
National Overview 2008
by MISA Malawi

MALAWI



-43- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

National overview
By Mavuto Kapyepye, organisation and social development 
consultant and director of Mlambe Consulting Firm (MCF) in 
Blantyre

Malawi



-44- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

The media industry in Malawi continued to consolidate its place as an important force in 
Malawi’s democracy during 2008. The year was an assortment of triumph, hope and zeal, 

on the one hand, and enduring the not-so-favourable atmosphere on the other. On a number 
of occasions the media made stunning revelations that were initially denied as rumours only 
to be confi rmed later as the truth. On January 15, 2008 The Nation ran a front-page headline 
“Malawi dumps Taiwan”, reporting on Malawi’s switch in diplomatic ties from Taiwan to China. 
Minister of Foreign Affairs Joyce Banda had been quoted in the same newspaper on January 
4, 2008 describing anything that was being said in this regard as rumour. Ten days later she 
addressed a press conference to confi rm the  “rumour”. 

The media further confi rmed its watchdog role when a shocking story of under-age street boys, 
recruited by a restaurant owner in the capital city, Lilongwe, to clear a sewer pipe without 
protective gear, led the authorities to arrest the culprit for fl outing labour laws. 

On a sad note, media practitioners did not escape victimisation ranging from beatings and 
harassment as Deborrah Chipofya Nyangulu from Blantyre Newspapers Limited (BNL) would 
attest when she was harassed in the line of duty by ruling party supporters at a presidential 
press conference in early October for asking a question they considered “inappropriate”. Some 
public offi cials resorted to beating journalists, as was the case of a District Commissioner from 
the Eastern district of Machinga who beat journalist Wyford Banda of Zodiak Broadcasting 
Station (ZBS) for seeking his comments on the 2008 national population census.

State of the media 

On a positive note, the Media Council of Malawi (MCM), which was resuscitated in early 2007, 
got a further boost when it became incorporated as a legal entity by the Malawi government. 
MCM’s presence on the scene provides an opportunity for self-regulation of the media and 
enhancement of professionalism through various avenues, such as alternative dispute resolution 
rather than resorting to the courts of law. 

The battle to pass the Access to Information Bill rages on. Progress on the bill has been made, 
despite the process having dragged on for some years. MISA Malawi is playing a pivotal role 
in the process and the Ministry of Information has since submitted the bill to the Ministry of 
Justice and Constitutional Affairs to prepare a cabinet paper. However, caution needs to be 
taken despite the success recorded so far. Firstly, the bill may not receive priority attention in 
Parliament within the current term, which expires around March 2009. The current govern-
ment suffers a Parliamentary minority and the opposition has its own grievances that it wants 
prioritised to the extent that days can pass with little progress on deliberations. Secondly, all key 
players in the fi nal stages of the legislative process are likely to be focusing on electioneering 
ahead of the Parliamentary and presidential polls on May 19, 2009. 

The executive arm of government banned live coverage of Parliamentary proceedings by 
the state broadcaster, the Malawi Broadcasting Corporation (MBC), and Malawi Television 
(TVM), stating that the language used in the house was sensitive. This move has denied people 
the opportunity to access information by following proceedings of the house and monitoring 
the performance of their representatives. The decision appeared excessive and to some extent 
ironic, since MBC continues to use excerpts of the same verbal debates in Parliament in some 
of its satirical programmes, such as Makiyolobasi. 

State of broadcasting 

The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) regulates the broadcasting 



-45- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

and telecommunications industry in Malawi. As of December 2008 there were 23 licensed 
broadcasters in Malawi. The radio category accounts for 20, including one state-owned radio. 
The country has three licensed television stations: one state-owned and two privately owned by 
the Catholic and All for Jesus churches. The latter was licensed in March 2008 and is expected 
to be on air by May 2009. The large number of privately owned radio stations, in particular, 
provides a wide choice for people to access information of interest. 

However, the state broadcaster was once again denied public funding by the opposition-domi-
nated Parliament, citing biased coverage as the reason. “It doesn’t matter how much you weep: 
the funding for these two unusually primitive organisations cannot pass. Not in this house,” a 
senior opposition legislator, George Ntafu was quoted as saying. Mtafu was a cabinet minister 
until 2004, under whose regime these two institutions did not perform any better but got the 
funding anyway. It is, therefore, easy to conclude that the decision is not in the interests of the 
greater good but rather a show of political muscle. The fi nance mnister could only allocate 
the nominal one Malawi Kwacha (a tenth of one United States cent) to the state broadcaster. 

By denying the two broadcasters access to public fi nances, Parliament displayed a lack of 
moral high-ground, considering that the two institutions have a legal obligation towards the 
public to provide information, education and entertainment on a range of social issues such as 
health, HIV and AIDS, agriculture and many more. MBC and TVM enjoy the widest coverage 
in their respective categories. 

On the fl ipside, the two state broadcasters have not helped themselves by taking initiatives that 
put them directly in the fi ring line. Some of the programming, such as the satirical Makiyolobasi 
and the panel discussion show Mizwanya, has clearly displayed the broadcasters’ agenda to 
demonise opposition leaders. For instance, Makiyolobasi uses the voices of opposition leaders 
and portrays them as villains. This should, to some extent, explain the anger in Parliament. 
Both the Malawi Electoral Commission (MEC) and MACRA cautioned the two broadcasters 
during the course of the year (March and June respectively) on broadcasts that were perceived 
to promote hate speech or offensive language. 

Private radio stations provide an alternative to the state broadcasters despite their limitations 
in terms of infrastructure and coverage. Zodiak Broadcasting Station (ZBS) stands out among 
those whose main target is the rural audience. The station scooped an international award on 
human rights reporting during the year. Joy FM, on the other hand, had a fair share of tribula-
tions as its relationship with MACRA degenerated into a cat-and-mouse chase. On October 
17 MACRA ordered Joy FM to stop broadcasting. It was only served by the courts and was 
back on air two days later. When MACRA challenged the ruling, silence once again engulfed 
the airwaves of Joy FM on November 20, after the High Court threw out the station’s injunc-
tion barring MACRA from shutting it down. Once again Joy was saved by the court following 
the Supreme Court’s ruling in early December pending a judicial review. Joy FM is in a very 
precarious position due to its ties with former President Bakili Muluzi, a prominent opponent 
of the government. 

The community radio sector is still under-developed and yet it provides great potential for 
strengthening grassroots democracy. Malawi has four community radio stations.

The Communications Act of 1998 is overdue for revision following the experiences in its 
application. It needs to be realigned with the Communications Sector Policy on a number of 
areas such as the defi nition of a community radio and the status of private satellite television. 



-46- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

State of print media 

The print media continues to be dominated by two media houses with each one producing three 
publications: a daily, a Saturday newspaper and a Sunday newspaper. Some new entrants also 
joined the fray in 2008, notably the Weekend Express from the Malawi Institute of Journalism 
(MIJ) and The News, a weekly publication. 

Journalists from the Malawi print media shone on the both the international and regional map 
with Brian Ligomeka scooping the WHO/Stop TB Award for Excellence in Reporting TB, 
while Charles Mpaka and Mike Chipalasa laid their hands on the John Manyarara Investigative 
Journalism Award, a MISA regional media award.

Projections for next year 

The year 2009 is a watershed period for media practice in Malawi. The political stakes have 
never been higher and the media will not be spared the heat. Political infl uence on editorial 
decisions may come in an overt or covert manner. There is likely to be an infl ux of newspapers 
with various political agendas in the run-up to elections and the MCM should brace itself for 
many complaints on media reporting. 



-47- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

Por Mavuto Kapyepye
Mavuto Kapyepye é um consultor sobre organização e 
desenvolvimento social e é Director da Mlambe Consulting 
Firm (MCF) sediada em em Blantyre, Malawi.

Malawi



-48- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

Introdução

Em 2008, a indústria de comunicação social no Malawi continuou a consolidar o seu lugar 
como uma importante força na democracia do Malawi. O ano foi um sortido de esperança e 
entusiasmo por um lado, e por outro uma contínua atmosfera não favorável em alguns casos. 
Às vezes, os Media fi zeram revelações chocantes que foram inicialmente negadas e vistas 
como rumores por confi rmar. O jornal The Nation, na sua edição de 15 de Janeiro de 2008 
teve a manchete em destaque de primeira página Malawi dá os pontapés a Taiwan relatando 
sobre a mudança das relações diplomáticas de Taiwan para China. A Ministra dos Negócios 
Estrangeiros Joyce Banda, que foi citada dizendo qualquer coisa que não passava de boato, no 
Jornal The Nation, na sua edição de 4 de Janeiro de 2008, agora confi rmou o “boato” numa 
conferência de imprensa, que deu no dia 14 de Janeiro de 2008. 

Os Media mais tarde confi rmaram o seu papel de supervisor numa história chocante de menores 
de rua que foram recrutados para limpar um tubo de esgoto sem equipamento de protecção 
por um proprietário de restaurante na cidade capital Lilongwe, o que levou o governo a tomar 
medidas e prender o culpado por violar a lei do trabalho.

Numa triste nota, os profi ssionais de comunicação não escaparam à vitimização que se estendeu 
desde o espancamento até à perseguição já que Deborrah Chopofya Nyangulu, da Blantyre 
Newspaper Limited (BNL) pôde testemunhar quando foi assaltada durante o cumprimento do 
seu dever pelos apoiantes do partido no poder, na conferência de imprensa presidencial em 
Outubro passado, por fazer uma pergunta considerada “inapropriada”. 

Alguns dirigentes públicos recorrem à violência contra jornalistas, como foi o caso do admin-
istrador do distrito oriental de Machinga que espancou o jornalista Wyford Banda da Zodiak 
Broadcasting Station (ZBS) por analisar os seus comentários sobre uma questão de importância 
pública, o censo populacional de 2008.

Situação dos Meios de Comunicação Social

Numa nota positiva, o Conselho de Comunicação Social do Malawi (MCM), ressuscitado nos 
princípios de 2007, teve um impulso adicional quando fi nalmente foi incorporado como uma 
entidade legal pelo governo do Malawi. A presença do MCM no cenário providencia uma 
oportunidade de auto-regulação da Media e melhoramento do profi ssionalismo através de 
várias formas, tais como a opção de disputas e deliberações tal e qual nos tribunais da justiça.

A batalha para obter a Proposta de Lei do Acesso à Informação ainda continua vigorosa. 
Registou-se progresso na Proposta de Lei, apesar do processo se arrastar há vários anos, o 
MISA-Malawi desempenha um papel fundamental no processo e o Ministro da Informação, 
um parceiro chave neste processo, submeteu desde então esta Proposta de Lei ao Ministro da 
Justiça e dos Assuntos Constitucionais, para trabalhar sobre o material e preparar um documento 
do Conselho de Ministros. 

Contudo, prudência deve ser tomada apesar do sucesso alcançado até agora. Primeiro, a Pro-
posta de Lei não pode receber atenção prioritária no Parlamento dentro do presente mandato 
que expira por volta de Março de 2009. O governo actual sofre uma minoria parlamentar e a 
oposição tem as suas próprias razões de queixa que as quer priorizadas até ao ponto de que os 
dias podem passar com pouco avanço sobre as deliberações. Em Segundo lugar, todos os actores 
chave nas fases fi nais dos processos legislativos parecem estar a focalizar sobre a campanha 
eleitoral à frente da votação parlamentar e presidencial de 19 de Março de 2009.



-49- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

O poder executivo do governo baniu a cobertura das sessões parlamentares ao vivo através da 
Rádio e Televisão Estatal, a Malawi Broadcasting Corporation (MBC) e Malawi Television 
(TVM), dizendo que a linguagem usada no parlamento era delicada. Este acto negou às pessoas 
a oportunidade de aceder à informação através do acompanhamento das sessões parlamentares e 
também do monitoramento do desempenho dos seus representantes. A decisão pareceu excessiva 
e até certo ponto irónica, uma vez que a MBC continua a usar excertos dos mesmos debates 
verbais no parlamento num dos seus programas satíricos tais como Makiyolobasi.

Situação da Transmissão

A Autoridade Reguladora das Comunicações do Malawi (MACRA) regula a indústria da Rádio 
e Televisão, e das Telecomunicações no Malawi. Em Dezembro de 2008 havia vinte e três (23) 
Rádios e Televisões, licenciadas no Malawi. 

A categoria de rádio conta com vinte estacões, sendo uma Rádio Estatal, e três estações televi-
sivas sendo uma estatal, e duas privadas pertencentes à Catholic and All for Jesus Churches. 
O último foi licenciado em Março de 2008 e espera-se que esteja no ar até Maio de 2009.

O maior número de estações privadas especialmente na categoria de Rádio providenciam uma 
múltipla escolha para as pessoas acederem à informação do seu interesse.

Todavia, a Rádio e Televisão Estatal, foi uma vez mais lhe negado o fi nanciamento público pela 
oposição que domina o parlamento, invocando razões tendenciosas. “Não importa quão vós 
choram, o fi nanciamento para estas duas organizações invulgarmente primitivas não podem 
passar. Não neste parlamento”, disse um legislador sénior da oposição, George Ntafu foi citado 
dizendo. Mtafu, ele mesmo foi um ministro do Conselho de Ministros até 2004, ironicamente 
sob esse regime em que estas duas instituições não tiveram melhor desempenho mas tiveram 
o fi nanciamento mesmo. Daí ser fácil para qualquer um concluir que a decisão não é para o 
bem maior mas sobretudo uma demonstração de poder. 

O Ministro das Finanças poderia apenas alocar o nominal Um Kwacha malawiano (o décimo 
de um cêntimo do dólar americano) à Rádio e Televisão Estatal.

Ao negar o acesso ao fi nanciamento público às duas Rádio e Televisão, o parlamento revelou 
falta de extrema moral tendo em conta que as duas instituições têm uma obrigação social para 
com o povo, sob a Lei de providenciar informação, educação e entretenimento em todos os 
assuntos sociais tais como a saúde, HIV & SIDA, agricultura e muito mais. MBC e TVM detêm 
a mais vasta cobertura nas suas respectivas categorias.

Doutro lado, os dois órgãos estatais de comunicação social não se ajudam ao tomar iniciativas 
que directamente as coloquem numa linha de fogo. Alguns dos programas tais como Makiy-
olobasi e Mizwanya (um painel de debate) tem demonstrado claramente que a sua agenda é 
de demonizar os líderes da oposição. O Makiyolobasi, por exemplo, um programa satírico usa 
vozes dos líderes da oposição retratando-as como as de vilões e as dos políticos do governo 
como as dos heróis. Isto pode, até certo ponto explicar a ira no parlamento. Tanto a Comissão 
Eleitoral do Malawi (MEC) como MACRA advertiram os dois órgãos de comunicação social 
durante o ano (Março e Junho respectivamente) acerca das transmissões que eram concebidas 
para promover discurso de ódio e linguagem ofensiva.

As estações radiofónicas privadas providenciam uma alternativa a Rádio e Televisão Estatal 
apesar das suas limitações em termos de infra-estruturas e cobertura. Zodiak Broadcasting 
Station (ZBS) sobressai dentre aquelas cujo alvo principal é a audiência rural e conseguiu um 
prémio internacional sobre a cobertura dos direitos humanos durante o ano. 



-50- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

Joy Rádio por outro lado, teve uma porção de tribulações à medida que o seu relacionamento 
com o MACRA degenerou numa Guerra entre gato e rato. 

No dia 17 de Outubro o MACRA ordenou a Joy Rádio para que parasse de transmitir e serviu-
se dos tribunais para que pudesse voltar a. Quando o MACRA desafi ou o governo, o silêncio, 
uma vez mais, engoliu as ondas da Joy Rádio, no dia 20 de Novembro, depois de o Tribunal 
Supremo arremessar o embargo do MACRA que barrava a estação e obrigava-a a fechar.

Uma vez mais a Joy foi salva pelo tribunal seguindo a pendente revisão do processo judicial 
do Tribunal Supremo no passado Dezembro. A Joy Rádio está numa posição precária devido 
às suas ligações com o antigo Presidente Bakili Muluzi, um proeminente opositor do governo.

O sector da rádio comunitária ainda está subdesenvolvida e ainda providencia uma maior 
perspectiva que fortifi ca as democracias populares. Malawi tem quatro estações de rádio 
comunitária.

A Lei das Comunicações de 1998 está atrasada em relação à revisão tendo em conta as exper-
iências na sua aplicação. Precisa de ser reajustada com a Política do Sector das Comunicações 
em várias áreas tais como a defi nição de uma rádio comunitária e a situação jurídica de uma 
televisão transmitida via satélite.

Situação da Imprensa Escrita 

A imprensa escrita continua a ser dominada por duas instituições de comunicação social, cada 
uma delas produzindo três publicações, o diário, o jornal de sábado e o jornal de domingo. 
Alguns novos estreantes também se juntaram à luta em 2008, particularmente o Weekend 
Express do Instituto do Jornalismo do Malawi (MIJ) e o The News, uma publicação semanal.

Perspectivas para o Próximo Ano

O ano de 2009 é um momento crítico para o exercício da actividade dos Media no Malawi. Os 
interesses políticos nunca estiveram tanto no topo da agenda e os Media não irão poupar esforços. 
A infl uência política sobre as decisões editoriais poderá vir de maneira clara ou dissimulada. 
Parece que haverá um fl uxo de jornais com várias agendas políticas na corrida eleitoral e o 
MCM poderá se confrontar com mais queixas sobre a reportagem dos Media. 
 



-51- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

• ALERT
Date: June 6, 2008 
Institutions: Capital Radio and Nation Publications
Violation/issue: Other 
On June 5, 2008 Capital Radio, a private radio station, wrote to the state broadcaster, Malawi 
Broadcasting Corporation (MBC), demanding a retraction and an apology of a story run by the 
station alleging that Capital Radio and other media houses were being fi nanced by the opposition, 
United Democratic Front (UDF), to dent government’s image. Capital Radio Managing Direc-
tor Alaudin Osman threatened to sue MBC should it fail to meet their demands. MBC, on two 
occasions, alleged in its news bulletins that journalists working for Capital Radio, Zodiak 
Broadcasting Station (ZBS) and Nation Publications Limited (NPL) are being fi nanced by the 
UDF to discredit government through negative reporting. In an editorial on June 6, 2008 The 
Nation disassociated itself from the allegations by MBC.

• ALERT
Date: June 8, 2008 
Person: Wyford Banda 
Violation/issue: Beaten/ Threatened
On June 7, 2008, Machinga District Commissioner (DC) Lawrence Makonokaya
assaulted Zodiak Broadcasting Station (ZBS) correspondent Wyford Banda for trying to get the 
DC’s comments on the arrest of people involved in a fi ght with the police over participation in 
the Malawi Housing and Population Census. According to Banda, Makonokaya pushed him 
three times in the presence of police offi cers and Deputy Minister of Trade and Industry Ellock 
Maotcha Banda, a Member of Parliament for the area. Banda said the DC also intimidated 
him the following day, asking why Banda reported the matter to ZBS management instead of 
sorting out the issue between the two of them. But Makonokaya said he only held Banda by 
the shoulder and asked the ZBS correspondent to contact him later as he did not have informa-
tion readily available. 
MISA Malawi National Director Innocent Chitosi condemned Makonokaya’s conduct, saying 
that his behaviour did not befi t a public offi cer. He also said Makonokaya was a custodian of 
information and, therefore, has no right to classify who gets information.

• ALERT
Date: June, 10 2008 
Person/institutions: Media 
Violation/issue: Banned 
On June  10 ,  2008  fo rmer  Jus t i ce  and  Cons t i tu t iona l  Affa i r s  Min i s t e r
Bazuka Mhango, who is also a Member of Parliament, barred the media from reporting on al-
legations levelled against him by fellow Parliamentarian, Ibrahim Matola. Matola, an opposition 
United Democratic Front (UDF) legislator alleged during deliberations on the 2008/09 national 
budget that Mhango dubiously got more than MK42 million (approximately US$ 310,000) 
from government in legal fees when he was in cabinet. This was against government’s code 
that prohibits ministers from engaging in legal work while in government. In stopping the 
media from covering this issue, Mhango said parliamentary privilege does not extend to the 
media, warning the press not to report on the matter, which he said was in court. But Member 
of Parliament for Blantyre South West, Gerald Mponda, argued that the former minister has 
no right to stop the media from reporting on parliamentary proceedings.



-52- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

• ALERT
Date: June 10, 2008 
Person/institutions: Joy FM, Malawi Broadcasting Corporation and Malawi Television 
Violation/issue: Threatened
The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) summoned Joy Radio Lim-
ited, owned by former President Bakili Muluzi, and state broadcasters Malawi Broadcasting 
Corporation (MBC) and Television Malawi (TVM) for breaching the Broadcasting Services 
Code of Conduct. In a letter dated May 30, 2008 to Joy FM and signed by MACRA Director 
General Allexon Chiwaya, fi ve charges against the station were listed. The letter further states 
that Joy FM’s reports relating to government and the president are not truthful, accurate and 
objective, contrary to Section 3(1) of the Broadcasting Services Code of Conduct. MACRA 
stated that MBC and TVM had breached the Broadcasting Services Code of Conduct in some 
of their programmes.

• ALERT 
Date: June 19, 2008 
Person/institutions: Wisdom Chimgwede/ Zodiak Broadcasting Station 
Violation/issue: Banned 
The Chinese  Embassy  in  Malawi  removed Zodiak  Broadcas t ing  Sta t ion 
(ZBS) Editor Wisdom Chimgwede from the list of journalists travelling to
China on a media visit sponsored by the embassy. This followed instructions
from the Ministry of Information and Civic Education. The visit was planned
for June 21, 2008. The Ministry on Information had earlier accused the editor of writing nega-
tively about the government. An offi cial from the embassy, David Zhang, confi rmed receiving 
instructions from the Ministry of Information and Civic Education to remove Chimgwede’s 
name from the list. At a press briefi ng on June 17, 2008, Kaliati accused Chimgwede of circu-
lating a document allegedly issued by the opposition United Democratic Front (UDF) aimed 
at denting government’s image.

• ALERT 
Date: July 9, 2008 
Institutions: Joy FM 
Violation/issue: Threatened 
Malawi’s State House Press Offi cer Chikumbutso Mtumodzi on July 9 warned Joy FM against 
what he termed embarking on a disinformation crusade, airing libellous and slanderous pro-
grammes and playing derogatory lyrics against President Bingu wa Mutharika. In a press state-
ment, Mtumodzi also accused the opposition United Democratic Front UDF); its chairperson, 
former president Bakili Muluzi; and station Manager Peter Chisale of being architects of the 
alleged disinformation campaign against the president and the ruling Democratic Progressive 
Party (DPP).

• ALERT
Date: July 10, 2008 
Institutions: Joy FM 
Violation/issue: Charged, Threatened/banned 
Immigration authorities on  July 10 stormed Joy FM premises searching for foreigners al-
legedly employed by the station. The incident happened barely a day after State House Press 
Offi cer Chikumbutso Mtumodzi warned the station against what he termed embarking on a 
disinformation crusade. Mtumodzi also alleged that the station’s manager, Peter Chisale, was 
a Zambian and threatened to deport him. But Chisale has refuted the State House’s claims, 
arguing his station is professional and that he is a bonafi de Malawian. Joy FM, which is owned 
by former President Bakili Muluzi, has operated on constant threats of closure by government. 



-53- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

• ALERT
Date: October 18, 2008 
Institutions: Joy FM 
Violation/issue: Banned
The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) ordered Joy FM to stop 
broadcasting, allegedly for failing to comply with licence conditions and provisions of the 
Communications Act. The station stopped broadcasting on October 17, 2008 at 6pm local 
time. The ban was communicated in a letter dated October 16 and singed by MACRA director 
general, Alexxon Chiwaya
 
October 19, 2008: 
Joy FM, which had its license suspended on October 17, resumed broadcasting after a High 
Court injunction restrained Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) from 
revoking its licence. MACRA had ordered the station to cease broadcasting on allegations 
of not complying with licence agreement and provisions of the Communications Act. Ralph 
Kasambara, the station’s lawyer, told MISA Malawi that that the High Court judge felt that 
closing down the station could deprive Malawians of their right to information, which the radio 
station, as a component of the media, champions. Following the injunction, the station resumed 
broadcasting at 2.30pm on October 19, 2008. The injunction will be valid for seven days while 
waiting for Joy FM’s case to be reviewed. The Director of Broadcasting for MACRA, James 
Chimera, told a local newspaper that the station had been closed because it transferred ownership 
and was effectively in the hands of politicians, contrary to section 48(7) of the Communications 
Act. According to MACRA, the station was now owned by former Malawian President and 
national chairman of the opposition United Democratic Front (UDF) Bakili Muluzi; his wife. 
Patricia Shanil Muluzi; his son, Atupele Muluzi; and a Tanzanian investor.

• ALERT
Date: October 23, 2008 
Person: Emmanuel Chibwana 
Violation/issue: Beaten
On October 23, 2008 Malawi police arrested and assaulted a Zodiak Broadcasting Station re-
porter, Emmanuel Chibwana, over a remark he made on why the law enforcers arrested a man 
dressed in camoufl age, while ignoring shops and vendors selling the camoufl age. The remark 
followed an incident in which police arrested and assaulted a man who was dressed in army 
camoufl age on October 22, 2008 and Chibwana was overheard discussing with a colleague on 
why police ignored those selling the clothes and targeted buyers only. Chibwana was released 
by the police unconditionally on the night of the same day only to be re-arrested the following 
morning when he went to the police station to obtain a report that would have enabled him to 
access treatment at the hospital. In an interview, Chibwana complained that he bled profusely 
on that night as one of the offi cers hit him and he was denied access to communication. 

• ALERT
Date: November 7, 2008 
Person/institutions: Journalists/Media 
Violation/issue: Threatened
The Anti-corruption Bureau (ACB) has warned that it would soon start arresting, on charges 
of obstructing justice and hiding evidence, journalists who allege corruption but refuse to 
co-operate during investigations. ACB Director Alex Nampota said the bureau was failing to 
investigate a lot of alleged corruption cases published or broadcast in the media because reporters 
were not assisting with investigations. Nampota made these statements on November 6 in a story 
carried by The Daily Times. Commenting on this MISA Malawi chairperson Brian Ligomeka 
said that as much as journalists were playing a crucial role in fi ghting corruption, the bureau 



-54- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

should not expect them to disclose their sources as that would violate their ethical conduct.

• ALERT
Date: November 20, 2008 
Institutions: Joy FM 
Violation/issue: Banned
The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) once again shut down Joy FM 
after the High Court in Blantyre lifted an injunction that the radio station obtained on October 
17, 2008. The injunction restrained MACRA from closing the station on accusations of breach-
ing licence conditions, failing to comply with the provisions of the Communications Act and 
for effectively transferring its ownership into the hands of politicians. However, MACRA 
challenged the injunction obtained by Joy FM and High Court Judge Joseph Manyungwa 
ruled in favour on the regulatory body on November 19. The head of news at Joy FM, Lloyd 
Zawanda, said they stopped all broadcasting at 10am on November 20, 2008 and referred the 
issue to their lawyers. 

• ALERT
Date: November 20, 2008 
Person: Maxwell Ng’ambi 
Violation/issue: Detained/ harassed
The Magistrate’s Court in Lilongwe acquitted Nation Publications journalist Maxwell Ng’ambi 
of the charge of providing false information to a public offi cer. Ng’ambi was arrested on May 
17, 2008 at Maula Prison where he was suspected of planning to interview a former speaker 
and minister of education, Sam Mpasu, who is serving a jail term. The prison authorities 
handed him over to the police and he was charged with providing false information to a public 
servant whereby he had allegedly lied that he was related to Mpasu. Senior Magistrate Kettie 
Nthara said she could not convict Ng’ambi because the Police did not have enough evidence 
to support the charge.

• ALERT
Date: November 26, 2008 
Institutions: Joy FM 
Violation/issue: Banned 
Joy FM is appealing to the Supreme Court to reverse the High Court ruling that resulted in 
the station going off air on November 20, 2008. The High Court ruling lifted an injunction 
that Joy FM had obtained, which prevented the Malawi Communications Regulatory Author-
ity (MACRA) from revoking their broadcasting licence. MACRA maintains that the station, 
which is privately owned by the country’s former president and current United Democratic 
Front presidential candidate Bakili Muluzi, contravened the Communications Act, which bars 
politicians from owning radio stations.

• ALERT
Date: November 26, 2008 
Person/institutions: Joy FM/ public 
Violation/issue: Banned
Police, on November 26, 2008 stopped a march by concerned listeners of Joy FM who wanted 
to deliver a petition to the district commissioner to have the radio back on air. According to 
chairperson of the organising committee for the march, Harris Chisale, the march was to ex-
press their concern over the station’s closure, which he said has deprived them of their primary 
source of information and business communication.
“Joy FM offers competitive [advertising] rates that we small-scale business persons could 
afford. With the closure, we have no where [to go] as other radio stations are expensive. We 
could even bargain with Joy for lower rates,” he said.



-55- So This Is Democracy? 2008 Media Institute of Southern Africa

• ALERT
Date: December 16, 2008 
Person/institutions: Joy FM/ public 
Violation/issue: Victory 
Joy FM station resumed broadcasting on December 16, 2008, 30 days after Malawi Communi-
cations Regulatory Authority (MACRA) revoked its broadcasting license for non-compliance 
with the Communications Act and licence agreements.
The resumption of broadcasting followed the Supreme Court of Appeal’s reinstatement of an 
injunction obtained on October 17, 2008 by Joy FM, which restrained MACRA from revoking 
the radio station’s broadcasting licence. However, MACRA challenged this injunction and it 
was struck down by a High Court judge on November 19, 2008. 
Delivering the verdict in his chamber, Justice Singini said he reinstated the injunction pending 
a judicial review hearing on the matter.
“I must, therefore, consider the judicial review matter as being part of the totality of the cir-
cumstances of the case before me,” the judge said. 
He, however, cautioned Joy FM, saying reinstatement of the injunction was not a licence for 
wrong-doing in the period pending determination of judicial review proceedings.
“The licensee under the act, is under the legal, indeed statutory, obligation at all times to comply 
with the requirements of act,” Justice Singini said.
He also added that as a matter of public interest, the Communications Act represents an im-
portant public policy framework, in which he observed that it was important for the licensed 
service providers to comply with requirements of the law under the act. 


