
National Overview 2007
by MISA Malawi

MALAWI



-43- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

National Overview
By Kelvin Sentala
Human rights lawyer 

Malawi



-44- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

The year 2007 should have read like a fairy-tale for Malawi media. However, it did not. It 
began with a luncheon for media bosses hosted by the President Bingu wa Mutharika at 

the new State House, his offi cial residence, in Lilongwe. He followed this up with invitations 
to selected private media houses to send their journalists to accompany the President in his 
foreign tours, presumably to stave off a spate of bad publicity from foreign media. But the 
stand-off between the Parliament and the public media moved from bad to worse on matters of 
covering opposition activities. This culminated in the crown jewels of the public media - Malawi 
Broadcasting Corporation (MBC) and Malawi Television (TVM) - getting more than a rap on 
the knuckles from the National Assembly. Finance Minister Goodall Gondwe gave the two 
institutions a token of MK1 (less than one US cent) each in the national budget. It became clear 
that the national assembly would not fund institutions that it felt favored the opposition.

The Government continues to exercise the power given by laws that exist to harass the media. 
For instance, the police can still harass and detain media workers on unclear grounds. Montfort 
Media photojournalist Kazembe Kayira was detained and had his camera confi scated by the 
police for taking pictures at a presidential function. He was released without charge. 

Media-Government Relationship

The government and the media continued to play the cat-and-mouse game. There was no change 
in the long-running mistrust between the two institutions, with the Government withholding 
information and sometimes using threats against the media, while the media earned itself a 
bad name for persistently trying to uncover every piece of dirt it can on the Government and 
glossing over the wrongs of the opposition. There is clearly a need for open dialogue and 
mutual assurance of goodwill.

Constitutional Rights and Legislative Environment

The Malawi Constitution, which the country adopted in 1995, a year after acceding to multi-
party democracy is regarded as one of the best on the African continent. However many laws in 
the country violate the Bill of Rights in the Constitution and need instant repeal. Last January, 
MISA Malawi, in conjunction with Media Council organised a national consultative meeting 
to fi nd a way forward on how to address these issues. 

Politicians have sometimes tried to infringe the rights of the media through the use of sheer 
brute force, as amply demonstrated by the attack on Blantyre Newspapers Limited (BNL) 
Lilongwe Bureau Chief Dickson Kashoti by MP Joseph Njobvuyalema; or through the abuse 
of the courts as in the case of Neno MP Mark Katsonga who obtained an injunction stopping 
BNL from reporting on a case in which he was accused of causing a hit-and-run road accident 
and killing a cyclist. BNL challenged the injunction and reported the matter, including his 
conviction and the fi ne he was ordered to pay.

Defamation

The media faced several defamation suits in 2007, some of them totally ingenious in their 
construction. Two people mentioned in a story involving a woman caught in a love triangle 
with a bank manager and a catholic priest sued The Daily Times for defamation. The woman, 
whose marriage was dissolved by the courts for irreconcilable differences, and the bank man-
ager sued the newspaper for not seeking their side of the story although the story was based 
on court records. BNL fi red Reporter Carol Somanje and suspended its general manager over 
the same story. On a lighter note, several people have threatened to sue or sued The Sunday 
Times over its scandal column “the drycleaner”, all of them claiming to have been the subject 
of a story that mentions no name but gives pointers on possible culprits.



-45- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

Access to Information

There was a lot of lobbying for the Access to Information Bill and general sensitisation of 
stakeholders, many of who erroneously believed it is meant for the benefi t of the media only. 
Although the Minister of Information and Civic Education and the Parliamentary Committee on 
Media and Communication have openly supported the draft bill, it is still a long way from being 
tabled in the National Assembly. The Access to Information Bill is a crucial piece of legislation 
enabling scholars, researchers and ordinary citizens to get hold of information necessary for 
their work but which offi cials would normally want to keep under wraps. 

The Government has not been proactive in releasing information of public interest, except 
where it may be injurious to the reputation of its detractors. For instance, the State House 
issued a statement accusing former President Bakili Muluzi of giving aid to Sudanese rebels 
while he was in offi ce. The claim was never substantiated nor was it clear in whose interest 
this information was being issued.

One piece of excellent reporting where a public institution was forced to eat its words was the 
case of the leakage of the 2007 Malawi School Certifi cate of Education (MSCE) examinations. 
The Malawi National Examinations Board (Maneb) insisted its security was watertight and no 
paper had leaked to the public until The Daily Times published excerpts of as yet unpublished 
examination papers. It is not clear what secrecy code the newspaper breached in breaking this 
story.

Other legislation

There is greater danger of self-censorship than outside censorship. An excellent example was 
the luncheon with President Mutharika. TVM broadcast the conference live, but for whatever 
reason, in its evening rebroadcast the station carefully edited out all the questions, leaving the 
President giving answers to questions no one knew. TVM was forced to make another rebroad-
cast in which they took the President out of the vacuum and appropriately provided him with 
questions to answer. Most of the censorship we see in the press is of this kind, from overzealous 
editors and producers trying to carry favour with the powers that be.

The courts have maintained their independence in dealing with cases involving the media. The 
Lilongwe Magistrate’s court ruled against Njobvuyalema in his assault on Kashoti and awarded 
Kashoti damages. The MP appealed against the ruling. His conviction could lead to his losing 
his seat in Parliament. The appeal is yet to be heard. 

The laws governing the licensing of radio and television stations are also unreasonable. The law 
under the Malawi Communications Regulatory Authority (Macra) Act forbids dual ownership, 
making it impossible for anyone to operate both radio and television. This piece of legislation, 
which was originally intended to check on unscrupulous monopoly in media ownership, has had 
the undesired effect of blocking potential investors in their tracks. Individual politicians wanted 
to perpetuate the myth that they are a cut above ordinary mortals and therefore above the law, 
but the courts often trimmed them to size, to the general acclaim of the judicial system.

Broadcasting

Macra remains the only regulator and its independence has been challenged by various stake-
holders, especially the independent media houses, which have suffered the brunt of its terror. 
It is the sole authority that issues broadcast licences and frequencies. There are indications that 
Macra would like to see some of its draconian regulations changed. 



-46- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

General Information on Broadcasting as at the end of 2007

Radio/TV Station Owner Classifi cation Coverage

MBC Radio 1 State Owned Public All districts

MBC Radio 2 State Owned Public All districts

MIJ Radio
Malawi Institute
Of Journalism 

Private
Blantyre, Ntcheu, 
Lilongwe, Mzuzu

CFC Radio
Calvary Family 
Church

Religious Blantyre

TVM State Owned Public All districts

Capital Radio
Al Osman & 
Family 

Private
All the country’s 
three regions 

Power 101 FM Oscar Thomson Private
Blantyre, Dedza, 
Karonga, 
Lilongwe, Ntcheu

Joy Radio
Bakili Muluzi & 
Family 

Private

Blantyre, 
Chikwawa, 
Lilongwe, 
Mwanza, Thyolo

Star Radio
Rev. Richard 
Lutwama

Private
Chiradzulo, 
Lilongwe, Thyolo

Channel For All 
Nations

Assemblies of 
God Church

Religious Lilongwe

Radio Alinafe
Roman Catholic 
Diocese of 
Lilongwe

Religious Lilongwe

Zodiak Gospel Kazako Private

Blantyre, 
Lilongwe, 
Karonga, 
Mangochi, 
Mwanza, Mzuzu

Radio Tigabane
Roman Catholic 
Diocese of Mzuzu

Religious Mzuzu

Transworld Radio
Transworld 
International

Religious
Blantyre, Dedza, 
Mangochi, Mzuzu, 
Nkhotakota



-47- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

Radio Islam
Zakaat Islamic 
Foundation

Religious

Blantyre, 
Lilongwe, 
Karonga, 
Mangochi, 
Mchinji, Mzuzu

Dzimwe Radio
Dzimwe 
Community

Community Mangochi

Nkhotakota Radio 
Nkhotakota 
Community

Community Nkhotakota

Mudziwathu 
Radio

CRECCOM Community Mchinji

Television Luntha Montfort Fathers Religious Balaka, Zomba

BBC BBC Relay
Blantyre, 
Lilongwe, Mzuzu

ABC Radio
African Bible 
College

Community Lilongwe, Mzuzu

Mzimba 
Community

Mzimba 
Volunteers

Community Mzimba

Radio Maria
Association of 
Radio Maria 
Malawi

Religious
Blantyre and 
surrounding 
districts 

Adventist Radio 
Adventist Church 
of Malawi 

Religious
Blantyre and 
surrounding 
districts 

*Information obtained from Macra 

At the end of 2007, the following publications were in circulation:

Publication Publisher Circulation Distribution Frequency

Daily Times 
Blantyre 
Newspapers Ltd

14,000 National Daily

Malawi News 
Blantyre 
Newspapers Ltd

26,000 National Weekly

Sunday Times
Blantyre 
Newspapers Ltd

17,000 National Weekly

The Nation 
Nation 
Publications Ltd

15,000-20,000 National Daily

Weekend 
Nation 

Nation 
Publications Ltd

35,000- 
40,000

National Weekly

Nation on 
Sunday

Nation 
Publications 

12,000-15,000 National Weekly



-48- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

Guardian 
Newspaper

Guardian 
Publications 

5,000
Selected 
districts

Tri-weekly 

Boma Lathu 
Information 
dept.

10,000 National Monthly

Weekly News Information Dept 5,000 National Weekly 

Financial 
Digest 

Financial Digest 
Ltd

5,000 National Weekly

Pride 
Magazine

Pride 
Publications 

10,000 - 
15,000

National Bi-Monthly

Nkwaso 
Magazine

Montfort Press 3,000 Community Bi-Weekly

The Lamp Montfort Press 3500 National Bi-Monthly

Together 
magazine

Montfort Press 5000 National Quarterly 

*Information obtained from individual media managers 

Media Diversity

There was little to show for media diversity in 2007. Joy TV was unable to take off over legal 
wrangle surrounding its licence and issues of dual ownership. The Joy case seems to be com-
plicated by the fact that under the Macra Act, no politician can own a radio/TV station. Bakili 
Muluzi is the former President and still an active politician while Atupele Muluzi is a serving 
MP. Both are listed as owners of Joy Radio.

There were hardly any new titles of publications; on the contrary, quite a few seemed to have 
folded or taken a long break, viz. The Chronicle, Dispatch while one new title, Business Digest, 
comes out intermittently.

A blend of editorial policy and self-censorship determine editorial outcomes. Advertisers tend 
to be a very powerful infl uence on editorial decisions; they are the so-called lifeblood of the 
media and the media have to pander to their every whim.

Media Fraternity

The comatose Media Council of Malawi resurrected to life with campaigning from MISA-
Malawi and funding from Casals & Associates acting on behalf of the Millennium Challenge 
Account.

A Journalist Union of Malawi (Juma) was born out of the ashes of defunct Journalists Associa-
tion of Malawi (Jama) also with MISA-Malawi’s push and funding from Copyright Society of 
Malawi and International Federation for Journalists (IFJ).

There were signifi cant gains for the media in 2007, including Presidential blessing. Media 
workers should rise up to the challenge of ownership in order to become a dominant factor 
in making editorial decisions. As we approach elections in 2009, the media will be put to the 
test once again.  



-49- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

• ALERT
Date: October 29, 2007
Persons: Joy TV
Violation: Censored
On October 29 2007, the Malawi Communications Regulatory Authority (Macra) ordered Joy 
TV to immediately stop all television broadcasts until the station is issued appropriate radio 
and broadcasting licenses.
Joy TV - a sister company to Joy Radio - has been held up in a wrangle with the country’s com-
munications regulator after it challenged the Macra Board in court, describing it as illegal.
In the latest development, Joy TV’s project manager Tailosi Bakili expressed surprise over the 
directive, saying the television station had applied for a court injunction stopping Macra from 
blocking its operations.
According to Macra’s letter to the station’s manager, the regulator expressed concern that Joy 
TV was broadcasting without a license, which it said expired on March 31, 2007.
The letter further warned that if the station fl outs the directive, Macra would proceed to take 
appropriate measures against it, as stipulated in the same Act.
Joy Television Limited is expected to be Malawi’s fi rst private TV station. There is only one 
state-owned television station, Television Malawi (TVM), in existence.
This development comes after Joy TV wrote the regulator on August 28, 2007 complaining 
that it had delayed in giving them a Studio Transmission Links (STL) Frequency, which could 
have allowed the station to conduct studio broadcasting.
Macra’s board was dissolved following a lawsuit fi led by the station’s sister company, Joy Radio, 
describing Macra’s board as unlawfully constituted and lacking an institutional memory.

• ALERT
Date: September 11, 2007
Persons: Malawi Broadcasting Corporation (MBC) and Television Malawi (TVM), citi-
zens of Malawi
Violation: Other
On September 11 2007, Parliament passed its US$670 million annual national budget with an 
allocation of only K1 (approx. US$.01) each for the Malawi Broadcasting Corporation (MBC) 
and Television Malawi (TVM), for their 2007/2008 fi nancial year.
The MK1 allocation is nominal, to satisfy the law that make it illegal to provide no allocation 
at all without holding a vote.
The development comes barely a week after MISA Regional Governing Council chairperson 
Thabo Thakalekoala sent a strong statement to government demanding suffi cient resources to 
the two institutions.
The 193-seat Parliament, with the opposition in the majority, recently claimed that the two 
state broadcasters were being used as propaganda tools by the current government to castigate 
the opposition.

• ALERT
Date: July 13, 2007
Persons: Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA)
Violation: Victory
On July 13 2007, the High Court in Blantyre nullifi ed the composition of the Malawi Com-
munications Regulatory Authority (MACRA) board because its members did not qualify for 
appointment.
In his ruling, Judge Frank Kapanda said it was wrong for President Bingu wa Mutharika to 
appoint the board members while excluding old members of the board. Kapanda issued an 
order stopping the board members from exercising their functions and another requiring the 
President to comply with the Communications Act.



-50- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

The Act prohibits the President from appointing political activists. It also requires that any 
change to the composition of the board should be gazetted and that at least half of the member-
ship be re-appointed for another term in offi ce.
Joy Radio questioned the legality of MACRA’s board in early 2007 and argued that, among 
other issues, the appointment of the members was not gazetted as required by law.
President Bingu wa Mutharika suspended MACRA’s board on April 4, 2005, before dissolving 
it on April 8 the same year. The President accused the board of “stinking” and replaced it with 
a new board on 2 March 2006 whose chairperson was once an executive member of the ruling 
Democratic Progressive Party.
Joy Radio also argued that some members lacked qualifi cations, expertise and experience in 
any fi eld of post and telecommunications, broadcasting, frequency planning, law, economics, 
business, fi nance, public administration and public affairs.
Joy Radio’s lawyer, Ralph Kasambara also argued that the board did not retain old members 
as is required by the Communications Act, for continuity’s sake.  

• ALERT
Date: May 22, 2007
Persons: Caroline Somanje, Jika Nkolokosa
Violation: Threatened
Caroline Somanje, a senior reporter working with Blantyre Newspapers Limited (BNL), publish-
ers of the Daily Times newspaper, has been fi red from her job for writing a story that implicated 
a Catholic priest and a bank manager. The bank manager is a banker for BNL.
Somanje was summoned to a disciplinary hearing after she wrote a story on the front page of 
one of Blantyre Newspapers publications, The Daily Times, on May 14 which implicated the 
two as having an affair with a married woman.
Blantyre Newspapers General Manager, Jika Nkolokosa was also suspended pending a discipli-
nary hearing for what the management says is his failure to exercise sound editorial judgement 
concerning the same story.
The paper subsequently retracted the whole story and apologised to all people who might have 
been injured by publication of the story.
A letter from the management to Somanje said the reporter breached a journalist’s code of 
ethics and the company’s editorial policy by authoring the story without giving the subjects, 
whose reputation was affected, a chance to be heard.
It also said that the story was a private matrimonial matter and was not in public interest as 
divorce matters take place in the courts everyday and are not reported unless they involve 
well-known public fi gures.
However, the reporter said there was no need to contact the subjects as she got the story from 
a court ruling where the husband of the woman sought a divorce after discovering that his wife 
was having an affair with the two men.

• ALERT
Date: April 10, 2007
Persons: 13 private radio broadcasters  
Violation: Censored
On April 10 2007, the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) informed all 
private radio stations that they are to seek offi cial permission – in advance - from the regulating 
body should they wish to carry live broadcasts.
A statement from MACRA also said the regulating body has ceased issuing radio and television 
broadcasting service licences upon application by those intending to introduce the service.
These developments come four days after Information Minister, Patricia Kaliati visited MACRA 
offi ces in Blantyre and challenged the regulator’s board members and management to be strict, 
strong, tough and professional in regulating private radio stations. The minister also urged the 



-51- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

station to revoke licences of radio stations that were breaching their licence provisions.
The communications regulating body says now it shall be advertising for prospective licensees 
to apply and licenses shall be issued to successful bidders in compliance with the Communica-
tions Act.
Before this development, prospective licensees used to apply to MACRA which could then 
grant a license to broadcast. Currently there are two radio stations and one TV station which 
were allocated frequencies but have never rolled out and owe MACRA close to K2.5 million 
(US$17,000) for broadcast and licence fees.
There are 13 private radio stations in Malawi and MACRA has warned that it shall punish all 
stations that fail to inform and seek its permission in advance before any live broadcast. It fur-
ther warns radio stations against hate messages being aired out various broadcasting stations.

• ALERT
Date: March 25, 2007
Persons: Joy Radio station
Violation: Bombed (vandalised)
Joy Radio was attacked by fi ve unidentifi ed thugs for broadcasting live events from a meeting 
that was supposed to be addressed by the former president Bakili Muluzi, who is also United 
Democratic Front national chairman.
According to Joy Radio station manager, Peter Chisale, the thugs came around 3.00pm when 
state president, Dr Bingu wa Mutharika was addressing a rally just less than fi ve kilometres 
from the station and queried why the radio station was broadcasting live events from a rally 
that was to be held 80 kilometres away.
 “They beat up a security guard, tearing his uniform in the process. They also pelted stones 
but fortunately there was no damage caused. The thugs fl ed when the guard blew his whistle 
to alert us,” Chisale said. 
Bakili Muluzi owns Joy Radio and is bidding for a come back to the presidency.
Earlier, the former president had obtained a court injunction restraining the police from stopping 
his rally and mounting roadblocks on roads leading to the venue of the rally.
Management of the radio reported the matter to Blantyre Police Station but no arrest has been 
made and no offi cer visited the scene.  

• ALERT
Date: March 21, 2007
Persons: Kazembe Kayira, Peter Mulinde
Violation: Detained, censored
On March 21 2007, Police detailed Kazembe Kayira, a photojournalist working for Montfort 
Media, for taking pictures at a presidential function. His camera was also confi scated.
Kayira was arrested around 12h00 during a presidential whistle-stop tour in a Southern district 
of Balaka and was taken to the police station without explanation.  
The Police later released him after four hours after charging him with the offence of “taking 
pictures without the knowledge of the authority” as the police offi cers were waiting for further 
instructions from their seniors.
The Police also returned the camera they seized after screening all the pictures Kayira had 
taken and found none that posed a threat to the presidential security.
Kayira suspected that he might have been arrested because he took pictures of the President’s 
Democratic Progressive Party (DPP) youth allegedly fi ghting over T-shirts and was cautioned 
by some fi ve police offi cers before the presidential convoy arrived not to publish any pictures 
that would portray a negative image about the function.
Kayira becomes a second person to be arrested for taking pictures of the presidential convoy 
within a period of one week. On March 16, police also arrested Peter Mulinde a photographer 
for taking pictures of the presidential envoy when the president was coming from Ghana. Two 



-52- So This Is Democracy? 2007 Media Institute of Southern Africa

of his cameras were seized. Media reports indicated that he was likely to be charged with 
conduct likely to cause breach of peace.

• ALERT
Date: February 9, 2007
Persons: Dickson Kashoti 
Violation: Beaten, Victory
On February 9 2007, Dickson Kashoti, a journalist working for Blantyre Newspapers Limited 
was assaulted by a Member of Parliament, Joseph Njobvuyalema over a story he published 
about the MP’s young brother, Harvey Njobvuyalema.
August 2 2007: the Lilongwe Magistrate’s Court convicted Lilongwe Mapuyu South Parlia-
mentarian Joseph Njobvuyalema for assaulting Blantyre Newspapers Limited (BNL) journalist, 
Dickson Kashoti. The conviction means Njobvuyalema automatically loses his seat as MP in 
accordance with the constitution.
Presiding Magistrate Mzonde Mvula dismissed Njobvuyalema’s claims that the case was politi-
cally motivated and found that the MCP legislator indeed rolled up his sleeves and purposely 
attacked Kashoti by punching him in the face three times on his (Kashoti) right eye leaving it 
with soft membrane injuries.
During the judgment, Mvula revoked Njobvuyalema’s bail and committed him to Maula prison 
to await sentencing on the following Friday.
Njobvuyalema who is also chairperson of the Parliamentary Public Appointments Committee 
(Pac) claimed in his defence that he was a victim of political persecution.
Njobvuyalema beat up Kashoti in February at the Newspaper’s offi ce after he wrote an article 
about Njobvuyalema’s younger brother Harvey Njobvuyalema who had been arrested for al-
legedly stabbing his wife to death.

• ALERT
Date: January 9, 2007
Persons: Capital Radio 
Violation: Threatened
On January 9 2007, Malawi Telecommunication Regulatory Authority (Macra), threatened 
Capital Radio FM with action over a CD it aired purportedly with the voice of President 
Bingu wa Mutharika ordering an undisclosed offi cer to “shake up” a political foe, according 
to media reports.
The Daily Times reported that Macra gave Capital Radio until close of business on Tuesday to 
show cause why the regulatory authority should not invoke their enforcement/punitive powers 
pursuant to section 54 of the Communications Act. Section 54 of the Communications act, among 
other sections, talks of imposing a fi ne if a broadcaster has breached its license conditions.
Capital Radio played the CD on Tuesday morning and afternoon and wanted to have it as subject 
of discussion in its phone-in News Talk programme, but was stopped by Macra’s action.
According to the paper, Macra said the CD was a breach of the right to privacy, broadcasting of 
illegally obtained information without the consent of the owners, and broadcasting of materials 
likely to prejudice public safety, order and tranquility.


