
 1 

 
MISA-Zimbabwe  

      ___________________________________________________________________ 
 
 
State of the Media Report 2008 
 
 
In the Report: 
 
Introduction 
 
Media Environment 
 
Print Media 
 
Broadcasting/Telecommunications  
 
Conclusion 
 
Media Violations Statistics: 2007 
 
 
v Introduction 

 
 
In its State of the Media Report for 2007, MISA Zimbabwe noted that the media environment in 
Zimbabwe remained tenuous and inimical to media freedom  as well as freedom of expression.  
In the same period that was then under review, Zimbabwe’s political and economic 
environment had deteriorated to the extent that it warranted the intervention of the Southern 
African Development Community (SADC) through a mediation process that was to see the 
main political parties in Zimbabwe negotiate a Constitutional Amendment Number 18 in lieu of 
elections that were scheduled for early 2008. In the immediate aftermath of this amendment, 
the political parties also agreed to amend three of the most infamous media laws in SADC, 
these being, The Access to Information and Protection of Privacy Act, the Broadcasting 
Services Act and the Public Order and Security Act (POSA) in tandem with the Electoral Act.   
 
Indeed, as with any mediated process, there was hope and anticipation not only on the part of 
the Zimbabwean people but also in particular, its media fraternity that these amendments 
would yield democratic reforms to the regulation of the media, not only just for the elections 
scheduled for March 2008, but beyond.  With the benefit of hindsight, and as this State of the 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 2 

Media Report for 2008 will indicate, the majority of the legislative changes to media regulation 
and the practise of freedom of expression have proven to be more cosmetic than democratic, 
more a papering over the cracks than fundamental democratisation of the media.   
 
This State of the Media Report for 2008 intends to narrate not only the technical framework of 
the media in the period under review but also key factors that affected freedom of expression 
and access to information.  The primary reason for this, is that the year under review was 
characterised by seismic political and economic events within the context of an electoral period, 
continued regional and continental mediation in the country, 
abduction/harassment/arrest/detention/murder and torture of journalists as well as repression 
of civil society organisations and activists.   
 
Political Context and Key Events of 2008. 
 
 
The quest for a return to normalcy in the context of socio-economic and political stability 
heightened in the new year (2008) following the announcement of 29 March 2008 as the date 
for the harmonised presidential, parliamentary, senatorial and local government elections. The 
elections were held in a relatively peaceful environment largely due to intervention by SADC 
mediator and former South African President Thabo Mbeki that the 2008 elections be 
conducted in tandem with the southern African region’s Principles and Guidelines on the 
Conduct of Democratic Elections1. 
 
It is now common cause that the elections reversed Zanu PF’s dominance as the ruling party 
since independence in 1980 after the two MDC formations garnered a collective parliamentary 
majority of 109 seats in the 210-member House of Assembly. Apprehension, however, 
engulfed the national mood in the wake of the unprecedented delays in announcing the results 
of the presidential elections. The results were eventually announced with MDC-T leader 
Morgan Tsvangirai having a slight edge over Zanu PF leader President Robert Mugabe 
necessitating a presidential election run-off between the two bitter rivals. The final showdown 
between President Mugabe and Tsvangirai was slated for 27 June 2008.  
 
The results of the elections were condemned regionally and internationally as not having been 
free and fair in the face of unprecedented state sanctioned violence, abductions and murder of 
opposition party activists forcing Tsvangirai to pull out of what eventually turned out to be a 
one-man presidential race that resulted in President Mugabe as the sole winner for a five-year 
presidential term. In the meantime the socio-economic decline continued in the wake of 
increased shortages of basic commodities, stratospheric inflation, collapse of the education and 
health institutions exacerbated by endemic strikes by doctors, nurses and teachers demanding 
for improved working conditions.   
 
Little wonder the huge sigh of relief across the socio-economic and political divide when the 
post-27 June 2008 SADC mediation efforts to break the impasse culminated in the signing of 
the Global Political Agreement (GPA)  in Harare on 15 September 2008 for the formation of a 
power sharing inclusive government. Hailed as the best available option to halt the 
unprecedented decline, despair returned to haunt the traumatised and restless populace as the 

                                                
1 The SADC Principles and Guidelines on the Conduct of Democratic Elections stress the full 
participation of citizens in the electoral process, press freedom and equal and equitable access by all 
political parties to state media, freedom of association and political tolerance and independence of the 
judiciary among its other 10 fundamental tenets for the holding of free and fair elections. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 3 

parties to the Agreement bickered over the allocation of ministerial positions. Without a 
substantively legitimate government in place, policy interventions to address the gargantuan 
problems were knee-jerk and at worst ad hoc leading to the outbreak of a devastating cholera 
outbreak which has so far claimed close to 900 lives. 
 
Evidence of the decline is clearly demonstrated by the government’s failure to contain the 
spread of an otherwise easily preventable disease and to deliver on basic services such as 
clean water, drugs, electricity, refuse collection and repair of burst sewer pipes. As the year 
drew to a close all sense of national pride took a serious dent with the declaration of the 
cholera outbreak as a national emergency. A team of health experts from the United Nations 
and SADC arrived in the country on 8 December 2008 to assess the impact of the epidemic as 
assistance in the form of drugs; water treatment chemicals; water drips and vaccines started 
pouring into the country from the European Union, Namibia and Tanzania.  
 
The presence of the SADC and UN teams ironically came on the backdrop of the refusal of 
entry visas to a team of members of the Elderly group comprising former United States 
President Jimmy Carter, former United Nations Secretary-General Kofi Annan and human 
rights activist Graca Machel who is the wife of former South African President Nelson Mandela 
on a fact finding mission to assess the country’s humanitarian crisis2.  
 
Concomitant with this deleterious situation, Zimbabwe’s human rights record coming on the 
backdrop of the violence that preceded the June 27 presidential election runoff took a dent that 
triggered a crescendo of international outcry following the abduction of prominent human rights 
defender and director of the Zimbabwe Peace Project (ZPP) director Jestina Mukoko. Mukoko 
was abducted from her home in Norton, about 40 km west of Harare by armed men who sped 
off with her in an unmarked vehicle on 3 December 2008. She has not been seen since raising 
fears on her safety. While the nation was battling to come to grips with Mukoko’s ordeal, two of 
her workmates were abducted almost in similar fashion seven days later from the ZPP offices 
in Harare. Mukoko was reportedly bundled into the vehicle in her night dress and bare footed. 
Family members expressed great concern on her circumstances as she is on medication which 
she is supposed to take three times a day. 
 
 
These developments vitiate against the letter and spirit of the September 15 Agreement more 
so at a time when the key political parties had just agreed on a draft Constitutional Amendment 
No 19 Bill which is expected to consummate and legitimise the formation of the inclusive 
government with MDC-T leader Morgan Tsvangirai as Prime Minister.  In terms of Article XVIII 
of the GPA which deals with security of persons and prevention of violence, parties to the 
Agreement pledged to acknowledge that violence dehumanises and engenders feelings of 
hatred and polarisation within the country3.  
 
The media, especially the state-controlled, has not helped matters in that regard by continuing 
to spew hate language post the GPA which speaks and commits the political leadership on the 

                                                
2 The World Food Programme estimates that about 50 percent of Zimbabwe’s estimated 13 million people face 
starvation in a country with a world record inflation of 230 million percent, 80 percent unemployment and 
shortages of basic commodities that are not easily accessible by the poor majority in an economy that has since 
been dollarised in desperate efforts to contain the runaway inflation. 
3 Under the Agreement, the parties pledged to work together to ensure the security of all persons and property 
and to refrain from using abusive language that may incite hostility, political intolerance and ethnic hatred or 
unfairly undermine each other. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 4 

need to open a new chapter that will regain and restore Zimbabwe’s pride of place in the 
community of nations.  
 
The country’s humanitarian, economic, social and political crisis cannot and will not be resolved 
through the use of inappropriate language but requires a meeting of the minds across the 
political divide for the common good. The media and journalists at large should reflect on the 
role that they can play to influence all the critical players to use reason and people-centred 
pragmatism to secure the long cherished peace, stability, justice, prosperity and socio-
economic wellbeing of the people of Zimbabwe. 
 
It is therefore incumbent upon the principals to the GPA and Parliament to speedily establish a 
monitoring mechanism4 to ensure the state media conforms to the envisaged principles of the 
Agreement and cover all issues affecting the country fairly and impartially in line with the 
African Charter on Human and Peoples Rights, Windhoek Declaration, African Charter on 
Broadcasting and Banjul Declaration on the Principles of Freedom of Expression in Africa.  
 
As Zimbabwe reflects on the trials and tribulations of 2008 with increased anxiety and 
trepidation on whether the envisaged inclusive government will come into being as expected in 
January 2009, it becomes even more imperative for the nation to be seized with a greater 
sense of collective responsibility and commitment to work for the restoration of the greater 
good of the country and the majority of its pauperised citizens who forage the landscape on 
empty stomachs.  
 
v Media Environment 

 
Regulation of the media 
 
The media environment remained constricted through the continued existence and application 
of restrictive legislation notably the Access to Information and Protection of Privacy Act 
(AIPPA), Broadcasting Services Act, Criminal Law (Codification and Reform) Act and the Public 
Order and Security Act (POSA).  The amendments to AIPPA, POSA and BSA which were 
passed by Parliament in December 2007 were inconsequential in relation to freeing the media  
media space. 
 
In terms of the amendments to AIPPA statutory regulation was retained despite the name 
change of the state-controlled Media and Information Commission (MIC) to the Zimbabwe 
Media Commission (ZMC). The ZMC which is still to be constituted  will still be tasked with the 
functions of media regulation, registration of mass media and accrediting of journalists. 
Members of the ZMC will consist of nine members appointed by the President from a list of 
persons nominated by the Parliamentary Committee on Standing Rules and Orders. 

 
In a blatant disregard of the Banjul Declaration, the AIPPA Amendments will see the 
establishment of a Media Council, appointed by the statutory ZMC, which will be chaired by a 
member of the same Commission. This flies in the face of the Banjul Declaration and the 
principle of media self-regulation. 

                                                
4 In terms of the Agreement the parties were supposed to have immediately constituted a Joint 
Monitoring and Implementation Committee (JOMIC) to ensure the implementation and letter of the 
agreement to among other issues, receive reports and complaints in respect to its implementation, 
enforcement and execution; promote continuing dialogue among the parties and serve as a catalyst in 
creating and promoting an atmosphere of mutual trust and understanding. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 5 

 
The Banjul Declaration explicitly and unequivocally states: Self regulation is the best system of 
instilling professionalism in the media. This position cannot be interpreted to mean otherwise as 
it is self-explanatory in its explicitness. 
 
The amendments did not address the offending provisions that make it impossible for media 
diversity and pluralism through the entry of new private players into both the print and 
broadcasting sector as envisaged under the 1991 Windhoek Declaration and African Charter 
on Broadcasting. 
 
For instance foreign funding and ownership in the print media is still restricted and can only be 
considered at the “absolute discretion” of the responsible minister.  
As for the BSA, the amendments did not address the critical issue pertaining to the ban of 
foreign funding and partnership in the broadcasting sector of which the Broadcasting Authority 
of Zimbabwe (BAZ) has admitted is the major hindrance to the issuing of licenses to private 
players in order to free the airwaves from the stranglehold of the state-controlled Zimbabwe 
Broadcasting Corporation. 
 
Arrests, Harassment of Journalists 
 
While cases of the harassment, arrests and detention of journalists had somewhat decreased,  
the months preceding the 29 March 2008 elections and  the sequel 27 June 2008 presidential 
election runoff was marked by an upsurge in the number of recorded cases of media freedom 
violations. 
 
The onslaught on media freedom and freedom of expression came in the form of resuscitation 
of cases against journalists which had hitherto been quashed for lack of evidence, re-arrests of 
foreign journalists released by the courts and allegations of the existence of a ‘blacklist’ barring 
certain journalists from being accredited to cover the 29 March 2008 elections.  
 
As politically motivated violence swept the countryside ahead of the elections, Mathew 
Takaona, the president of the Zimbabwe Union of Journalists (ZUJ) was caught in the crossfire 
of the vortex of violence. Takaona was assaulted together with his brother by assailants in 
military fatigues at a shopping complex in Harare’s dormitory town of Chitungwiza.  Another 
journalist, Frank Chikowore spent two weeks in custody before being granted bail on spurious 
charges of public violence related to the alleged torching of a bus in Harare’s suburb of Warren 
Park on 15 April 2008. In machinations designed to instil fear in those journalists deemed too 
critical of government, the Media and Information Commission (MIC) imposed a one year ban 
against freelance journalist Brian Hungwe backdated to 20 August 2007 for allegedly breaching 
Sections 90 and 79 (c) of AIPPA as read with Section 6 of Statutory Instrument 169 c of 2002. 
The Supreme Court quashed the MIC ban as unlawful. 
 
March/June Elections 
 
The Zimbabwe Electoral Commission on the MIC’s instruction, denied freelance journalist 
Hopewell Chin’ono accreditation to cover the 29 March 2008 elections. Freelance journalists 
were the main targets of this onslaught. In the eastern border town of Mutare, the police 
revived charges against Sydney Saize and charged him with contravening Section 15 (1) (c)  of 
the draconian Public Order and Security Act which deals with communicating falsehoods. Saize 
was also charged with contravening the now repealed Section 83 of AIPPA which dealt with 
practicing journalism without accreditation. Mutare public prosecutor Malvern Musarurwa, 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 6 

however, declined to prosecute saying the state did not have sufficient evidence to warrant 
prosecution.  
 
Freelance photojournalist, Tsvangirayi Mukwazhi, in early August 2008 was forced to 
temporarily relocate to South Africa with his family after being assaulted by the police and 
having his car confiscated. Mukwazhi said the police accused him of possessing an ‘improperly 
registered vehicle.’ Mukwazhi had told MISA-Zimbabwe a few days after the assault that the 
police accused him of having travelled and covered the opposition MDC leader, Morgan 
Tsvangirai, in the run up to the March 29 presidential elections. His maid was also beaten by 
the police when they broke into his house.   
 
Mukwazhi  informed MISA-Zimbabwe before he left the country that some plain clothes police 
officers  came to his house on 29 July 2008 around 0530hrs, knocked  down the main door and 
assaulted  him and his maid before taking him to Southerton Police station where he was 
released after a couple of hours without charge. His car was confiscated by the police. The 
vehicle has since been released. 
 
He told MISA-Zimbabwe he was concerned about his safety and that of his family and that he 
had seen his car being driven around the city centre by unknown persons. The tenacious 
photojournalist had endured similar assaults in the past at the hands of the police. In March 
2007 his laptop and cameras were destroyed by the police while he was covering a national 
day of prayer called for under the auspices of the Save Zimbabwe Campaign. His vehicle was 
also confiscated during that time. He was severely beaten and had to seek medical attention.  
 
Media and Government relations 
 
On 12 December 2008 The Secretary for Information and Publicity George Charamba 
threatened to ban accredited foreign bureaux or local reporters working for foreign news 
organisations accusing them of embarking on a propaganda assault on Zimbabwe. 
 
In an interview during the Zimbabwe Broadcasting Corporation main television news broadcast, 
Charamba said the foreign bureaux accredited in Zimbabwe had quoted President Robert 
Mugabe out of context following his remarks that the country had “arrested” the cholera 
outbreak.  He said Zimbabwe had no need to accredit the foreign news agencies as required 
under the repressive Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA). 
 
The threat to deal with the foreign news organisations was given in greater detail the next day 
under the column: The Other Side with Nathaniel Manheru, published every Saturday by the 
state-controlled national daily, The Herald5. The Permanent Secretary is widely believed to be 
the author of the column. Reuters, AFP, BBC, AP, France 24 International and Al Jazeera were 
singled as undermining their bureaux in Zimbabwe and “reducing local reporters to mere 
runners, mere providers of raw copy which they then rewrite to suit their nations’ agendas 
 
These assaults, arrests, harassment and threats against journalists demonstrates the 
government’s lack of commitment to  the various charters and conventions that it has ratified 
which guarantee freedom of expression, access to information and freedom of the media, even 
at this crucial political moment for Zimbabwe.  
 
 
                                                
5 The Saturday Herald, December 13 2008. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 7 

Regional and International Mediation. 
 
It is against this backdrop that Zimbabwe continues to hog the international spotlight for its 
deteriorating human rights record, violations of freedom of expression and access to 
information.  In her report to the 44th Session of the African Commission on Human and 
Peoples Rights in November 2008 in Abuja, Nigeria, Advocate Tlakula, the ACHPR Special 
Rapporteur on Freedom of Expression and Access to Information singled out Zimbabwe, Sierra 
Leone, Eritrea, Nigeria, Ethiopia, Lesotho and Cameroon as the offending countries6.  
 
"The Special Rapporteur has been informed that in the run-up to the 27 June 2008 presidential 
elections run-off (in Zimbabwe), numerous journalists and leading cast members of plays 
perceived as critical of the government were allegedly harassed, arrested and detained. I have 
also received reports that journalists have been convicted for offences such as intentionally 
publishing falsehoods contrary to the country's media law," she said. 
 
"In this regard, I would like to remind member states that, unlike other international human 
rights instruments, the African Charter does not contain a derogation clause. Thus, regardless 
of circumstances such as conflict, civil unrest or any other form of emergency, States have a 
perpetual obligation to respect, promote, protect and fulfil the right to freedom of expression as 
provided under the African Charter and the Declaration on the Principles of Freedom of 
Expression which supplements it." 
 
She noted that only a few countries had adopted legislation on freedom of information that 
conforms to regional and international human rights standards. As such, she urged member 
states to ensure that their laws on Freedom of Information conform to applicable regional and 
international human rights standards, particularly Principle 4 of the Declaration on the 
Principles of Freedom of Expression in Africa7. 
 
"There is need for continuous dialogue with States reminding them that adoption of effective 
freedom of information legislation remains a yardstick for determining transparency and 
accountability towards promotion of access to social and economic development in any society 
which lays claims to adherence to democratic ideals," she said. 
 
MISA-Zimbabwe has produced a model access to information law as a lobby and advocacy 
tool for the repeal of the draconian Access to Information and Protection of Privacy Act 
(AIPPA). 
 
Commissioner Tlakula noted that AIPPA, which only provides for access to information held by 
public bodies and for appeals to be lodged with the statutory Zimbabwe Media Commission 
(which is still to be constituted following the December 2008 Amendments), has been widely 
criticised for its broad exemption provisions. The Special Rapporteur drew parallels with the 
positive aspects of South Africa's Promotion of Access to Information Act whose 

                                                
6 Visit MISA-Zimbabwe Alerts: www.misazim.co.zw 
7 The Declaration states, among other provisions, that public bodies hold information not for 
themselves but as custodians of the public good and everyone has the right to access that 
information, subject only to clearly defined rules established by law. South Africa, Mozambique, 
Malawi and Madagascar are the only four countries in southern Africa whose constitutions 
expressly protect the right to freedom of information. 
 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 8 

implementation is overseen by the South African Human Rights Commission, an independent 
constitutional body. 
 
The South African Act contains exemption provisions that conform with international human 
rights standards and is subject to the public interest test. Its major weakness though is that it 
provides for appeals against decisions of public and private bodies to be lodged with the courts 
which are largely inaccessible to individuals in terms of costs and inordinate delays. 
 
Advocate Tlakula said all laws relating to criminal defamation wherever they exist should be 
repealed or amended in conformity with the provisions of the Declaration on the Principles of 
Freedom of Expression in Africa. 
 
Laws on defamation should respect the following standards: 
 
- no one shall be found liable for true statements, opinions or statements regarding public 
figures which it was reasonable to make in the circumstances 
- public figures shall be required to tolerate a greater degree of criticism 
- sanctions shall never be so severe as to inhibit the right to freedom of expression 
 
 
Print Media 
 
banned publications  
 
As of December 2008 despite the Amendments to AIPPA , growth in the print media remained 
stunted in the wake of the ban against publications such as The Daily News and Daily News on 
Sunday, The Tribune, and Weekly Times.  In the case of The Daily News published by 
Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ), its quest for re-registration has been pending 
before the statutory Media and Information Commission (MIC) since its closure in September 
2003.  
 
 
Article XIX of the Global Political Agreement (GPA) recognises the importance of the right to 
freedom of expression and the role of the media in a multi-party democracy. In that vein parties 
to the Agreement undertook to expedite the “immediate processing” of all applications for re-
registration and registration in terms of both the Broadcasting Services Act and AIPPA. 
 
The retention of statutory media regulation and the failure to unconditionally lift the banning of 
the aforementioned publications in view of the GPA  serves to confirm the lack of political will to 
free the media environment in a country which has no privately owned daily newspapers save 
for The Herald and The Chronicle which are published by the  government- controlled 
Zimbabwe Newspapers Group. The existing independent weeklies, notably The Financial 
Gazette, Zimbabwe Independent and Standard have limited circulation which is mostly 
restricted to urban areas due to the acute shortages of newsprint and prohibitive production 
and transport costs arising from the hyper-inflationary environment. 
 
Media Policy and Law Reforms 
 
It is MISA-Zimbabwe’s objective view that the print media environment will remain constricted 
in the absence of a holistic democratic media policy and legislative framework benchmarked in 
conformity with Article 9 of the African Charter, Windhoek Declaration and Banjul Declaration 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 9 

on the Principles of Freedom of Expression in Africa, among others. A diverse, free and 
unhindered media as envisaged under the Windhoek Declaration is critical to the 
democratisation process, peace, stability and economic development especially in the 
Zimbabwean context where urgent solutions are required to deal with the economic meltdown. 
 
 
MISA-Zimbabwe’s theme for the World Press Freedom Day celebrations, Media Freedom 
Remains on the Agenda. We Demand a Constitution that Protects Media Freedom, was 
therefore well-considered and realistically framed in the context and realisation that only an 
independent, free and pluralistic media can effectively play its role in democratic processes that 
inform national reconstruction and healing. It is only through a constitutional provision that 
explicitly and unequivocally protects media freedom that the media will be firmly anchored and 
positioned to undertake its ethical and responsible obligations of informing the citizenry without 
fear of falling foul of AIPPA, POSA, BSA, Criminal Law (Codification and Reform) Act and the 
Interception of Communications Act and any other nefarious laws intended to suppress media 
freedom and freedom of expression, association and assembly. 
 
A constitutional provision guaranteeing media freedom and the right to access information will 
render the obtaining restrictive laws unconstitutional and safeguard against enactment of such 
legislation in the future.  Would-be investors in the print media sector will be guaranteed 
security on their investments notwithstanding the potential for employment and economic 
growth. 
Effectively, media freedom remains on the agenda in so far as adherence to the principles of 
the Windhoek Declaration is concerned. 
 
 
v Broadcasting and Telecommunications 

 
Regulatory Framework  
 
On 11 January 2008 President Robert Mugabe signed into law the Amendments to AIPPA, 
POSA and BSA which had been passed by Parliament in December 2007. The amendments to 
the BSA for instance were more of an administrative nature as opposed to advancing the 
principles of the African Charter on Broadcasting. While the responsible minister was stripped 
of his powers to appoint members of the Broadcasting Authority of Zimbabwe, the executive 
still retains immense influence on BAZ thereby compromising its independence. In terms of 
clause 5 of the amended BSA the appointment functions were transferred to the President who 
has the power to appoint nine members to the BAZ after consultation with the Minister and 
Parliamentary Committee on Standing Rules and Orders.  
 
Fundamentally the amendments still retain restrictive provisions on issues relating to foreign 
funding and ownership in the otherwise capital intensive broadcasting sector.  In terms of 
foreign ownership and directorship, this will be decided at the absolute discretion of the Minister 
without any well defined criteria. 
 
The government’s intention through its continued reluctance to repeal or amend certain 
sections of the BSA to allow for the entry of private players into the broadcasting sector is 
solely designed to maintain its grip on the state-controlled Zimbabwe Broadcasting Corporation 
(ZBC) thus closing the industry to alternative and dissenting voices. This is evidenced by the 
firing of ZBC chief executive Henry Muradzikwa after the 29 March 2008 elections. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 10 

 
Muradzikwa was fired for reportedly defying ministerial orders to deny the opposition Movement 
of Democratic Change (MDC) favourable coverage in the run-up to the 29 March 2008 
elections. He was relieved of his duties on 14 May 2008 for openly defying the Minister of 
Information and Publicity Dr Sikhanyiso Ndlovu and the ministry’s Permanent Secretary George 
Charamba to deny positive radio and television publicity to the MDC. He was also reportedly 
accused of denying President Robert Mugabe favourable coverage. 
 
The minister is said to have also instructed the former ZBC boss to bar the MDC from flighting 
its election campaign material with the state-controlled broadcaster subsequent to the 27 June 
2008 presidential election runoff. The instructions defied by Muradzikwa fly in the face of the 
SADC Guidelines Governing Democratic Elections which stress equal opportunities and full 
participation of the citizens in political processes. 
 
In terms of the guidelines on the conduct of democratic elections member states, Zimbabwe 
included, should adhere to the principles of freedom of association, political tolerance and 
affording all political parties equal and equitable access to the state broadcaster. 
 
In comments published by the weekly Zimbabwe Independent Muradzikwa, however, said: 
“There was no specific reason (as to) why I was fired. It’s only the part of the (dismissal) which 
says the shareholder had lost confidence in me that probably says something about the 
reasons of my dismissal. “I religiously stuck to the statutes governing our operations as a 
broadcaster as given in the amended Broadcasting Services Act. Nobody had the right to 
instruct me on how to act as this was outside the law. We made sure we stuck to the laws and I 
believe I was right in that approach.” 
 
Political Interference and Censorship  
 
It is trite to note that when he appeared before the Parliamentary Portfolio Committee on 
Transport and Communications in 2007, Muradzikwa told the committee that political 
interference and censorship of news reports is the order of the day at the state-controlled 
broadcaster. He further mentioned that ZBC was reporting on the “basis of deception” and that 
the Ministry of Information and Publicity should be clear on what is expected of the state 
broadcaster. 
 
The transformation of the ZBC into a truly independent public broadcaster as envisaged under 
the African Charter on Broadcasting will only be secured through the establishment of an 
independent broadcasting and telecommunications regulatory body to curb outside political 
interference. The current setup where the regulatory body, the Broadcasting Authority of 
Zimbabwe (BAZ) and ZBC board is answerable to the executive stands in the way of the 
desired transformation of the ZBC into a public broadcaster and enabler of free speech. 
 
 
ICTs and telecommunications 
 
With the advent of global advancements in ICTs which has ushered in digital citizen journalism 
and mobile reporting as new forms of citizen communication to share and exchange 
information on issues of interest, the need for an integrated telecommunications and 
broadcasting sector becomes even more imperative to entrench democracy and freedom of 
expression.  This is more so given the appalling state of fixed and mobile telephone networks in 
Zimbabwe.   

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 11 

 
The sole fixed telephone network, run by the state owned TelOne, is in an appalling state of 
affairs with erratic coverage in the urban areas and is virtually non-existent in the rural areas.  
This has inadvertently led to a major increase in the use of mobile telephones by the majority of 
Zimbabweans from all socio-economic and geographic backgrounds.  The three 
mobile telephone networks, (Econet Wireless, Telecel, and the state owned Net One,) have, 
however, failed to cope with the market demand for their services in Zimbabwe’s hyper-
inflationary environment.   
 
On November 6, 2008, Econet Wireless published a statement in the local print media 
withdrawing its contract line services for clients under the Business Partna scheme as of 
November 10, 2008, a move which has left thousands of Zimbabweans deprived of their right 
to communicate. Other mobile service providers and affiliate service companies, in tandem with 
Econet Wireless, have increased tariffs, with the average cost of a text message having risen 
from approximately ZW$1000 to at least ZW20 000, an increase of 2000%.    
 
It is MISA Zimbabwe’s considered position that this state of affairs in the telecommunications 
industry is a serious impediment on the right of the people of Zimbabwe to communicate; as 
well as their right to freedom of expression as guaranteed in Article 9 of the African Charter on 
Human and People’s Rights.  This right includes the ability and access to usage of tools of 
communication such as the Internet, fixed telephones and mobile telephone networks by 
ordinary people, as emphasised by the World Summit on Information Societies (WSIS) held in 
Tunis, Tunisia 2005.  
 
In light of these universally accepted principles, MISA Zimbabwe urges the fixed and mobile 
telephone service providers as well as the Postal and Telecommunications Regulatory 
Authority of Zimbabwe (POTRAZ) to act with the full understanding that communication is a 
human right and not a privilege.  
 
To therefore unilaterally increase tariffs without consulting members of the public or carrying 
out publicised surveys of the importance of communication to the people of Zimbabwe in times 
of social and economic strife is to act in contradiction with Article 19 of the Universal 
Declaration of Human Rights and to ignore the WSIS principles established under the auspices 
of the International Telecommunications Union which outline that all forms of communication, 
especially ICT’s, must be geared towards meeting the Millennium Development Goals. 
 
Proposed ICT Bill 
 
In this vein MISA-Zimbabwe notes efforts by the Attorney-General’s Office to develop an 
Information Communication Technologies (ICT) Bill through the circulation of a questionnaire 
which among other considerations seeks to identify shortfalls in ICT related legislation in 
Zimbabwe.  The Posts and Telecommunications Act, Access to Information and Protection of 
Privacy Act (AIPPA) and the Broadcasting Services Act (BSA) are identified as some of the 
laws that will be taken into consideration towards the development of a national ICT Bill. The 
questionnaire therefore seeks to establish whether the three laws in question have overlapping 
functions and whether it is possible to consolidate them into one Act.  
 
It is MISA-Zimbabwe’s strong submission that in their present state the laws in question and 
BSA and AIPPA in particular, do not even meet the benchmarks for the enactment of a 
progressive and democratic national ICT legislation more so as it relates to the establishment 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 12 

of an independent converged broadcasting, ICT, cellular and telecommunications regulatory 
authority.  
 
The long term viability of the broadcasting, telecommunications and ICT sectors lies in securing 
the independence of their regulatory frameworks. The argument for the independence of 
regulators in the field of telecoms, broadcasting and technological convergence is guided by 
several regional and continental covenants such as the African Charter on Broadcasting (ACB), 
Declaration on the Principles of Freedom of Expression in Africa and the SADC Protocol on 
Culture, Information and Sport.  
 
Need for an Independent Regulatory Authority. 

The Independent Communications Authority of South Africa (ICASA) is hailed as a model 
independent regulator on the continent. It is MISA-Zimbabwe’s argument that the manner in 
which the Zimbabwean regulators namely the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ) under 
the BSA, the Posts and Telecommunications Regulatory Authority of Zimbabwe, and Media 
and Information Commission under AIPPA, are constituted makes them susceptible to direct 
political interference. AIPPA through the MIC imposes statutory regulation in breach of the 
Banjul Declaration on the Principles of Freedom of Expression in Africa while BAZ is hostage to 
the whims and dictates of the Executive in violation of the African Charter on Broadcasting. 

These bodies need to be replaced by a truly independent communications regulator that will 
oversee these sectors. This new regulator’s independence must be guaranteed by the law and 
must have financial, structural and functional independence in order to regulate the sector 
effectively and impartially for the development of the ICT sector to be guaranteed.  
 
Access to Information 
 
Regulation should only be undertaken for purposes of promoting freedom of speech and 
access to information. The extent to which a country is said to be democratic is the extent to 
which it is seen to actively promote free expression and communication between the people 
and their leaders through such institutions as the media.  
 
One of the ways of promoting free expression and communication is through the creation of an 
enabling environment for media freedom through, among other considerations, establishing a 
truly independent regulator to regulate the country’s communications sector in the public 
interest, free of any political, commercial or individual self-interest.  
 
The government in general in its quest to come up with a national ICT Bill should be guided by 
the following principles that govern the operations of independent regulatory bodies:  

• there should be clear separation of powers, with the government being responsible for 
policy development, an independent body being responsible for the implementation of 
policies and regulating the sector whilst privately owned media concentrates on service 
provision. 

• regulation should be done in the public interest, with the aim of: creating and 
maintaining order in the sector, establishing fair competition and quality service, 
promoting free speech, access to information as well as consumer protection. 

• providing distinct legal mandate of the regulator’s duties and responsibilities, free of 
ministerial, commercial or private control. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 13 

• Involving every one, that is, the executive, legislature, civic society, business and the 
general public in the appointment process of the regulator’s board. 

 
Way Forward in 2009 
 
It is against the need for fundamental medial law reforms that more than 100 journalists and 
representatives of civic society organisations converged in Harare on 4 -5 December 2008 to 
forge a common strategy of coming up with a comprehensive media law and policy reform 
framework. 
 
The conference ended with a firm and unequivocal resolve by delegates not to support nor 
accept nominations to the proposed statutory Zimbabwe Media Commission (ZMC) which 
retained statutory regulation of the media following the 2007 amendments to the repressive 
Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA). The ZMC is still to be constituted. 
 
Guided by the principles on freedom of expression and access to information enshrined under 
the Banjul Declaration of the African Commission on Human and Peoples Rights, Windhoek 
Declaration and African Charter on Broadcasting, delegates also called for a constitutional 
provision that explicitly guarantees media freedom and the repealing of repressive laws such 
as AIPPA, Public Order and Security Act (POSA) and the Broadcasting Services Act (BSA). 
 
The delegates tasked the Media Alliance of Zimbabwe (MAZ) to identify a team of experts that 
will come up with the proposed model media law and policy framework. 
Delegates agreed to come up with co-ordinated campaigns, lobby and advocacy activities for 
the enactment of a constitutional provision that explicitly guarantees media freedom. In that 
regard strategic meetings and engagements with civic society organisations, parliament and 
media organisations will be held in 2009 to influence and implement the desired legislative and 
media policy reform agenda. 
 
 
v Conclusion 

 
Policies or any laws for that matter relating to the media should be guided and informed by the 
principles outlined under Article 9 of the African Charter on Human and Peoples Rights which 
states that every individual shall have the right to receive information and the right to express 
and disseminate his opinions within the law.  
The Windhoek Declaration’s Article 9 also states that: African states should be encouraged to 
provide constitutional guarantees of freedom of the press and freedom of association and 
expression”. 
 
The issues raised in this report are evidential of the lack of progress and political will and 
sincerity to implement let alone comply with declarations that guarantee and protect 
fundamental human rights particularly media freedom, freedom of expression, assembly and 
association as critical to democratisation and economic development. Selfish political interests 
as opposed to committed leadership dedicated to unstintingly serving the people are at the 
core of these issues. The Parliament of Zimbabwe and the government when it is eventually 
put in place in terms of the Global Political Agreement, should prioritise these issues as key to 
the expectations of the citizens as well as recommit themselves to that cause as opposed to 
the points-scoring games that we continue to witness at the peril of the nation. 
 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 14 

MISA Zimbabwe therefore implores the negotiating parties as well as the mediators to remain 
true to the need for a transitional process that carries the people’s confidence.  This can only 
be achieved in an environment that immediately allows citizens to enjoy their fundamental right 
to freedom of expression, association, assembly, access to information and media freedom.  
 
End 
 
Media Violations Statistics 2008 
 
Arrests, media laws, litigation 
 
 
Victim/concerned party 
 

 
Issue  

 
Date 

Access to Information and 
Protection of Privacy Act 
(AIPPA), Public Order and 
Security Act (POSA) and 
Broadcasting Services Act 
(BSA). 

The amendments to these 
repressive media laws were 
gazetted on 14 December 
2007. The Bills which 
included the Electoral Laws 
Amendment Act were signed 
into law by President Robert 
Mugabe on 11 January 2008. 

11 January 2008 

The Financial Gazette and 
The Zimbabwe Independent 
publishing companies. 

Zimbabwe’s constricted 
private newspaper publishing 
industry faced imminent 
collapse in the wake of 
prohibitive productions costs 
and an acute shortage of 
newsprint.  

31 January 2008 

Bright Chibvuri, editor of the 
Zimbabwe Congress of Trade 
Unions’ The Worker 
magazine. 

Chibvuri was being charged 
with contravening Section 83 
of AIPPA which penalises the 
practice of journalism without 
accreditation .The trial which 
was supposed to have 
resumed on 31 January 2008 
was postponed yet again 
because the trial magistrate 
Mark Dzira was on a prison 
visit in the border town of 
Plumtree where the trial is 
being held. 

31 January 2008 

Bright Chibvuri, editor of the 
Zimbabwe Congress of Trade 
Unions’ The Worker 
magazine. 

  The trial was once more 
postponed to 28 February 
2008 after magistrate Mark 
Dzira ruled that he needed 
time to consider legal 

1 February 2008. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 15 

arguments that had arisen 
during the trial. Ironically, the 
offending section has since 
been repealed by the AIPPA 
Amendment Act which was 
signed by President Robert 
Mugabe on 11 January 2008.  

Minister of Information and 
Publicity Dr Sikhanyiso 
Ndlovu 

The minister gazetted new 
registration and accreditation 
fees for mass media houses 
and journalists in terms of the 
repressive Access to 
Information and Protection of 
Privacy (AIPPA) and in terms 
of Statutory Instrument 19 of 
2008. The fees were 
condemned as harsh and 
designed to limit the number 
of foreign journalists that will 
cover the 29 March 2008 
elections. 

15 February 2008 

Freelance journalist Fazilla 
Mahommed 

Arrested by riot police while 
covering developments at the 
Anglican Cathedral of St Mary 
and All Saints which is at the 
centre of a vicious feud 
between followers of Bishop 
Nolbert Kunonga and Bishop 
Sebastain Bakare. She was 
accused of failing to 
“adequately identify” herself. 
She was taken to Harare 
Central Police Station for 
questioning. The police 
confiscated her recorder 
before releasing her. She was 
asked to report to Harare 
Central Police Station the 
next day before being 
released without charges. 

17 February 2008 

Blessed Mhlanga, James 
Muonwa and Wycliff Nyarota, 
journalists with the Network 
Guardian in Kwekwe. 

The three appeared in court 
on charges of contravening 
Section 80 of AIPPA by 
publishing a false story 
alleging that George Muvhimi 
and Tatenda Manhanga were 
caught with their pants down 
while having sexual 
intercourse in a vehicle at 
Mbizo shopping centre in 

18 February 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 16 

Kwekwe. Trial date was set 
for 15 April 2008. 

Bright Chibvuri editor of the 
Zimbabwe Congress of Trade 
Unions’ The Worker magazine 

Plumtree magistrate Mark 
Dzira said he will make a 
ruling on submissions by both 
the state and defence teams 
on 20 March 2008.The state 
closed its case on 28 
February 2008 with the 
defence indicating that they 
would apply for the discharge 
of their client. 

28 February 2008 

Mutare journalists, Former 
Zimbabwe Broadcasting 
Corporation’s (ZBC) 
Manicaland bureau chief 
Andrew Neshamba, ZBC 
cameraperson William Gumbo 
and Sidney Saize banned 
Daily News reporter 

All three were charged with 
contravening Section 83 of 
AIPPA which penalises the 
practice of journalism without 
accreditation  

18 March 2008 
 

South African Globecast 
Satellite engineers, Sipho 
Moses Maseko and Abdulla 
Ismail Gaibee 

The two were arrested at 
Harare International 
Conference Centre while 
covering a press conference 
on elections by the Minister of 
Information and Publicity Dr 
Sikanyiso Ndlovu.  The two 
appeared before Harare 
Regional Magistrate, Lillian 
Kudya on 31 March 2008 
and were charged for 
contravening Section 78 (2) of 
AIPPA as amended.  The two, 
allegedly "held themselves as 
accredited journalists" without 
accreditation. Their trial date 
was set as 2 April 2008.  
 

27 March 2008 

 

Globecast freelance 
cameraperson Sipho Moses 
Maseko and satellite 
technician Abdulla Ismail 
Gaibee 

Accused of contravening 
Section 78 (2) of the Access 
to Information and Protection 
of Privacy Act (AIPPA) for 
practicing journalism without 
accreditation. Rearrested on 4 
April 2008 by police from the 
Law and Order Section. They 
were readmitted to bail on 7 
April 2008. 

4 April 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 17 

New York Times 
correspondent Barry Bearaik 
and South African freelance 
journalist Stephan Bevan 

Accused of practicing 
journalism without 
accreditation in terms of 
Section 78 (2) of AIPPA. The 
two were arrested on 27 
March 2008. The section in 
question considers it an 
offence for one to hold himself 
or herself as an accredited 
journalist without being so 
accredited. Appeared before 
Harare Magistrate Shongwe 
who granted them bail Z$300 
million and ordered them to 
surrender their passports and 
not to interfere with witnesses. 
Remanded to 10 April 2008. 

7 April 2008 

Andrew Neshamba, former 
Zimbabwe Broadcasting 
Corporation Manicaland 
bureau chief. 

Charged with contravening 
Section 174 (1) (a) of the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act (Criminal 
Abuse of Duty as Public 
Officers). Allegations are that 
Neshamba and William 
Gumbo on 4 February 2007 
facilitated the entry of Peter 
Moyo, South African based E-
TV reporter into Chiadzwa 
diamond fields and took video 
footage of the minefields. 
Media Lawyers Network 
lawyer Cris Ndlovu 
successfully applied for the 
recusal of trial magistrate 
Billard Musakwa on 
allegations of prejudicing the 
matter. 

8 April 2008 

MISA-Zimbabwe Issued an action alert in the 
wake of continued arrests and 
violations against journalists 
and called for its members, 
human rights and civic groups 
to condemn these actions. 
Appeals should be lodged 
with the Attorney General, 
President’s Office and 
Cabinet, Parliament, The 
Ministry of Information and 
Police Commissioner General. 

9 April 2008 

Sipho Moses Maseko Accused of contravening 10 April 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 18 

Globecast freelance 
cameraperson and satellite 
technician, Abdulla Ismail 
Gaibee. 

Section 78 (20 of AIPPA or 
alternatively Section 6 (5) of 
the Electoral Laws 
Amendment Act which refers 
to observation of elections 
without accreditation. Their 
trial commenced before 
Harare Magistrate Shongwe 
with the accused pleading not 
guilty to the offence. 

New York Times 
correspondent Barry Bearaik 
and South African Freelance 
journalist Stephan Bevan. 

The two were accused of 
practicing journalism without 
accreditation in terms of 
Section 78 (2) of AIPPA. 
Appeared before Harare 
Magistrate Gloria Takundwa 
for a hearing on their 
application for refusal of 
remand. 

10 April 2008. 

South African Sipho Moses 
Maseko Globecast freelance 
cameraperson and Abdulla 
Ismail Gaibee, satellite 
technician 

Accused of contravening 
Section 78 (20 of AIPPA or 
alternatively Section 6 (5) of 
the Electoral Laws 
Amendment Act which refers 
to observation of elections 
without accreditation. The two 
were acquitted of the charges 
by Harare magistrate Dorris 
Shongwe who said the state 
had failed to prove how the 
two managed to observe the 
29 march 2008 elections 
when in fact they were in 
custody. She said that the 
state’s case had also been 
weakened by its witnesses 
among them the Permanent 
Secretary of Information and 
Publicity George Charamba 
who were not present at the 
scene of the alleged crime. 
The two were also acquitted 
on charges of defeating the 
course of justice. 

14 April 2008. 

New York Times 
correspondent Barry Bearaik 
and South African Freelance 
journalist Stephan Bevan. 

The two were accused of 
practicing journalism without 
accreditation in terms of 
Section 78 (2) of AIPPA. 
Ruling in their application for 
refusal of remand and enquiry 

14 April 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 19 

into the police failure to 
comply with a directive from 
the Attorney General’s Office 
to release them, is set for 16 
April 2008. 

Bright Chibvuri, editor of the 
Zimbabwe Congress of Trade 
Union’s The Worker 
magazine. 

Accused of contravening the 
now repealed Section 83 (1) 
of AIPPA which dealt with 
practicing journalism without 
accreditation. Judgment is set 
for 29 April 2008. 

15 April 2008 

Margaret Ann Kriel Accused of practicing 
journalism without 
accreditation under AIPPA. 
Remanded out of custody to 
22 April 2008 on Z$100 million 
bail. 

15 April 2008 

Frank Chikowore Arrested and detained on 15 
April 2008 at Harare Central 
Police Station in unclear 
circumstances while on his 
way to work. Seven police 
officers, four of whom were in 
riot gear, proceeded to search 
his house and confiscated a 
laptop, recorder and camera. 
His lawyers said they were 
finalising an urgent application 
for him to be charged or 
released after he spent a night 
in police custody. 

15 April 2008 

New York Times 
correspondent Barry Bearaik 
and South African Freelance 
journalist Stephan Bevan. 

The two are accused of 
practicing journalism without 
accreditation in terms of 
Section 78 (2) of AIPPA. The 
two foreign journalists were 
each granted Z$300 million 
bail by Harare magistrate 
Gloria Takundwa. The 
magistrate said their 
continued detention for five 
days was not only against the 
Attorney-General’s order but 
was also unlawful as no 
warrant of arrest had been 
issued at the time of their 
arrest. 

16 April 2008 

Freelance journalist Frank 
Chikowore 

Arrested and detained on 15 
April 2008 at Harare Central 
Police Station in unclear 

17 April 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 20 

circumstances while on his 
way to work. Lawyers filed an 
urgent application compelling 
the police to take Chikowore 
to hospital, as he was 
complaining of abdominal and 
chest pains. 

Freelance journalist Frank 
Chikowore. 

Chikowore finally appeared in 
court together with six other 
accused among them Luke 
Tamborinyoka, the MDC 
secretary for information and 
publicity. Charged with public 
violence relating to the alleged 
torching of a passenger bus in 
Harare’s suburb of Warren 
Park on 15 April 2008. 

21 April 2008 

Associated Newspapers of 
Zimbabwe (ANZ) publishers of 
the banned Daily News and 
Daily News on Sunday. 

Hearings into the application 
by ANZ to be licensed 
commenced before a special 
committee of the statutory 
Media and Information 
Commission (MIC). ANZ 
represented by its lawyers 
and acting chief executive 
officer made representations 
before the committee pending 
a ruling on the application in 
terms of AIPPA. 

21 April 2008 

Freelance journalist Frank 
Chikowore. 

Charged with public violence 
relating to the alleged torching 
of a passenger bus in 
Harare’s suburb of Warren 
Park on 15 April 2008. 
Magistrate Olivia Mariga 
denied Chikowore and his co-
accused bail saying the 
political climate in the country 
was still volatile and that the 
accused were likely to 
continue to incite public 
violence 

22 April 2008 

Freelance journalist Frank 
Chikowore. 

Charged with public violence 
relating to the alleged torching 
of a passenger bus in 
Harare’s suburb of Warren 
Park on 15 April 2008. 
Magistrate Olivia Mariga 
denied Chikowore and his co-
accused bail saying the 

22 April 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 21 

political climate in the country 
was still volatile and that the 
accused were likely to 
continue to incite public 
violence. 

Freelance journalist Sydney 
Saize. 

Charged with contravening 
Section 15 (1) (c) of the 
draconian Public Order and 
Security Act (POSA) which 
deals with communicating 
falsehoods. Was also charged 
with contravening the now 
repealed Section 83 of AIPPA 
which dealt with practicing 
journalism without 
accreditation. Mutare public 
prosecutor Malvern 
Musarurwa declined to 
prosecute saying the state did 
not have sufficient evidence to 
warrant prosecution. Saize 
was being accused of 
peddling falsehoods to Voice 
of America’s Studio 7 alleging 
that Zanu PF youths, war 
veterans and the youth militia 
had assaulted two teachers 
from Gomorefu Secondary 
School in Marange. 

22 April 2008 

Andrew Neshamba, former 
Zimbabwe Broadcasting 
Corporation Manicaland 
bureau chief. 

Charged with contravening 
Section 174 (1) (a) of the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act (Criminal 
Abuse of Duty as Public 
Officers). Allegations are that 
Neshamba and William 
Gumbo on 4 February 2007 
facilitated the entry of Peter 
Moyo, South African based E-
TV reporter into Chiadzwa 
diamond fields and took video 
footage of the minefields. Trial 
postponed to 2 June 2008 
because the trial magistrate 
was not feeling well. 

23 April 2008. 

Blessed Mhlanga, James 
Muonwa and Wycliff Nyarota, 
employed by the Network 
Guardian. 

Charged with abuse of 
journalistic privilege in 
contravention of Section 80 
(a) (ii) of AIPPA It is alleged 
that on 26 March 2006, the 

24 April 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 22 

three or one of them, 
unlawfully and intentionally 
and recklessly falsified 
information that is injurious to 
the reputation, rights, and 
freedoms of others and 
published a story that George 
Muvhimi and Tatenda 
Manhanga were caught with 
their pants down while having 
sexual intercourse in a vehicle 
at Mbidzo shopping centre in 
Kwekwe. Trial to continue on 
6 May 2008. 

Bright Chibvuri, editor of the 
Zimbabwe Congress of Trade 
Union’s The Worker 
magazine. 

Accused of contravening the 
now repealed Section 83 (1) 
of AIPPA which dealt with 
practicing journalism without 
accreditation. Convicted after 
the magistrate said he was 
satisfied by the evidence of 
the three state witnesses all of 
whom were police officers 
who arrested and interviewed 
Chibvuri on 3 March 2007. His 
lawyers indicated they will file 
an appeal against conviction 

29 April 2008 

Frank Chikowore, freelance 
journalist 

Chikowore and his co-
accused who include 
Movement for Democratic 
Change director of information 
and publicity Luke 
Tamborinyoka are being 
charged with public violence. 
High Court judge Justice Ben 
Hlatshwayo granted 
Chikowore and his co-
accused Z$5 billion bail and 
ordered them to report Harare 
Central Police Station Law 
and Order Section. 

2 May 2008 

Frank Chikowore, freelance 
journalist 

Chikowore and his co-
accused who include 
Movement for Democratic 
Change director of information 
and publicity Luke 
Tamborinyoka are being 
charged with public violence. 
Case is deferred to 8 May 
2008 to allow a new 

5 May 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 23 

prosecutor to familiarise 
himself with the case. The 
charge against Chikowore 
arises from the torching of a 
bus in Harare’s suburb of 
Warren Park on 15 April 2008. 

Blessed Mhlanga, James 
Muonwa and Wycliff Nyarota 
journalists employed by the 
Network Guardian. 

Charged with contravening 
the Supreme Court-nullified 
Section 80 (1) (A) (2) of the 
repressive Access to 
Information and Protection of 
Privacy Act (AIPPA) which 
used to prohibit publication of 
falsehoods. The state alleges 
that on 26 March 2006, the 
three or one of them, 
unlawfully and intentionally 
and recklessly falsified 
information that is injurious to 
the reputation, rights and 
freedoms of others and 
published a story that George 
Muvhimi and Tatenda 
Munhanga were caught with 
their pants down while having 
sexual intercourse in a vehicle 
at Mbizo Shopping Centre in 
Kwekwe. Trial postponed after 
one of the state witnesses 
failed to turn up. 

6 May 2008 

Harrison Nkomo, leading 
media lawyer 

Arrested and detained at 
Harare Central Police Station 
over an allegedly insulting 
statement he made against 
the President on 2 May 2008. 
He is accused of having made 
the statement to Michael 
Mugabe who is a law officer in 
the Attorney-General’s Office 
on 2 April 2008 by allegedly 
saying: “Go and tell your 
father that he must vacate 
office because he has failed to 
rule.” His lawyer Beatrice 
Mtetwa indicated that he was 
likely to be charged under 
Section 33 of the Criminal 
Law (Codification and Reform) 
Act which deals with 
undermining the authority or 

7 May 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 24 

insulting the president. 
Davison Maruziva, editor of 
the privately owned weekly, 
The Standard. 

Police from the Law and 
Order Section picked 
Maruziva from his offices in 
Harare and detained him at 
Harare Central Police Station 
for questioning over an 
opinion piece written by 
Professor Arthur Mutambara 
leader of the other faction of 
the Movement for Democratic 
Change. The article in 
question appeared on 20 April 
2008 under the headline: A 
shameful betrayal of national 
independence. The article in 
question appeared on 20 April 
2008 under the headline: A 
shameful betrayal of national 
independence. 

8 May 2008 

Frank Chikowore, freelance 
journalist. 

Chikowore and his co-
accused who include 
Movement for Democratic 
Change director of information 
and publicity Luke 
Tamborinyoka were charged 
with public violence. Trial date 
was set for 11 June 2008. 

8 May 2008 

Howard Burditt photographer 
with Reuters news agency. 

Arrested and spent three 
nights at Harare Central 
Police Station and accused of 
illegally using a satellite phone 
to send pictures. Burditt who 
was arrested on 5 May 2008 
was released on 9 May 2008. 

9 May 2008 

Davison Maruziva, editor of 
the privately owned weekly, 
The Standard. 

Police from the Law and 
Order Section picked 
Maruziva from his offices in 
Harare and detained him at 
Harare Central Police Station 
for questioning over an 
opinion piece written by 
Professor Arthur Mutambara 
leader of the other faction of 
the Movement for Democratic 
Change. Was released on 
Z$10 billion bail after 
spending a night in custody on 
charges of contravening the 
Criminal Law (Codification 

9 May 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 25 

and Reform Act). 
Harrison Nkomo, leading 
media lawyer 

Charged under Section 33 of 
the Criminal Law (Codification 
and Reform) Act for allegedly 
making an insulting statement 
against the President on 2 
may 2008. Released on Z$5 
billion bail and ordered to 
surrender his passport and 
report to Harare Central 
Police’s Law and Order 
Section every Friday. Bail was 
granted by Harare magistrate 
Jarabini at Parirenyatwa 
Hospital where he had briefly 
been admitted under 
detention for hypertension. 

9 May 2008 

Bright Chibvuri, editor of the 
Zimbabwe Congress of Trade 
Unions’ The Worker 
magazine. 

Convicted on 29 April 2008 of 
contravening Section 83 (1) of 
AIPPA which criminalised 
practicing journalism without 
accreditation. His lawyer 
engaged by MISA-Zimbabwe 
under its Media Defence Fund 
facility, filed an appeal against 
both conviction and sentence 
with the High Court on 15 May 
2008. His lawyer engaged by 
MISA-Zimbabwe under its 
Media Defence Fund facility, 
filed an appeal against both 
conviction and sentence with 
the High Court on 15 May 
2008. 

22 May 2008 

Davison Maruziva, editor of 
the privately owned weekly, 
The Standard. 

Charged with publishing or 
communicating a statement 
prejudicial to the state in 
contravention of the Criminal 
Law (Codification and Reform) 
Act. The alleged offence 
arises from an opinion piece 
that appeared in the weekly 
edition of 20 April 2008 which 
was written by Professor 
Arthur Mutambara leader of 
the other formation of the 
Movement for Democratic 
Change. Trial date set for 5 
June 2008 by Harare 
magistrate Dorris Shomwe 

23 May 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 26 

Harrison Nkomo, leading 
media lawyer 

Charged under Section 33 or 
alternatively Section 41 of he 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act for allegedly 
making an insulting statement 
against the President on 2 
May 2008.His lawyer Beatrice 
Mtetwa applies for him to be 
removed from remand arguing 
that there was no reasonable 
suspicion that he committed 
the offence. Harare magistrate 
Dorris Shomwe said she 
would deliver her ruling on 30 
May 2008. 

23 May 2008 

Peter Godwin freelance 
journalist and writer. 

Arrested at the Anglican 
Christ Church in Borrowdale, 
Harare after being accused of 
taking pictures of the graves 
of his parents without the 
permission of the priest in 
charge Reverend Harry 
Mambo Rinashe. He was 
released without charges. 

25 May 2008 

Bennet Hasen Sono, 
Resemate Chauke and Simon 
Maodi employed by Sky 
News. 

Arrested in Esigodini in 
Matabeleland South province 
and were still in custody five 
days after their arrest. The 
state applied for their further 
detention without any charges 
being preferred against them. 
Sky News, BBC and CNN are 
among some of the foreign 
news organisations banned 
from reporting in Zimbabwe. 
The state applied for their 
further detention without any 
charges being preferred 
against them. Sky News, BBC 
and CNN are among some of 
the foreign news 
organisations banned from 
reporting in Zimbabwe. 

28 May 2008 

Blessed Mhlanga, James 
Muonwa and Wycliff Nyarota 
journalists employed by the 
Network Guardian. 

Charged with contravening 
the Supreme Court-nullified 
Section 80 (1) (A) (2) of the 
repressive Access to 
Information and Protection of 
Privacy Act (AIPPA) which 
used to prohibit publication of 

28 May 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 27 

falsehoods. The state alleges 
that on 26 March 2006, the 
three or one of them, 
unlawfully and intentionally 
and recklessly falsified 
information that is injurious to 
the reputation, rights and 
freedoms of others and 
published a story that George 
Muvhimi and Tatenda 
Munhanga were caught with 
their pants down while having 
sexual intercourse in a vehicle 
at Mbizo Shopping Centre in 
Kwekwe. The trio applied for 
discharge after the State 
closed its case with the 
defence arguing that the State 
had failed to prove its case 
against them. 

Bennet Hasen Sono, 
Resemate Chauke and Simon 
Maodi employed by Sky News 
and Bulawayo resident Craig 
Mark Ram Edy 

The three finally appeared in 
court in Bulawayo on charges 
of contravening provisions of 
the Posts and 
Telecommunications Act after 
being found in possession of 
broadcasting equipment. The 
equipment was allegedly 
found at Edy house. 
Remanded in custody to 30 
May 2008. 

29 May 2008 

Bennet Hasen Sono, 
Resemate Chauke and Simon 
Maodi employed by Sky News 
and Bulawayo resident Craig 
Mark Ram Edy 

Convicted on their own plea 
on charges contravening 
section 33 of the Posts and 
Telecommunications Act 
which deals with possession 
of broadcasting equipment 
without authority. Edy was 
granted Z$40 billion bail but 
the state launched an appeal 
and Edy remains in custody. 
The three Sky News 
employees were sentenced to 
six months imprisonment on 2 
June 2008.Somo and 
Musimani were also convicted 
of contravening the 
Immigration Act. 

30 May 2008 

Media lawyer, Harrison 
Nkomo. 

Accused of insulting the 
President of Zimbabwe in 

30 May 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 28 

contravention of Section 33 
and 41 of the Criminal Law 
(Codification and Reform) Act. 
Harare magistrate Doris 
Shomwe dismissed his 
application for removal from 
remand. The magistrate cited 
Article 13 subsection (2e) of 
the Constitution which states 
that for one to be deprived of 
his personal liberty as may be 
authorised by law, there 
should be reasonable 
suspicion of having committed 
or about to commit a criminal 
offence. She said reasonable 
suspicion existed that an 
offence was committed. 

South African media workers 
Bernet Hassen Sono, 
Resemete Boy Chauke and 
Simon Maodi. 

Arrested in Plumtree on 23 
May 2008 after being found in 
possession of broadcasting 
equipment belonging to Sky 
News. They were convicted 
on their own plea of 
contravening Section 33 of the 
Post and Telecommunications 
Act. Magistrate John Masimba 
sentenced them to 6 months 
imprisonment. 

2 June 2006 

Media lawyer, Harrison 
Nkomo. 

Accused of insulting the 
President of Zimbabwe in 
contravention of Section 33 
and 41 of the Criminal law 
(Codification and Reform) Act. 
His lawyer Beatrice Mtetwa 
applied to have the matter 
referred to the Supreme Court 
in terms of Section 24 (2) of 
the Constitution arguing that 
the two sections under which 
Nkomo was being charged for 
contravening Section 20 (1) 
which provides the right to 
freedom of expression. 
Magistrate remanded the 
matter to 25 June 2008 for her 
ruling. 

3 June 2008 

South African media workers 
Bernet Hassen Sono, 
Resemete Boy Chauke and 

Convicted on their own plea 
and sentenced to 6 months 
imprisonment after being 

3 June 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 29 

Simon Maodi. found in possession without a 
license, broadcasting 
equipment belonging to Sky 
News in contravention of 
Section 33 of the Post and 
Telecommunications Act. 
Lawyers representing the 
three media workers filed an 
appeal against sentence at 
the Bulawayo High Court 
arguing that the punishment 
was excessive and that a fine 
would have been adequate 
punishment. 

Howard Nicholas Burditt, 
photographer with Reuters 
news agency. 

Convicted on his own plea of 
contravening Section 27 (1) of 
the Broadcasting Services Act 
which outlaws unauthorized 
possession, establishment 
and operation of signal 
transmitting lines after he was 
found in possession of a 
satellite phone. Harare 
magistrate Archie Wochionga 
fined Burditt Z$20 billion and 
suspended two months 
imprisonment on condition he 
does not commit a similar 
offence in the next five years. 

3 June 2008 

Professor Arthur Mutambara, 
leader of the other formation 
the opposition Movement for 
Democratic Change. 

Charged with contempt of 
court and communicating 
falsehoods prejudicial to the 
state following an opinion 
piece published in The 
Standard newspaper’s edition 
of 20 April 2008. The state 
alleges that the article was 
false and thus undermined 
public confidence in the law 
enforcement agents, defence 
forces and prison services. He 
was granted Z$20 billion bail 
and ordered to report to the 
Criminal Investigations 
Department Law and Order 
Section every Friday and to 
surrender title deeds to his 
Marlborough house in Harare. 

3 June 2008 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard weekly. 

Maruziva was accused of 
contravening Section 31 of the 

5 June 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 30 

Criminal Law (Codification 
and Reform) Act which deals 
with publication of a statement 
prejudicial to the state 
following the publication of an 
opinion piece written by 
Professor Arthur Mutambara 
leader of the other formation 
of the MDC. The trial failed to 
commence after the state set 
a joint trial date for all the 
matters related to the case. 
Trial date eventually set for 17 
June 2008. 

Abel Chikomo, Maureen 
Kademanga and Abel 
Kaingidza, employees of the 
Media Monitoring Project 
Zimbabwe (MMPZ) and 10 
other members of the 
organisation’s Public 
Information Rights Forum. 

Arrested and detained by 
police in Binga who accused 
them of holding a public 
meeting without police 
clearance. MMPZ co-ordinator 
Andrew Moyse said the 
meeting in question was not a 
public meeting but a 
professional meeting which 
did not require notification or 
clearance with the police in 
terms of the Public Order and 
Security Act (POSA). 

8June 2008 

Andrew Neshamba, former 
Zimbabwe Broadcasting 
Corporation bureau chief in 
Manicaland. 

Charged with abuse of duty as 
a public officer in 
contravention of Section 174 
of the Criminal Law 
(codification and Reform) Act. 
Mutare provincial magistrate 
Chipadze agreed to postpone 
the case by at least two 
months following application 
to stop proceedings pending 
its appeals against the 
magistrate’s decision to 
dismiss an application that 
ZBC was not a public body as 
envisaged by the law in 
question. The matter was 
remanded to 4 August 2008. 

9 June 2008 

Abel Chikomo, Maureen 
Kademaunga and Abel 
Kaingidza, employees of the 
Media Monitoring Project 
Zimbabwe (MMPZ) and 10 
other members of the 

Arrested and detained by 
police in Binga who accused 
them of holding a public 
meeting without police 
clearance. Released without 
charges after spending three 

11 June 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 31 

organisation’s Public 
Information Rights 

nights in police custody. 

Blessed Mhlanga, former 
reporter with the Network 
Guardian in Kwekwe. 

Mhlanga together with 
colleagues Wycliff Nyarota 
and James Muonwa are 
facing charges of 
contravening Section 80 (1) 
(a) (2) of AIPPA which 
prohibits publication of 
falsehoods following 
publication of a story which 
alleged that George Muvhimi 
and Tatenda Munhanga were 
caught having sexual 
intercourse in a vehicle at 
Mbizo shopping centre in 
Kwekwe. Kwekwe magistrate 
Oliver Mudzingachiso 
acquitted Mhlanga after he 
found that none of the state 
witnesses had implicated him. 
His co-accused were, 
however, put to their defence. 

11 June 2008 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard, Professor 
Aurthur Mutambara leader of 
the other formation of the 
MDC. 

Accused of contravening 
Section 31 of the Criminal 
Law (Codification and Reform) 
Act. The charges arise from 
the publication of an article by 
Professor Mutambara which 
appeared in The Standard on 
20 April 2008. Their trial was 
postponed to 10 July 2008 
after the state indicated that it 
was still to provide the 
defence counsel with the state 
papers and that the 
prosecutor responsible for the 
case was attending to other 
commitments. 

17 June 2008 

Freelance journalist Frank 
Chikowore. 

Charged with public violence 
with 12 others who include 
Luke Tamborinyoka, the MDC 
director of information. The 
offence arises from the 
alleged torching of bus in 
Harare’s suburb of Warren 
Park on 15 April 2008. Trial 
postponed to 14July 2008 
after the state advised the 
court of the absence of the 

19 June 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 32 

trial magistrate. 
Media lawyer, Harrison 
Nkomo. 

Accused of insulting the 
President of Zimbabwe in 
contravention of Section 33 
and 41 of the Criminal law 
(Codification and Reform) Act. 
Magistrate Doris Shomwe 
referred the matter to the 
Supreme court which will sit 
as a constitutional court to 
determine the constitutionality 
of the Criminal Law 
(Codification and Reform) Act 
after his lawyer Beatrice 
Mtetwa argued that Sections 
33 and 41 contravene Section 
20 (1) of the Constitution 
which protects freedom of 
expression. 
 

25 June 2008 

Freelance journalists Frank 
Chikowore and Edgar 
Mwandiambira. 

Arrested while covering 
election proceedings at Mhofu 
Primary School in Harare 
suburb of Highfield at the 
opening of presidential 
election run-off on 27 June 
2008. Released on the same 
day after being fined for 
criminal nuisance under the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act. 

27 June 2008 

Freelance photographers 
Richard Judson, Regis 
Marisamhuka and Agrisson 
Manyenge 

Arrested in Harare while 
covering the 27 June 2008 
presidential election run-off. 
Released without charges 
after spending a night in 
police custody. 

27 June 2008 

E-tv reporter Tumaole 
Mohlaole and cameraperson 
Elelewani Rampfumedzi. 

Arrested in the southern 
border town of Beitbridge 
while covering a protest 
march against the 
Zimbabwean elections which 
had been boycotted by 
Morgan Tsvangirai, the leader 
of the opposition MDC. 
Released without charges 
after spending a night in 
police custody. 

27 June 2008 

Kholwani Nyathi, Bulawayo-
based correspondent with The 

Nyathi was ordered to report 
to police in Plumtree for 

7 July  2008 
 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 33 

Standard privately owned 
weekly 

questioning over an 
unpublished story he had 
investigated following a visit to 
the south-western border town 
before the presidential 
election run-off on 27 June 
2008.however, Police in 
Plumtree dropped the case 
against Nyathi after he 
travelled to the border town 
with a lawyer engaged by 
MISA-Zimbabwe under its 
Media Defence Fund facility.  

Flata Kavinga, editor of The 
Midlands Observer 

Kavinga was summoned by 
police in Gweru following 
publication of a story which 
alleged that a police officer 
had reportedly been 
dismissed for refusing to cast 
a postal ballot in the 27 June 
2008 presidential election run-
off. Kavinga was told to retract 
the story by the police. 
Kavinga, however, said they 
would conduct further 
investigations and provide 
details in the paper’s next 
edition 

 
8 July 2008 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard and Professor 
Arthur Mutambara, leader of 
the other formation of the 
Movement for Democratic 
Change. 

They are jointly charged with 
publishing falsehoods in 
violation of the repressive 
Access to Information and 
Protection of Privacy Act 
(AIPPA) as well as contempt 
of court as defined in the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act. The charges 
arise from the publication of 
an opinion piece written by 
Professor Mutambara. Harare 
regional magistrate Morgan 
Nemadire dismissed an 
application for refusal of 
further remand. The 
magistrate said it was fair and 
in the interest of justice that 
the accused remain on 
remand since the prosecution 
had provided the defence with 
its state papers. 

10 July 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 34 

South African media workers 
Bernet Hassen Sono, 
Resemete Boy Chauke and 
Simon Musimane. 

The three were convicted on 
their own plea and sentenced 
to 6 months imprisonment 
after being found in 
possession of broadcasting 
equipment belonging to Sky 
News without a license in 
contravention of Section 33 of 
the Posts and 
Telecommunications Act. The 
three were subsequently fined 
and released after High Court 
judge Justice Maphios Cheda 
reviewed the sentence and 
commuted it to a fine. They 
were each fined Z$50billion 
and immediately deported 
after paying the fines 

11 July 2008 

Wycliff Nyarota and James 
Muonwa, journalists from 
Kwekwe 

Accused of publishing 
falsehoods in breach of 
Section 80 (1) Access to 
Information and Protection of 
Privacy Act (AIPPA) by 
publishing a story in the 
Network guardian that George 
Muvhimi and Tatenda 
Munhanga were caught with 
their pants down while having 
sexual intercourse in a vehicle 
at Mbizo shopping centre in 
Kwekwe. Judgment has been 
set for 29 July 2008 

15 July 2008 

Globecast Satellite , a South 
African company 

Globecast Satellite was being 
charged of illegally importing 
broadcasting equipment into 
Zimbabwe. Trial is expected 
to continue on 22 July 2008 
when more witnesses are 
expected to testify. 

17 July 2008 

Globecast Satellite The trial continued with state 
leading evidence from an 
engineer with the 
Broadcasting Authority of 
Zimbabwe (BAZ). 

22 July 2008 

Wycliffe Nyarota, James 
Muonwa, Kwekwe journalists 

Accused of publishing 
falsehoods in breach of the 
repressive Access to 
Information and Protection of 
Privacy Act(AIPPA) Kwekwe 

29 July 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 35 

magistrate Oliver 
Mudzongachiso found the two 
journalists guilty of 
contravening section 80(1) (a) 
of AIPPA for unlawfully and 
intentionally publishing a false 
story. 

Globecast Satellite , a South 
African company 

Globecast Satellite which had 
earlier been removed from 
remand was back in the dock 
after being summoned to 
court for continuation of their 
trial. The company is being 
accused of illegally importing 
broadcasting equipment in the 
country. To save time and 
bring the matter to finality, 
defence lawyer Beatrice 
Mtetwa decided not to 
challenge the summons and 
continuation of the matter 
despite the earlier refusal of 
further remand granted by 
Harare magistrate Archie 
Wochiunga. 

30 July 2008 

Media lawyer, Harrison 
Nkomo 

Nkomo was facing charges of 
insulting the President of 
Zimbabwe in contravention of 
section 33 and 41 of the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act. Harare 
magistrate Chiwoniso Mutongi 
removed Nkomo from 
remand. Mutongi agreed with 
Harrison lawyer’s reasoning 
that since the matter had been 
referred to the Supreme Court 
it was no longer necessary for 
Harrison to appear before 
both the Supreme and the 
Magistrate Court. 

31 July 2008 

Andrew Neshamba, former Allegations against Neshamba 5 August 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 36 

ZBC bureau chief were that on February 2007 
he, together with William 
Gumbo, facilitated the entry of 
Peter Moyo, an accredited 
South African based journalist 
with       E-TV into Chiadzwa 
diamond mining fields in 
Manicaland. Mutare provincial 
Magistrate Chipadze refused 
to remove Neshamba from 
remand on charges of abuse 
of office as a public officer but 
allowed for a longer remand 
period to 12 January 2009. 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard, The Standard 
newspaper and Professor 
Mutambara, faction leader of 
the Movement for Democratic 
Change 

They were jointly charged for 
communicating falsehoods, 
prejudicial to the State and 
contempt of court.  The 
charges arise from the 
publication of an opinion piece 
written by professor 
Mutambara. Maruziva and 
others who were not due in 
court until 28 August made an 
unscheduled appearance in 
court upon which they applied 
to have the matter postponed 
as Mutambara was due to 
travel to Denver in Colorado 
for the 2008 International  
Leaders Forum running 
between 24 and 28 August 
2008. The State did not 
oppose the application. 

8 August 2008 

Tsvangirayi Mukwazhi, 
freelance journalist 

Mukwazhi left for South Africa 
with his family after being 
assaulted by the police 
officials who confiscated his 
car on allegations that it was 
not properly registered. The 
police also accused him of 
travelling and covering the 
opposition MDC leader, 
Morgan Tsvangirayi, in the run 
up to the March 29 

8 August 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 37 

presidential elections. 
Mukwazhi told MISA that the 
vehicle and assault matter 
was being handled by Harare 
lawyer Beatrice Mtetwa, but 
that he feared for his family’s 
safety. 

Globecast Satellite The South African company 
was being charged for illegal 
importation of broadcasting 
equipment in violation of the 
Broadcasting Services Act 
(BSA). The ruling in the 
application for discharge at 
the close of the state case 
was deferred to August 18 
2008, after the State 
prosecutor, Florence Ziyambi 
failed to turn up. 
 

13 August 2008 

Rutendo Mawere, Gweru-
based correspondent with the 
privately owned weekly,  The 
Standard  

Mawere was arrested by a 
plainclothes policewoman 
identified as Million on 
allegations of taking pictures 
of a crowd that included 
soldiers and policemen 
queuing for basic 
commodities. She was taken 
to Gweru Central Police 
Station where she was 
questioned on why she had 
taken pictures. Mawere was 
released without being 
charged after being 
questioned for about an hour. 

25 August 2008 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard, The Standard 
newspaper and Professor 
Mutambara, faction leader of 
the Movement for Democratic 
Change 

They are jointly charged for 
communicating falsehoods, 
prejudicial to the State and 
contempt of court.  The 
charges arise from the 
publication of an opinion piece 
written by professor 
Mutambara. Harare 
Magistrate Morgan Nemadire 

28 August 2008 
 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 38 

rejected an application of 
refusal of further remand by 
the Standard Newspaper 
editor.Nemadire discarded the 
application made by the 
defence counsel on the basis 
that the application was 
‘premature and its basis 
unclear.’ 
 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard and Professor 
Arthur Mutambara, leader of 
the other formation of the 
Movement for Democratic 
Change. 

Jointly charged with 
publishing falsehoods in 
violation of the repressive 
Access to Information and 
Protection of Privacy Act 
(AIPPA) as well as contempt 
of court as defined in the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act. The charges 
arise from the publication of 
an opinion piece written by 
Professor Mutambara which 
was published the weekly 
newspaper. Harare regional 
magistrate Morgan Nemadire 
rejected an application of 
refusal of further remand. The 
magistrate discarded the 
application on the basis that 
the application was 
“premature and its basis 
unclear”. The newspaper and 
its editor were remanded out 
of custody to 22 September 
2008 

3 September   2008 

Peter Muchengeti, regional 
chairman of the National 
Association of Non – 
Governmental Organisations 
(NANGO) 

Peter Muchengeti was being 
charged of communicating 
falsehoods .The state was 
alleging that Muchengeti had 
allegedly told Voice of 
America (VOA) Studio 7 that  “ 
six bodies “ had been 
discovered in 
Matshekandumba village at 
the 30 – kilometre peg along  
the Kwekwe – Gweru 
highway. The state had 
dismissed the allegations as 
“wholly false”. Prosecutor 

22 September 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 39 

Katherine Chisvo told Gweru 
magistrate Irvine Mhlanga that 
the state was withdrawing its 
case against Muchengeti 
owing to lack of evidence. 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard and Professor 
Arthur Mutambara, leader of 
the other formation of the 
Movement for Democratic 
Change. 

They are jointly charged with 
publishing falsehoods in 
violation of the repressive 
Access to Information and 
Protection of Privacy Act 
(AIPPA) as well as contempt 
of court as defined in the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act. The charges 
arise from the publication of 
an opinion piece written by 
Professor Mutambara which 
was published by the weekly 
newspaper. The case was 
postponed to 22 October 2008 
following a request by 
Professor Mutambara who 
was travelling to China on the 
same date that they appeared 
in court. 

25 September  2008 

Bhekinkosi Ncube Editor of 
Umthunywa. 

Surveillance of Zimbabwe 
newspaper group (Zimpapers) 
editors since August resulted 
in the hacking of private 
emails of Bhekinkosi Ncube 
that led to his suspension. 
Ncube was accused of 
insulting the president and the 
government. 
Tom Ndovi, Zimpapers 
Information Technology 
manager told the hearing that 
he accessed all group editors’ 
private emails and presented 
all findings to the Groups 
Chief Executive Officer, Justin 
Mutasa.  
Mutasa told an internal 
disciplinary hearing following 
Ncube’s suspension that he 
authorised the hacking and 
admitted that editorial 
standards were the 
prerogative of a given 
Minister. Lawyers 

20 October 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 40 

representing Ncube argued 
that the evidence against him 
violated the Interception of 
Communication Act as 
Zimpapers accessed his 
emails without his consent. 

Davison Maruziva, editor of 
The Standard, The Standard 
newspaper and Professor 
Arthur Mutambara, Deputy 
Prime Minister designate. 
 

They were jointly charged with 
publishing falsehoods in 
violation of the repressive 
Access to Information and 
Protection of Privacy Act 
(AIPPA) as well as contempt 
of court as defined in the 
Criminal Law (Codification 
and Reform) Act. The charges 
arise from the publication of 
an opinion piece written by 
Professor Mutambara. Their 
lawyer submitted to Harare 
regional magistrate Morgan 
Nemadire the need to refer 
the matter to a higher court, 
citing that the Magistrate 
Courts do not have the 
jurisdiction to hear the matter 
if it is deemed that there was 
contempt of court by the 
accused. 
The matter was postponed to 
12 November 2008 for ruling 
on whether the matter should 
or should not be referred to a 
superior court. 

22 October 2008 

Philip Warington Taylor, a 
British journalist 

Arrested on 30 October 2008 
by members of the Central 
Intelligence Organisation 
(CIO) for allegedly practicing 
journalism without 
accreditation. He was arrested 
aboard his flight which was 
about to take off after he had 
spent 30 days in Zimbabwe. 
Taylor was granted $Z150 
000 bail and ordered to 
surrender his travel 
documents. He was expected 
in court on 5 November 
2008.Taylor who was 
represented by Harrison 
Nkomo denied the charges 

3 November 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 41 

saying he was only a visitor 
and never practiced 
journalism during his stay in 
Zimbabwe. 

Philip Warington Taylor, a 
British journalist 

Taylor who was being 
expected in court on 5 
November 2008 failed to turn 
up after informing his lawyer 
Harrison Nkomo that he had 
already left. Nkomo told 
Harare Magistrate Catherine 
Chimanda that he had 
received a text message from 
Taylor on 4 November 2008 
informing him that he had left 
the country and was now in 
South Africa. Taylor virtually 
skipped bail. 

5 November 2008 

Zimbabwe Newspapers 
group (Zimpapers) 

Zimpapers reportedly stopped 
circulation of its two 
publications, the monthly 
magazine Trends and the 
weekly Matabeleland 
vernacular tabloid Umthunywa 
due to the critical shortages of 
newsprint. The newsprint 
shortages have also forced 
the group to scale down its 
operations resulting in other 
newspapers within the stable 
to print fewer pages. Other 
newspapers within the stable 
include the Herald, the 
Chronicle, the Sunday mail, 
the Sunday news and 
Kwayedza. Suppliers of 
newsprint said that they were 
operating under harsh 
conditions due to the shortage 
of raw materials, fuel and the 
erratic electricity supplies. 

7 November 2008 

Harrison Nkomo, human 
rights lawyer 

The Media Institute of 
Southern Africa (MISA) 
Zimbabwe Chapter received 
reports on the police’s 
intentions to arrest Harrison 
Nkomo, who was representing 
Philip Warington Taylor, a 
British journalist who skipped 
bail. It is reportedly said that 

10 November  2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 42 

the police want to charge 
Nkomo with defeating the 
course of justice under 
Section 184 subsection 1 
paragraph A of the Criminal 
Law                    ( Codification 
and Reform)  Act. The police 
officers from the law and order 
section reportedly visited 
Nkomo’s offices in Harare 
looking for the lawyer who 
was reported to be out of town 

 
§ Beaten /Assaulted 

Victim/concerned party 
 

Issue 
 

Date 

Sydney Saize, freelance journalist Assaulted by unknown 
assailants in the eastern border 
town of Mutare after being 
accused of being a sellout. The 
incident occurred after his 
assailants had given him what 
was supposed to have been an 
innocent lift home. The four 
assailants were driving in an 
unmarked Nissan double cab 
vehicle. He sustained a swollen 
lip following the assault. 

16 May 2008 

The Zimbabwean on Sunday. Unknown assailants waylaid 
and set ablaze a truck-load of 
60 000 copies of the weekly 
and assaulted its driver 
Christmas Ramabulana, a 
South African citizen and 
distribution assistant 
Tapfumaneyi Kancheta.  

23 May 2008 

Tafadzwa Sikwila, Power Fm Disc 
Jockey 

Tafadzwa Sikwila, also known 
as DJ Squila, sustained head 
injuries after being assaulted by 
four alleged soldiers. The men 
accused Sikwila of wearing 
army replica pants without 
authorisation.  

30 October 2008 

Makomborero Mutimukulu, 
Sunday Mail Sports Reporter 

Mutimukulu was assaulted by 
three bouncers soon after the 
match between Dynamos FC 
and Gunners FC who accused 
him of ‘writing nonsense’. 

30 October 2008. 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 43 

Mutimukulu however, professed 
ignorance of what they meant 
and added that he did not know 
which story could have possibly 
infuriated the bouncers. 

Obrian Rwafa,assignment news 
editor with ZBC 

Obrian Rwafa a news 
assignment editor with the 
state-controlled Zimbabwe 
Broadcasting Corporation was 
on 13 December 2008 allegedly 
abducted and severely 
assaulted by unknown 
assailants in Harare 

15 December 2008 
 

 
 

§ Harassed / Threats/Kidnapped 

Victim/concerned party 
 

Issue  Date 

Regis Chingawo editor of the  
Masvingo Mirror 
 

Chingawo and journalists at 
the weekly publication in 
Masvingo were threatened by 
suspected security agents 
over articles published in their 
edition of 8 – 14 February 
2008. Two men clad in black 
suits and dark glasses 
stormed their newsroom on a 
Saturday morning demanding 
to know the sources of two 
articles published by the 
paper following the 
announcement by former 
Finance Minister Dr Simba 
Makoni of his presidential 
ambitions as an independent 
candidate in the 29 March 
2008 elections. The matter 
was reported to the police in 
Masvingo 

8 February 2008 

Minister of Information and 
Publicity Dr Sikhanyiso Ndlovu 

He threatened to sue the 
weekly Financial Gazette 
which reported that the 
minister and ruling Zanu PF 
politburo member Dumiso 
Dabengwa had refused to 
sign President Robert 
Mugabe’s presidential 
nomination papers in a show 
of defiance. The minister 
asked the privately owned 

22 February 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 44 

weekly to retract the story. 
The Financial Gazette had 
not done so by 29 February 
2008 

Privately owned weekly, 
Zimbabwe Independent 
newspaper 

Zimbabwe’s Central 
Intelligence Organisation 
(CIO) seeks a High court 
order to bar The Independent 
which was about to disclose 
details relating to the 
organization’s director-
general Happyton 
Bonyongwe. In an affidavit 
supplied by Bonyongwe he 
said the story was ‘manifestly 
and palpably malicious and 
false” and therefore should 
not be published. 

20 March 2008 

War veterans War veterans in 
Matabeleland South Province 
ordered villagers in the area 
to remove satellite television 
receivers from their homes. 
The war veterans told the 
villagers that the dishes were 
misleading them into voting 
against Zanu PF. Most 
villagers in the area can only 
watch and listen to South 
African and Botswana 
television and radio stations 
because of poor transmission 
signals from the state 
controlled Zimbabwe 
Broadcasting Corporation. 
 

27 May 2008 

Flata Kavinga, editor of the 
The Midlands Observer.  

A liberation war veteran 
named as Diva threatened 
Kavinga and told him that 
there was a “programme of 
action” against him because 
his newspaper was pro-
opposition as it wrote articles 
critical of the government. 
The war veteran told him to 
be careful or face the 
consequences. 

29 May 2008 

Freelance journalists Brian 
Hungwe and Frank Chikowore, 
Reuters, AFP,BBC,AP, France 

The Permanent Secretary for 
Information and Publicity 
George Charamba 

15 December 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 45 

24 International and Al Jazeera 
 

threatened to ban accredited 
foreign bureaux or local 
reporters working for foreign 
news organisations accusing 
them of embarking on a 
propaganda assault on 
Zimbabwe. 

Freelance photojournalist 
Shadrack Manyere  

Disappeared after taking his 
vehicle to a garage in Norton, 
40 km west of Harare. The 
police later visited his home 
in Harare’s suburb of 
Westgate a day after his 
disappearance with a search 
warrant and confiscated a 
laptop, video camera and 
tapes. His lawyers have since 
filed an urgent application 
seeking a High Court order 
for the police to bring him to 
court or conduct 
investigations to establish his 
whereabouts. 

13 December 2008 

 
 

 
§ Banned/Deported/ Denied work permit 
 

Victim/concerned party 
 

Issue  Date 

Freelance journalist Brian 
Hungwe 

The state controlled Media 
and Information Commission 
imposed a one year ban 
against Hungwe backdated to 
20 August 2007. The MIC 
said it had suspended him 
from the roll of journalists for 
allegedly breaching Sections 
90 and 79 (c) of AIPPA as 
read with Section 6 of 
Statutory Instrument 169 c of 
2002. 

26 February 2008 

Zimbabwean freelance 
journalist, Brian Hungwe 

MISA-Zimbabwe appointed 
lawyer representing Hungwe, 
Selby Hwacha, notified the 
MIC that the year ban on 
Hungwe was unlawful, and 
gave until March 5 for the 
lifting of the ban stating that 
failure to do so would see 

3 March 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 46 

them filing an urgent court 
application seeking its 
nullification.   
 

Hopewell Chin’ono, local 
freelance journalist 

Chin’ono was denied 
accreditation to cover the 29 
March 2008 elections by the 
Zimbabwe Electoral 
Commission on the MIC’s 
instruction. Media and 
Information Commission 
reportedly blacklisted several 
journalists and advised the 
Zimbabwe Electoral 
Commission to bar them from 
being accredited to cover the 
elections. In a letter sent to 
ZEC, his lawyers argued that 
the ZEC was deliberately 
impeding the full coverage of 
the elections through 
selective accreditation of 
journalists.  
 

11 March 2008 

Zimbabwean freelance 
journalist, Brian Hungwe 

High Court judge Justice 
Chitakunye dismissed the  
application by Brian Hungwe 
seeking nullification of his 
one-year ban from practicing 
journalism ruling that the 
urgency was “self-created.” 
His lawyer, Selby Hwacha 
immediately filed an appeal 
with the Supreme Court 
arguing that the judge had 
misdirected himself and 
dismissed the application 
without affording Hungwe the 
right to be heard. 
 

12 March 2008 

Several journalists Several journalists were 
barred from covering the 
SADC troika mediated talks. 
Security personnel’s manning 
the entrance to the premises 
of the rainbow towers hotel 
where the talks were being 
held turned away a number of 
freelance journalists who 
were not accredited with the 

28 October 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 47 

statutory Media and 
Information Commission 
(MIC). They demanded that 
journalists produce MIC 
accreditation cards for them 
to cover the event. 

 

§ Victory 
 
Parties  Matter Date  
Zimbabwean freelance journalist, 
Brian Hungwe 

Chief Justice Godfrey Chidyausiku 
declared the Media and 
Information Commission’s (MIC) 
ban against senior journalist Brian 
Hungwe from practicing journalism 
null and void at the Supreme 
Court stating that the MIC did not 
comply with Section 85 (3) of 
AIPPA 

26 March 2008 

World Association of Newspapers 
(WAN) and World Editors Forum 
(WEF) 

The two organisations have 
appealed to President Robert 
Mugabe to repeal punitive “luxury” 
tax on newspapers imported into 
Zimbabwe. The World Association 
of Newspapers (WAN) and World 
Editors Forum (WEF) called on 
President Mugabe to remove the 
luxury tax on foreign publications 
and to end state intimidation of the 
independent media. 

9 July 2008 

   

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 48 

Freelance journalist Frank 
Chikowore and the 13 Movement 
for Democratic Change (MDC) 
supporters,. 
 

Charged with inciting public 
violence, were on 14 July 2008 
removed from remand. 
 
The presiding Magistrate, 
Margaret Rusinahama granted the 
application for removal of remand 
made by the defence lawyer, Alec 
Muchadehama, on the condition 
that it would not prejudice the 
state in anyway.  
 
In her ruling, Magistrate 
Rusinahama concurred with the 
defence ordering that the remand 
be lifted as the state had not given 
valuable reasons for further 
remand. She asked that the State 
make available other witnesses 
other than Kunyongana and that if 
there was any need for the 
accused to appear before the 
court, the state should proceed by 
way of summons 

14 July 2008 
 

Globecast Satellite 
 

Harare magistrate, Archie 
Wochiunga acquitted Globecast 
Satellite company. The magistrate 
was satisfied that there was lack 
of intention to commit an offence 
on the part of Globecast after 
going through the exhibits 
tendered in court. State counsel 
notified the court of the State’s 
intention to appeal against the 
Magistrate’s decision. 

18 August 2008 

Margaret Kriel Kriel was arrested in Bulawayo on 
allegations of practicing journalism 
without proper accreditation. She 
was accused of having gone 
around Bulawayo with other 
persons covering political rallies in 
the run-up to the March 29 2008 
elections without proper 
accreditation pretending to be 
journalists when they were not. 

19 September 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 49 

Bulawayo magistrate Singandu 
Jele acquitted Kriel on the basis 
that the prosecution had failed to 
prove its case against the accused 
Kriel pleaded not guilty to 
contravening Section 33(1) of the 
Posts and Telecommunications 
Act which deals with working, 
possessing or being in control of 
broadcasting equipment without a 
licence. 

Lovemore Moyo , The Speaker of 
Parliament  

Speaking at the National 
Journalistic and Media Awards 
(NJAMA) the speaker said that 
laws such as Access to 
Information and Protection of 
Privacy Act (AIPPA), Public Order 
and Security Act (POSA) and 
Broadcasting Services Act (BSA) 
hinder freedom of expression. He 
stated that the laws make it 
difficult for new players in the 
media industry and make it difficult 
for journalists to operate. He said 
parliamentarians were prepared to 
ensure liberalisation of the media 
in line with power sharing 
agreement signed on September 
15, 2008.  

26 September 2008 
 
 

Davison Maruziva, editor of The 
Standard, The Standard newspaper 
and Professor Arthur Mutambara, 
Deputy Prime Minister designate. 
 

 Harare magistrate , Morgan 
Nemadire referred the matter to 
the Supreme Court following 
submissions on 22 October 2008 
by defence lawyer, Beatrice 
Mtetwa for the case to be referred 
to a higher court , arguing that the 
magistrates courts  did not have 
jurisdiction to hear the matter if it 
was deemed that there was 
contempt of court by the accused 
  

12 November 2008 

Advocate Pansy Tlakula, the African 
Commission on Human and Peoples 
Rights'  (ACHPR) Special 
Rapporteur on Freedom  of 
Expression and Access to 
Information in Africa  

Advocate Pansy Tlakula 
expressed concern with the 
reports she has received on 
violations of freedom of 
expression and access to 
information in several African 
countries including Zimbabwe. In 
her report to the 44th Session of 
the ACHPR in Abuja, Nigeria 

14 November 2008 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22


 50 

Advocate Tlakula singled 
Zimbabwe, Sierra Leone, Eritrea, 
Nigeria, Ethiopia, Lesotho and 
Cameroon as the offending 
countries. The Special Rapporteur 
was  informed that in the run-up to 
the 27 June 2008 presidential 
elections run-off (in Zimbabwe), 
numerous journalists and leading 
cast members of plays perceived 
as critical of the government were 
allegedly harassed, arrested and 
detained. Tlakula also received 
reports that journalists were 
convicted for offences such as 
intentionally publishing falsehoods 
contrary to the country's media 
law. Tlakula reminded member 
states that unlike other 
international human rights 
instruments, the African Charter 
does not contain a derogation 
clause. Tlakula said that States 
have a perpetual obligation to 
respect, promote, protect and fulfill 
the right to freedom of expression 
as provided under the African 
Charter and the Declaration on the 
Principles of Freedom of 
Expression which supplements it 

Jestina Mukoko, veteran 
journalist, Zimbabwe Peace 
Project  (ZPP) Director 

High Court Judge Justice Anne-
Marie Gowora on 9 December 
2008 ordered the police to search 
for human rights activist and 
director of the Zimbabwe Peace 
Project Jestina Mukoko allegedly 
abducted from her home on 3 
December 2008 by armed men 
who claimed to be police. The 
order followed an urgent 
application filed by the Zimbabwe 
Lawyers for Human Rights ZLHR) 
represented by prominent human 
rights lawyer Beatrice Mtetwa. 

10 December 2008 
 

 

http://www.pdfcomplete.com/cms/hppl/tabid/108/Default.aspx?r=q8b3uige22

