi newspaper and resolved from October 15 to boycott 
publishing all news concerning the Minister of Information, Sports and Culture, George 
Mkuchika. The government, through the Ministry of Information, Sports and Culture, banned 
the publication of Mwanahalisi newspaper for three months from October 13, allegedly for 
running false stories about President Jakaya Kikwete’s family and the ruling Chama Cha 
Mapinduzi (CCM). During the press conference held in Dar es Salaam yesterday, the Tanzania 
Editors’ Forum resolved to ‘black out’ the minister from privately owned print and electronic 
media. At the meeting, which was also attended by MISA Tanzania and the Tanzania Media 
Women Association, editors and journalists from various media outlets deliberated to go to 
court to challenge the ban; planned to stage a demonstration to the Ministry of Information, 
Sports and Culture head offi ces in Dar es Salaam to submit their concerns; and write a letter 
to President Kikwete conveying the disappointment of media professionals in relation to the 
incident. Another measure decided on was to inform the international community about the 
concerns of the stakeholders.

• ALERT
Date: October 30, 2008 
Person/institutions: Media/ Mwanahalisi newspaper 
Violation/issue: Banned 
Journalists from various media houses demonstrated their displeasure at the suppression of 
press freedom in Tanzania during a protest march on October 29. Editors and reporters from 
various media organisations staged the protest against the recent three-month ban imposed 
on the critical Mwanahalisi newspaper by the government of President Jakaya Kikwete. For 
the fi rst time in the history of Tanzania, local journalists expressed open outrage in the streets 
against the government, accusing it of trying to stifl e media freedom in the country. The scribes 
held placards denouncing the “state’s disrespect of media freedom” and sealed their mouths 
with tape to dramatise the authorities’ bid to silence the press.


