
So This is Democracy? 201430



 So This is Democracy? 2014

 

31

L
esotho’s media free-
dom was on shaky 
ground in 2014 as 
the country suffered 
extreme political 
unrest, culminating 
with Prime Minister 
Thomas Thabane flee-
ing to South Africa 
at the end of August. 

He fled the capital, Maseru, just before 
Lesotho Defence Force soldiers, led by 
army commander Lieutenant-General 
Tlali Kamoli, attacked his official resi-
dence and military units surrounded 
government and police buildings. 

In this environment we saw no progress 
towards much needed legal reforms to 
depoliticise state-owned media and pre-
vent government censorship. Instead, 
Lesotho’s state of media freedom seems 
to have backtracked nearly four dec-
ades, with increased polarisation of the 
broadcasting sector along political lines 
and Lesotho’s one year old Broadcasting 
Dispute Resolution Panel proving to be 
crippled by a weak legal framework and 
lack of financial independence. 

FREE EXPRESSION AND THE LAW

No progress on media law reforms 

Against a backdrop of political insta-
bility and uncertainty, Lesotho’s long 
awaited media reforms continued to 
stall in 2014. 

The package of reforms are the result of 
almost one and a half decades of discus-
sions between government and media 
professionals. They were almost passed 
in 2010 but  instead, Cabinet refered 
them back to the Ministry of Communi-
cations. 

The reforms would have depoliticised 
government-owned media outlets, re-

moved statutes allowing government 
censorship in the name of ‘national se-
curity’ and asssited in the decriminalisa-
ton of speech by moving many slander 
and libel cases out of the courts and into 
an arbitration system. 

FREEDOM OF INFORMATION

Political unrest stalls access to 
information advocacy

Despite the Media Institute of Southern 
Africa Lesotho chapter’s (MISA Lesotho) 
intensive lobbying and advocacy cam-
paign to pass the Access and Receipt of 
Information Bill, Lesotho is still without 
any access to information (ATI) law. The 
Lesotho Law Reform Commission draft-
ed the Bill in 2000 but it still remains to 
be approved by Parliament.

Supported by the Open Society Initiative 
in Southern Africa (OSISA), MISA Leso-
tho collected more than 10,000 signat-
ues in 2014, on a petition to pass the ATI 
Bill into law.  Sadly, the political unrest 
and worrying signs of instability in the 
government prevented us from submit-
ting the petition to the Minister for Com-
munication, Science and Technology, 
Selibe Mochoboroane.

Mochoboroane was fired but backed by 
his political party, which is one of three 
in the coalition government. He refused 
to vacate the office, placing a dark cloud 
over media legal reforms at the govern-
ment and civil society levels and bring-
ing to a halt recent strides made by ac-
cess to information advocacy. 

BROADCASTING

Broadcasting dispute resolution 
panel hampered by lack of 
resources

In July 2013, MISA Lesotho reported 



So This is Democracy? 201432

dio are a battlefield for the three politi-
cal parties in the coalition government, 
the privately owned are divided into 
congress and national ideologies. Even 
citizens who phone in to participate on 
programmes, know which radio station 
to say things that would be of interest to 
either the congress or nationals. 

Radio presenters do not hide their po-
litical preferences, regularly expressing 
opinions and  emotions about issues on 
which they should be maintaining neu-
trality and upholding professionalism 
and media ethics. 

Most radio stations, 
both government 
and privatly owned, 
are controlled by 
politicians who use 
them as mouth pieces 
for advancing their 
political agendas.

MISA Lesotho, with support from OSISA 
and the United Nations Development 
Programme Lesotho has been trying to 
address the situation.  In December, 
2014 we began implementing a training 
and education programe, Broadcasters’ 
Capacity Building on Peace Building 
and Conflict Reporting. The project ob-
jective is to contribute the building of 
peace through conflict sensitive report-
ing. 

MISA Lesotho’s initiative is comple-

the successful establishment of the 
Broadcasting Dispute Resolution Panel 
(BDRP), in accordance with the Com-
munications Act of 2012.  The BDRP 
was established to resolve disputes re-
garding broadcast content and develop 
a broadcasting code.

The Panel’s importance cannot be over 
emphasised. The challenge, however, is 
that the panel depends on the Lesotho 
Communications Authority (LCA) for ad-
ministrative and financial support. The 
BDRP has no office, administrative staff 
or basic resources like stationary and it 
clearly comes second to any of LCA’s 
business. 

Despite the lack of resources, one of 
the BDRP’s achievements in 2014 was 
to draft a broadcasting code repealing 
the Broadcasting Rules of 2004. The 
draft is ready for submission to the com-
munications Minister, but the instability 
within the government and confusion 
over the legality of the current Minister 
is presenting a challenge. As a result, the 
Panel continues to use the existing rules, 
which are critizised for being biased to-
wards broadcasters in terms of dispute 
settlements. 

Radio stations polarosed along 
political lines

Lesotho’s radio stations have tradition-
ally been a valuable source of informa-
tion for citizens and a vibrant forum 
for discussion and citizen participation 
through the phone-in facilities. How-
ever, with the political instability, which 
has been growing since late 2013, Le-
sotho’s radio stations are no longer free. 

Most radio stations, both government 
and privatly owned, are controlled by 
politicians who use them as mouth piec-
es for advancing their political agendas. 
While the state owed television and ra-

Lesotho



 So This is Democracy? 2014

 

33

mentary to the LCA’s efforts. Mostly, the 
activities consist of training heads of 
radio stations and political programme 
presenters. While these efforts are im-
portant there is a need for longer tem 
solutions and training programmes for 
the media. 

There was a small victory for media free-
dom in the broadcasting sector in 2014, 
when Lesotho Television, a state televi-
sion broadcaster run under the Lesotho 
National Broadcasting Service, was al-
lowed to briefly cover a High Court 
case.

Justice T’seliso Monaphathi permitted 
the television cameraman to take shots 
just minutes before he presided over a 
fraud case involving former Lesotho’s 
minister of finance Timothy Thahane.

This development gives hope to the me-
dia since, according to the High Court 
Act 1978 the judge has powers to order 
everyone to clear the court if he finds it 
fit. Lesotho television stations have nev-
er before been allowed to cover court 
proceedings. 

JOURNALIST SAFETY

Threats and physical attacks used 
to prevent journalists from doing 
their jobs

As in 2013, there were again this year 
examples of journalists being physically 
assaulted, threatened and unjustly de-
tained in the course of doing their jobs. 

On 17 July 2014, four unknown men at-
tacked Ts’enolo FM, a private radio sta-
tion in Maseru.  The men  assaulted a 
presenter on duty named Mohau Toi and 
vandalized radio equipment worth over 
R100,000.000. 

According to the radio station owner, 

Mr. Mohau Kobile, the incident was po-
litically motivated and he suspected the 
All Basotho Convention (ABC), a politi-
cal party lead by the Prime Minister of 
Lesotho, since Kobile says Thabane is 
angry that Ts’enolo FM presenters open-
ly criticise him on air.

There is an 
unfortunate history 
of both government 
officials and private 
citizens in Lesotho 
responding to media 
criticism with punitive 
lawsuits. 

Kobile said Prime Minister Thomas Tha-
bane verbally attacked the radio station 
during two ABC political rallies in 2014 
and threatened to have his son, Potlako 
Thabane, beat Kobile.  Responding to 
Kobile’s accussations, the Secretary 
General of the ABC, Samonyane Nt-
sekele, said his political party was not 
associated with any criminal actions and 
if they had anything against Ts’enolo FM 
they would take legal action. 

There is an unfortunate history of both 
government officials and private citizens 
in Lesotho responding to media criticism 
with punitive lawsuits.  In the wake of 
the political unrest in August and June 
2014 – an incident the Prime Minister 
described as an attempted military 
coup – two journalists were arrested 
over a story published in the Lesotho 
Times edition of 19-25 September. The 



So This is Democracy? 201434

article alleged the Lesotho Mounted 
Police Service (LMPS) was planning 
to charge Lesotho Defence Force 
(LDF) Commander Lieutenant General 
Tlali Kamoli, Deputy Prime Minister 
Mothetjoa Metsing and several other 
high-ranking LDF, LMPS and government 
officials with high treason and murder 
after the attempted coup. 

On Sunday 21 September, the Lesotho 
Times and Sunday Express Editor, Lloyd 
Mutungamiri and Senior Reporter, Le-
khetho Ntsukunyane, were arrested.  
Police informed the pair they were be-
ing detained because of the story, ‘Top 
officials face high treason charges’ and 
would be charged with defamation un-
der Penal Code of 2011, Section 104.

CENSORSHIP AND BANNING

Radio and televisions jammed 
during attempted ‘coup’

On 30 August 2014, just after Prime 
Minister Thomas Thabane fled to South 
Africa, the Lesotho military reportedly 
took control of police headquarters and 
jammed radio, television and telephone 
signals. 

Only one station, Lesotho Catholic Ra-
dio FM, was not jammed and all signals 
were back online by the middle of that 
same day. 

Victory for media pluralism

In the midst of the declining state of 
media freedom witnessed throughout 
2014, we were pleased to see the over-
turning of an interim interdict against a 
new newspaper, which had been grant-
ed earlier in the year.

On 5 March 2014, the Commercial 
Court in Maseru, Lesotho, interdicted 
the former Lesotho Times weekly news-

paper editors, Abel Chapatarango and 
Shakemen Muragi together with the 
former senior political reporter Caswel 
Tlali, from practicing as journalists and 
publishing a newspaper – The Post. 

Basildon Peta, the Chief Executive Of-
ficer and Director of all the applicants, 
argued the three respondents formed a 
company called The Post (Pty) Ltd while 
they were still under his employ and 
had plotted to steal his employees and 
go into unlawful competition with his 
companies. 

The 12 months interdict, which was ap-
plied from September 2013 and sched-
uled to end in August 2014, was sought 
by African Media Holdings (Pty) Ltd, 
Lesotho Times (Pty) Ltd and Sunday Ex-
press (Pty) Ltd.

The restraint also barred the three jour-
nalists and The Post (Pty) Ltd from car-
rying on the profession of journalism 
and publishing business in Lesotho for 
36 months and twenty four months for 
Chapararongo and Mugari. The interdict 
further prevented them from carrying 
such a business within a radius of two 
hundred (200) kilometres from the of-
fices of the African Media Holdings (Pty) 
Ltd which owns Lesotho Times and Sun-
day Express. 

On 24 October 2014 the Court of Ap-
peal of Lesotho set aside the decision of 
the lower court, The High Court of Le-
sotho.  

The Post came into circulation in Leso-
tho in November, bringing the number 
of weekly newspapers in Lesotho to 
seven.  

Lesotho



Commercial Court in Maseru, Le-
sotho interdicts former Lesotho 
Times weekly newspaper edi-
tors, Mr. Abel Chapatarango and 
Shakemen Muragi together with 
the former senior political reporter 
Caswel Tlali, from practicing as 
journalists and publishing a news-
paper. 

25 March

Private radio station Ts’enolo FM 
attacked by four unknown men 
who assault a presenter on duty 
named Mohau Toi and vandalize 
radio equipment worth over ZAR 
10,000.000.

18 July

Lesotho 2014 violations & victories

Sunday Standard editor arrested 
Outsa Mokone arrested and de-
tained on charges of “seditious 
intention.” He was released on ap-
peal the next day.

8 September

The Lesotho Times and Sunday Ex-
press Editor, Lloyd Mutungamiri 
and Senior Reporter, Lekhetho 
Ntsukunyane, were arrested on 
Sunday 21 September over a story 
published in the Lesotho Times 
edition of 19-25 September 2014.

23 September

Lesotho military took control of 
police headquarters and jammed 
radio and television stations dur-
ing attempted coup. 

30 August

Lesotho Television, a State tel-
evision broadcaster run under the 
Lesotho National Broadcasting 
Service, was allowed to broadcast 
brief coverage, for the first time, of 
a High Court case.

14 November

The African Media Holdings (Pty) 
Ltd and its newspapers, the Le-
sotho Times and Sunday Express, 
have lost a court case in which 
their company got an interim inter-
dict to prevent a new tabloid, The 
Post, from publishing.

24 September



So This is Democracy? 201436


