
AFRICAN 
MEDIA
BAROMETER
The first home grown analysis of the 
media landscape in Africa

SWAZILAND 2011



Published by:

Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek, Namibia
Tel: +264 (0)61 237438
E-mail: fesmedia@fesmedia.org
www.fesmedia.org
Director: Mareike Le Pelley

© Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) 

ISBN
No. 978-99916-873-3-9

FREE COPY

The findings, interpretations and conclusions expressed in this volume do 
not necessarily reflect the views of the Friedrich-Ebert-Stiftung or fesmedia 
Africa. fesmedia Africa does not guarantee the accuracy of the data included 
in this work.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 1

CONTENT

SECTOR 1: 	 9
Freedom of expression, including 
freedom of the media, are effectively 
protected and promoted.	

SECTOR 2: 	 27
The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

SECTOR 3: 	 41
Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.	

SECTOR 4: 	 55
The media practise high levels of 
professional standards.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 20112

The African Media Barometer (AMB)

The African Media Barometer (AMB) is an in-depth and comprehensive 
description and measurement system for national media environments on the 
African continent. Unlike other press surveys or media indices the AMB is a self-
assessment exercise based on home-grown criteria derived from African Protocols 
and Declarations like the “Declaration of Principles on Freedom of Expression in 
Africa” (2002) by the “African Commission for Human and Peoples’ Rights”. The 
instrument was jointly developed by fesmedia Africa, the Media Project of the 
Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) in Africa, and the Media Institute of Southern 
Africa (MISA) in 2004.

The African Media Barometer is an analytical exercise to measure the media 
situation in a given country which at the same time serves as a practical lobbying 
tool for media reform. Its results are presented to the public of the respective 
country to push for an improvement of the media situation using the AU 
Declaration and other African standards as benchmarks. The recommendations 
of the AMB-reports are then integrated into the work of the 19 country offices of 
the Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) in sub-Saharan Africa and into the advocacy 
efforts of other local media organizations like the Media Institute of Southern 
Africa.

Methodology and Scoring System 
Every two to three years a panel of 10-12 experts, consisting of at least five media 
practitioners and five representatives from civil society, meets to assess the media 
situation in their own country. For 1 1/2 days they discuss the national media 
environment according to 45 predetermined indicators. The discussion and scoring 
is moderated by an independent consultant who also edits the AMB-report.

After the discussion of one indicator panel members allocate their individual scores 
to that respective indicator in an anonymous vote according to the following scale:

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 3

The sum of all individual indicator scores will be divided by the number of panel 
members to determine the average score for each indicator. These average indicator 
scores are added up to form average sector scores which then make up the overall 
country score.

Outcome  
The final, qualitative report summarizes the general content of the discussion 
and provides the average score for each indicator plus sector scores and overall 
country score. In the report panellists are not quoted by name to protect them 
from possible repercussions. Over time the bi- or tri-annual reports are measuring 
the media development in that particular country and should form the basis for a 
political discussion on media reform. 

In countries where English is not the official language the report is published in 
a bilingual edition.

Implementing the African Media Barometer the offices of the Friedrich-Ebert-
Stiftung (FES) and - in SADC countries the Media Institute of Southern 
Africa (MISA) - only serve as a convener of the panel and as guarantor of the 
methodology. The content of the discussion and the report is owned by the panel 
of local experts and does not represent or reflect the view of FES or MISA.

At the end of 2008 the indicators were reviewed, amended and some new ones 
were added to address the rapid developments in Information Communication 
Technology (ICT).

By the end of 2011 the African Media Barometer has been held in 28 African 
countries, in some of them already for the fourth time.

Mareike Le Pelley			   Kaitira Kandjii
Head of fesmedia Africa			   Regional Director
Friedrich-Ebert-Stiftung			   Media Institute of Southern 	
Windhoek, Namibia			   Africa (MISA)
			   Windhoek, Namibia



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 20114

See above 28 AMB Countries (2005-2011)



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 5

AFRICAN MEDIA BAROMETER 
SWAZILAND 2011 

Summary

The Kingdom of Swaziland is going through a period of severe uncertainty, which 
could lead to ground breaking changes in the country of 1.2 million citizens. 
Receipts from the Southern African Customs Union1 which used to contribute 
more than half of the country’s national revenue have shrunk by 60 per cent in 
2011. Swaziland’s external debt has increased to E70.9 billion (US$ 10.2 billion) – 
almost six times the annual budget of E12 billion (US$ 1.7 billion). Salaries for 
civil servants have been frozen with the constant threat of pay cuts. Government 
is not procuring goods from business any more. The health and education sectors 
are on the brink of collapse. The judiciary is in disarray due to alleged autocratic 
actions by the Chief Justice. Corruption is said to be rife. King Mswati III, who 
ascended to the throne 25 years ago, is accused of unreasonable expenditure to pay 
for his lavish lifestyle and family of 13 wives.

Swaziland is “a non-party state” and the King still exercises supreme power 
through his involvement in politics and his leadership of the executive. The 
King can suspend the right to free expression at his discretion, in line with the 
traditional culture of Swazi society. Once authority – in this case the King – has 
pronounced on a matter, no one else can voice a differing opinion. As a result, 
people generally fear speaking out, let alone challenging the official wisdom. “It is 
very clear, we practice [our freedom of expression] with fear. We exist with fear.”

The 2008 Suppression of Terrorism Act is being used to repress dissent and 
political activity under the guise of addressing international terrorism. The act 
contains a broad definition of “terrorism”, and gives the authorities sweeping 
powers to declare “an entity” “a specified entity” if there are “reasonable grounds” 
that it is about to commit a “terrorist act”. In 2008, the Prime Minister issued 
an official declaration designating four organisations (political parties) as such 
‘specified entities’. Their views are banned by the authorities and excluded by all 
the media.

In addition to the antiterrorism act, there are another 32 laws that restrict freedom 
of expression. Although the constitution adopted in 2005 guarantees this basic 
right no attempt has been made to bring existing legislation in line with the 
constitution.

1	 The Southern African Customs Union (SACU) is based on an agreement between neighbouring countries 
Botswana, Lesotho, Namibia, South Africa and Swaziland and which custom duties for imports into the 
region are shared.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 20116

The authorities also regulate dissent through traditional power structures that 
have an influence over everyone, no matter where they live. Everyone falls under 
a chief, who can threaten the families of perceived troublemakers with eviction 
or the withholding of benefits controlled by traditional authorities: scholarships, 
promotions, tenders. 

All this leads to all-pervasive self-censorship in the media: editors are called to 
the King’s court to explain their coverage; politicians and political appointees 
have a hotline to editors; media are afraid of losing government advertising. “Self-
censorship is a fact of life.”

There are two daily newspapers in Swaziland, both published in English. The 
privately owned Times of Swaziland has a readership of 150 000 and the Swazi 
Observer, owned by a company controlled by the royal family, reaches 70 000 readers. 

Coverage of politics is largely a “no-go area”. Therefore newspapers concentrate 
more on stories about individuals and scandals which – as editors themselves 
admit – do not contribute to national development, but help to sell copies, often 
at the expense of professional standards of accuracy and balance. Tabloid-style 
weeklies that started publishing in recent years are said to be pushing personal 
agendas and disregarding basic journalistic values. 

Radio is the most accessible and affordable source of information for most people 
in Swaziland. There are two radio broadcasters – the government-run Swaziland 
Broadcasting and Information Services (SBIS) with two radio channels and 
Voice of the Church (VOC), a private Christian radio station. State-controlled 
Swazi TV is still the country’s only free-to-air television channel. The SBIS is a 
department of the information ministry, while Swazi TV is governed by a board 
made up of representatives of government, together with people appointed by 
the minister responsible for television. State radio and television only air official 
political views. Government officials dominate the news bulletins.
 
The regulation of broadcasting is under strict government control and several 
community and commercial radio stations have been waiting for licences for many 
years. Most recently, government invited applications for four community radio 
licences in 2009, one for each region of the country. However, the process stalled 
once again. 

In 2009 the government published a Communications Bill. It provides for the 
establishment of a single regulator for all sectors of the communications industry. 
The bill envisages that the minister will appoint the board of the commission. 
Once established, the commission would then apply separate laws governing 
broadcasting, telecommunications and postal services. Two separate bills are meant 
to govern the broadcasting sector. The Broadcasting Bill deals with commercial 
and community broadcasting, while the Public Broadcasting Bill would pave the 
way for the merger of the SBIS and Swazi TV into one state broadcaster. Neither 
has been tabled in parliament. 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 7

The media has established its own voluntary Media Complaints Commission 
(MCC) which was registered as a non-profit company in June 2011. This marked 
the end of a 14-year struggle by the media to establish media self-regulation. 
The last attempt was prompted by government’s move to set up a statutory body 
through a Media Commission Bill. At first government refused to register the 
MCC, preferring instead to proceed with the statutory body. Government finally 
relented – for the time being.

The struggle for more media freedom is hampered by a lack of support from 
organised civil society which often lacks an understanding of how the media 
operates, does not have much trust in the media or even believes that the media 
enjoys too much freedom. As an editor put it: “If anyone wants us to be brave, 
there must be more people out there willing to put their heads on the block with 
us. Many people use us to push an issue but then withdraw. If we are going to 
publish a story about the King buying new cars, others must stand by us when we 
do. Often we have found ourselves on our own.”

Since the beginning of 2011, though, as the country’s political and economic 
problems mount, civil society and the public at large increasingly seem to appreciate 
the importance of free media. Teachers petition the state radio for greater access to 
the airwaves and newspaper readers are looking for stories which really affect their 
lives. There are noticeable attempts to improve the quality of journalism in both 
print and broadcast media in response to growing criticism and complaints from 
the public. Many media practitioners in Swaziland are doing their best to be good 
journalists, despite working under very difficult conditions.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 20118



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 9

Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted. 

SECTOR 1: 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201110

SECTOR 1

Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted. 
1.1	 Freedom of expression, including freedom 
of the media, is guaranteed in the constitution and 
supported by other pieces of legislation. 

Freedom of expression and media freedom are guaranteed in the 2005 Constitution 
of the Kingdom of Swaziland. Sections 24 (1) and (2) say:

(1) A person has a right to freedom of expression and opinion.
(2) �A person shall not except with the free consent of that person be 

hindered in the enjoyment of the freedom of expression, which includes 
the freedom of the press and other media, that is to say -
(a) freedom to hold opinions without interference;
(b) freedom to receive ideas and information without interference;
(c) �freedom to communicate ideas and information without interference 

(whether the communication be to the public generally or to any 
person or class of person); and

(d) freedom from interference with the correspondence of that person.

However, the constitution in section 24 (3) also provides for restrictions of these 
rights:

Nothing contained in or done under the authority of any law shall be held to 
be inconsistent with or in contravention of this section to the extent that the 
law in question makes provision –

(a) �that is reasonably required in the interests of defence, public safety, 
public order, public morality or public health;

(b) that is reasonably required for the purpose of –
(i)	� protecting the reputations, rights and freedoms of other persons 

or the private lives of persons concerned in legal proceedings;
(ii)	� preventing the disclosure of information received in confidence;
(iii)	maintaining the authority and independence of the courts; or
(iv)	� regulating the technical administration or the technical 

operation of telephony, telegraphy, posts, wireless broadcasting 
or television, or any other medium of communication; or

(c) �that imposes reasonable restrictions upon public officers, except so 
far as that provision or, as the case may be, the thing done under the 



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 11

authority of that law is shown not to be reasonably justifiable in a 
democratic society.

These limitations place the onus on the person trying to exercise their right to 
show that a restriction is not justifiable, rather than compelling the authority 
making such a restriction to show that such it is necessary.
 
They are used very widely and tend to cloud over the freedoms that are guaranteed 
on paper, particularly when considered alongside the plethora of restrictive laws 
that still exist (see indicator 1.3).

Without the reform of these laws restricting freedom 
of expression, the status quo remains: “In as much as 
the constitution purports to guarantee freedom of 
expression, the support from other legislation is not 
there.” No attempt has been made to bring legislation 
in line with the constitution. Although the constitution 
provides for the establishment of various commissions, 
the provision for a law reform commission was 
overlooked in the new dispensation. There is a Law 
Reform Commission Act on the statute books but the 
last such commission to be constituted was in place 
only until the early 1980s and the institution is now 
defunct.

The constitution adopted at the country’s independence in 1968, which guaranteed 
political freedoms along with many of the other fundamental rights, was suspended 
by a Royal Proclamation of 1973 decreed by then-King Sobhuza II – father of the 
current King Mswati III: “Political parties were banned. There was a declaration 
of a state of emergency. The military became seriously operational. The decree 
removed a lot of freedoms. The proclamation was a statement by the King that 
he was taking all executive and legislative powers.” As far as panellists were aware, 
this proclamation has not been revoked by the 2005 constitution: “In practice, the 
1973 declaration still exists, and the fear it creates is still there.” 

The 2005 constitution could be broadly interpreted to mean that the king still 
has supreme powers through his involvement in politics and his leadership of the 
executive: “Freedoms are given with one hand, but there are so many claw back 
regulations that raise the question: Have we moved from 1973 or have we simply 
couched 1973 in a document that is thicker and internationally more acceptable?” 

What remains is “a muddy picture”. The King can suspend the right to free 
expression at his discretion, in line with the traditional culture of Swazi society. 
Once authority – in this case the King – has pronounced on a matter, no one else 
can voice a differing opinion. As a result, people still fear speaking out or stating a 

“In as much as the 
constitution purports 
to guarantee freedom 

of expression, the 
support from other 

legislation is not 
there.” 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201112

SECTOR 1

different view to authority. “When you do that, something will happen to you. The 
discourse of fear and threat of action is still there.”

After the commencement of the constitution in 2005, a Suppression of  Terrorism 
Act was passed in 2008 that has taken away “all the rights you can think of ” (see 
indicator 1.3). 

All this has to be viewed in the context of Swaziland still being “a non-party state”. 
Section 79 of the constitution states that Swaziland’s system of government is “a 
democratic, participatory, tinkhundla-based system which emphasises devolution 
of state-power from central government to tinkhundla areas, and individual merit 
as a basis for election or appointment to public office”. By implication this means 
that political parties do not play any role in the system of governance and the 
chiefs in the various tinkhundlas exercise power over their subjects. Thus the 
political status quo is maintained under the new constitution, “and when you 
discuss freedom of expression, you must consider Section 79”.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.3 (2009: 2.1; 2007: 2.1; 2005: 1.5)

1.2	 The right to freedom of expression is practised 
and citizens, including journalists, are asserting their 
rights without fear.

“It is very clear, we practice [our freedom of expression] with fear. We exist with 
fear.”

Besides the country’s restrictive laws, socialisation plays a major role in the way 
Swazis express themselves. “People are not free to speak either in their professional 
capacity or as citizens. Even if they are protected with academic immunity, there 
is still that ‘…but don’t quote me’.”  Those who speak out tend to be labelled. “As I 
grew up, if someone called me a progressive I would be happy. But today it means 
something else.”



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 13

As a result, people from all walks of life are afraid of being “victimised”. The Prime 
Minister has threatened to “fish out” all “comrade civil servants”, implying that 
politically active civil servants will lose their jobs. Politicians give one message to 
their citizens, and another to the international community. The Prime Minister 
told the International Labour Organisation (ILO) that civil servants were free to 
belong to political associations, as long as this was not during working hours. And 
yet the proposed Public Service Bill prohibits civil servants from being politically 
active.

“We in the press … cannot tell the King he is wrong. We 
cannot even discuss his budget publicly. The Queen Mother 
took us on and called us liars about a story we published eight 
years ago. After that, we couldn’t challenge her. Whatever they 
say goes.” With the King considered “the supreme authority”, 
and the rest of the royal family off limits, the media has tended 
to focus on individuals in government. While newspaper 
opinion writers do still challenge the King from time to time, 
“our culture is that the King is never wrong, and therefore we 
tend to blame his advisors”. This has enabled the King to feel 
that “everything he says goes”.

The only way of expressing discontent is through industrial action, which is why 
demonstrations tend to be organised by trade unions around labour issues. “We 
can’t venture into politics, therefore the labour movement is critical as a vehicle 
that allows people to congregate. They (the authorities) will have to allow labour 
to go onto the streets because the ILO is watching. Labour has tried to put all 
the other issues on the table, but this is limited because of the legal parameters.”

The lines between industrial and other forms of discontent are becoming 
increasingly blurred as Swaziland now faces various economic, social and political 
crises. On the one hand, the country is trying to say to the world that people are 
free to protest, but panellists felt that nothing happens beyond the presentation 
of petitions to the authorities. Recent demonstrations organised by trade unions 
in March and April 2011 have met with harsh resistance from the security forces.

The country has double standards when it comes to free expression. “If you are 
supporting the status quo you can freely express yourself. If you are against the 
prevailing scenario you cannot access the media. It would be wrong to say there 
is no freedom of expression. But … you only have freedom of expression up to a 
certain point.”

Even those with access to the media can take their expression only so far. “I 
was invited to go on TV and as we were preparing to go in (to the studio), the 
interviewers were saying to me ‘don’t go too far’. If you are Swazi, you know how 

“We in the press 
… cannot tell the 
King he is wrong. 

We cannot even 
discuss his budget 

publicly.” 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201114

SECTOR 1

far you can go.” Journalists may know what they want their interviewees to say, but 
“pre-empt the person to say what is acceptable in a particular situation”, depending 
on the institution the journalists work for. “If you go beyond the borders, they 
(journalists) will cut you immediately, and take you in a different direction.” 
Following the street protests of 12 April 2011, the trade unions called a press 
conference and all the media were there. However, a journalist from the state-
controlled Swazi TV warned that the footage of the press conference would not 
be aired and, indeed, nothing was broadcast.

The authorities also regulate dissent through traditional power structures that 
have an influence over everyone, no matter where they live. “For all of us ‘home’ 
is in the rural areas, and an additional pressure on speaking freely is that they will 
go after your family.” Everyone falls under a chief, who can threaten the families 
of perceived troublemakers with eviction or the withholding of benefits controlled 
by traditional authorities. “It is not the individual that is affected, but all those 
around them. Even generations to come will suffer the same fate: scholarships, 
promotions, tenders, they are all affected.” Scholarship applications, for example, 
have to be endorsed by a traditional authority and the example was given of a chief 
who denied that a political activist was from his area, thereby depriving him of 
the scholarship he was applying for. In another case, traditional authorities even 
refused to allow a funeral in their area of power for someone who was supposed 
to be a ‘political activist’. 

Panellists distinguished between the practice of free expression, 
and the fear that may restrict it. “There is an emergence of more 
expression, but the pervasive fear is still there, and therefore there 
is still a great deal of self-censorship.” Generally, more and more 
people are prepared to talk about the country’s problems through 
the media, but fear still holds many people back. “People seem to be 
getting bolder within the limits that exist. People in Swaziland are 
afraid. Even so-called political parties are very afraid. There have not 
been any political demonstrations without the labour movement. 
Without labour there will be no one going to the streets. At the 
moment everyone is talking about the political situation, but no one 
is out on the streets. In Egypt people are on the streets. In Swaziland, 
the moment we go to the streets, the police will be there.” 

The labour movement has some protection under the constitution, but this does 
not extend to political parties. “April 12 [2011] was done behind the labour 
movement… The political space is not open here. Therefore you use the alternatives 
that are there, which are the trade unions, because they have the political space.” 
Some panellists pointed out how the situation in Swaziland differed from that 
which brought about the “Arab spring” in North Africa and the Middle East. 
“Here people have access to land, and this gives them some relative security, 
whereas a common factor among the protests in North Africa was unemployment 

“People seem 
to be getting 

bolder within 
the limits that 
exist. People in 
Swaziland are 

afraid.” 



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 15

and poverty.” Other panellists disagreed: “The rural economy has been integrated 
into the cash economy, and most of what people need is not there (on the land). 
People can’t get everything from the land. They still need something else. People 
working in the urban areas are providing that income.”

As one panellist noted, “freedom of expression is about expressing all opinions”. 
People will call the radio or write to the newspapers to complain about the delivery 
of services. “But as soon as you probe the reason why services are bad in the first 
place, then you are not free to do so. That is now politics.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.8 (2009: 1.7; 2007: 2.1; 2005: 1.6)

1.3	 There are no laws or parts of laws restricting 
freedom of expression such as excessive official 
secrets or libel acts, or laws that unreasonably 
interfere with the responsibilities of media.

The 2008 Suppression of Terrorism Act is being used to repress dissent under the 
guise of addressing international terrorism. The normal legislative process was not 
followed when the law was promulgated under a “certificate of urgency” following 
a spate of bombings in Swaziland, and there was little opportunity for the public 
to debate the new law. The law has a broad definition of “terrorism”, and gives 
the authorities in section 28 sweeping powers to declare “an entity” “a specified 
entity” if there are “reasonable grounds” that it is about to commit a “terrorist 
act”; an “entity” is defined as “a person, group, trust, partnership, fund or an 
unincorporated association or organisation”. In 2008, the Prime Minister issued 
an official declaration designating four organisations as such ‘specified entities’. 
Section 11 criminalises “support” to “terrorist groups” without defining the term 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201116

SECTOR 1

“support”. Furthermore, section 22 empowers all police officers, regardless of rank, 
to arrest without a warrant “any person who has committed or is committing or 
whom the police officer has reasonable grounds for suspecting to have committed 
or to be committing” an offence under the Act.

In addition to this, there are another 32 laws that restrict freedom of expression. 
Among these, the 1968 Proscribed Publications Act empowers the information 
minister to declare a publication or publications “prejudicial to the interests 
of defence, public safety, public morality or public health”. The Sedition and 
Subversive Activities Act of the same year criminalises the making of statements 
that bring into hatred and contempt the King, his heirs or successors. The same law 
criminalises statements that raise discontent or disaffection among the people of 
Swaziland and promote feelings of ill will and hostility between different groups.

The 1963 Books and Newspapers Act requires the licensing of all print operators, 
who have to pay a prohibitive cash bond when entering the media industry. The 
1963 Officials Secrets Act bans access to government-held information, except on 
approval by senior government officials. 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.5 (2009: 1.0; 2007: 1.0; 2005: 1.3)



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 17

1.4	 Government makes every effort to honour 
regional and international instruments on freedom of 
expression and the media.

Nearly twenty years on from the Declaration of Principles on Freedom of 
Expression in Africa adopted by the African Commission on Human and Peoples’ 
Rights in 2002, the independence of the press is not guaranteed and the Swazi 
airwaves remain under state control. “We are still where we were at independence 
because the media landscape has not changed that much.”

For an unprecedented three years in a row, the ILO has found that Swaziland 
does not comply with international labour standards. Swaziland has signed 
and ratified the International Covenant on Civil and 
Political Rights, along with the African Charter on 
Human and Peoples’ Rights, and various Southern 
African Development Community (SADC) protocols. 
“Appending the signature is not a problem for us, and 
is linked to beatifying ourselves to an external audience. 
Beyond signing, there are processes to make guarantees 
a reality on the ground. We do the paper work to shut 
out the noise.” However, honouring these regional and 
international instruments requires a country to go much further and to include 
their provisions in domestic law, and for these laws to be implemented. In the 
case of Swaziland, “the government makes every effort NOT to honour these 
instruments!”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.5 (2009: 1.9; 2007 and 2005: n/a)

“...the government 
makes every effort 

NOT to honour these 
instruments!”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201118

SECTOR 1

1.5	 Print publications are not required to obtain 
permission to publish from state authorities.

The 1963 Books and Newspapers Act, which requires publications to register and 
to pay a hefty bond of E15 000 (US$ 21732) remains in place, although not all 
print media have complied with this law. Government uses this law “as and when 
needed” to silence critical publications and this has an overall chilling effect on 
print media. The law is very broad in that it applies to most types of publication, 
including academic journals, and not just to commercial print media.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.6 (2009: 3.7; 2007 and 2005 n/a)

1.6	 Entry into and practice of the journalistic 
profession is not restricted by law.

Currently, there are no laws restricting entry into the journalistic profession.

A Media Commission Bill was tabled in parliament in 2009 and would require 
journalists to have formal qualifications if it became law. This bill has not been 
enacted and government has registered a Media Complaints Commission (MCC) 
set up by the media itself (see indicator 4.1.). However, the government has not 
retracted the bill and “we still have that snake hanging over us”.

2	 1 US$ = 6.9 Lilangeni (E) ( July 2011)



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 19

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 4.5 (2009: 4.9; 2007: 4.6; 2005: 4.7)

1.7	 Confidential sources of information are 
protected by law and/or the courts.

The 2006 Anti-Corruption Act provides some protection to whistleblowers. 
However, the 1938 Criminal Procedure and Evidence Act requires anyone – 
journalists included – to disclose their source of information if ordered by a court 
to do so. Refusal can result in a conviction for contempt of court. In practice, 
journalists have been subpoenaed and forced to give evidence during criminal 
proceedings.

There is nothing in the constitution or any other law that gives real protection 
for journalists wishing to protect their sources in the interests of media freedom 
and free expression. Instead, any protection that exists in, for example, the 
Anti-Corruption Act is specific to that law, and thereby only provides a limited 
safeguard for journalists.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.0 (2009: 2.0; 2007: 1.0; 2005: 1.0)



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201120

SECTOR 1

1.8	 Public information is easily accessible, 
guaranteed by law, to all citizens. 

Swaziland has no laws guaranteeing freedom of, or access to information. A 
freedom of information bill was drafted in 2007, but has not progressed beyond the 
draft stage. Panellists pointed out that the bill contained a “myriad of restrictions”, 
notably in terms of the mechanisms and fees for accessing information. 

Those who hold information are afraid to release it, even when 
it seems “relatively harmless”. Researchers, let alone journalists, 
struggle to get information out of government departments. 
“We were doing a study and wanted the census figures. We 
were told: ‘Go and get a letter and we will give them to you’. 
There were a stack of copies (of the census) in the government 
office, but you needed authorisation to get them.”

Another panellist gave the example of researchers who 
approached various government departments for information 
for a study being conducted by Save the Children. Only two 
of the ministries provided information. The rest said the 
information belonged to the government and therefore was 
confidential. “Even when you are working with government 
departments, those in these departments have difficulty 

getting information from their colleagues.”

Anyone applying for information has to state what the information is for, and 
government regulations only permit civil servants to release information if 
authorised to do so by a higher authority.

In March 2011, the Swaziland chapter of the Media Institute of Southern Africa 
(MISA) launched a major access to information campaign to push for enabling 
legislation.

“Even when 
you are working 

with government 
departments, 
those in these 

departments have 
difficulty getting 
information from 
their colleagues.”



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 21

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.2 (2009: 1.2; 2007: 1.1; 2005: 1.3)

1.9	 Websites and blogs are not required to register 
with or obtain permission from state authorities. 

No permission from state authorities is needed to start a website or a blog.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 4.9 (2009: 4.2; 2007 and 2005: n/a)  



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201122

SECTOR 1

1.10	 The state does not seek to block or filter Internet 
content unless laws provide for restrictions that serve 
a legitimate interest and are necessary in a democratic 
society. 

According to some panellists, “there was a strategic black out” of the Internet 
during protests staged on 12 April 2011. Certain pages on the social media site 
Facebook were blocked, they said, while other pages were removed from the 
Internet completely. “They are interfering with it (the Internet) big time. It is 
a government initiative. Individuals at the Ministry of ICT [Information and 
Communication Technology] have been told to sit and surf the net to find ways to 
access people’s [social media] accounts in order to see what they are talking about, 
and to try to block people from using their accounts. Even now they probably have 
a team of people looking into people’s accounts.”

Panellists differed on how systematic the government’s monitoring and blocking 
of the Internet is. Some felt this was the initiative of some officials only, not least 
because the Swazi government lacks the necessary technology. “These are probably 
a few individuals in government saying Facebook is a threat,” said a panellist. “But 

they don’t have the firewalls to make sure citizens cannot access 
certain content. I can go to a blog right now, and say whatever I 
like.” Others argued that the monitoring was government policy. 
”Even the police were roped in to join some of these sites to see 
who is saying what. Even His Majesty expressed concern about 
Internet.” “Efforts are being made [by government to intercept 
information and monitor the Internet], there are strategies, there 
are plans, there are things happening,” concluded one panellist. 
“There may not be very coherent strategy in place, but they do 
try.”

Another panellist pointed out that the Prime Minister Sibusiso 
Dlamini had said publicly that the Electronic Intelligence Act would enable 
government to use electronic communication as evidence in court. “Someone 
could be accused of terrorism for something they put on Facebook. The PM said 
that he had the act in place to deal with people who promote terrorism through 
electronic communication.”

On 25 March 2011, MISA-Swaziland reported that Prime Minister Dlamini told 
parliamentarians that his government would track down, arrest and prosecute the 
author of a popular Facebook site that was critical of the current Swazi regime.

 “Someone could 
be accused of 
terrorism for 

something they 
put on Facebook.”



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 23

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.9 (2009: 4.2; 2007 and 2005: n/a)

1.11	 Civil society in general and media lobby groups 
actively advance the cause of media freedom. 

NGOs and advocacy groups may support the media to a certain degree, but the 
support of organised civil society is not as much as it could be. “There is a sense 
among some sections of civil society that the media has 
too much freedom. Often it seems that the media is on its 
own. Critical issues are raised through media. If civil society 
was together, that sort of issue might raise a groundswell of 
concern. But at the end of the day, the editor is called to book, 
and there is a retraction. So the support could be better.”

Some panellists were concerned that the labour movement, 
for example, does not take up media freedom issues, although 
trade unionists on the panel did not agree with this view 
entirely. “To a certain extent we do [take up these issues]. 
Within the teaching fraternity there is some understanding 
of the role of the media.” For example, teachers were to 
petition the state radio for greater access to the airwaves so 
that the views and concerns of teachers could be heard.

However, journalists on the panel felt that civil society’s support for media freedom 
issues tended to be reactive. “MISA has been canvassing for public broadcasting 
for many years,” said one. “Now the issue is affecting teachers, they are taking 
action.” The problem is that civil society does not understand how the media 
operates. Some civil society organisations have gone as far as barring journalists 
from particular media houses from their events.

Panellists identified the following media lobby groups operating within the 
country: The Swaziland National Association of Journalists (SNAJ); the Swazi 

“...at the end of 
the day, the editor 
is called to book, 

and there is a 
retraction. So the 
support could be 

better.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201124

SECTOR 1

chapter of Gender and Media Southern Africa (GEMSA); the 
Swaziland Editors Forum; and MISA-Swaziland. 

Some panellists felt the media itself is divided. “The trouble is 
journalists don’t take an interest in issues affecting them, therefore 
SNAJ struggles to be effective, while the Editors Forum struggles to 
be consistent.” Others felt media owners are compromised. “There are 
people in civil society who say things are fine as they are; even media 
owners, because they are benefiting from the status quo. Those of us 
inside the media have a lot of concern about what is happening, but 
we are not taken seriously. Our employers divide and rule us. SNAJ 
at one point was a very strong lobby group, but they were crushed.” 

One panellist felt uncomfortable with the decision of media editors to meet 
regularly with the King. “If the King says ‘don’t write this’, they have to do his will. 
Therefore, it’s wrong for editors to go there in the first place. It’s not an order. They 
haven’t been invited. It’s the editors’ initiative.” Defending the editors, another 
panellist said: “The King needs to be told what is happening directly. The King has 
taken an interest in the media. When you explain how we operate, he understands 
… It’s not that we want to be friendly with him.”

Other sections of civil society have decided it is not worth engaging with the 
King in this way because “the King’s word is law”. “Once he pronounces that’s the 
end of the matter. That’s the danger.” Countered another panellist: “Isn’t it worth 
taking the risk of that in the hope of getting your point across? Unless we take the 
risks, nothing will change.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.2 (2009: 2.2; 2007: 2.3; 2005: 2.1)

“SNAJ 
struggles to 
be effective, 

while the 
Editors Forum 
struggles to be 

consistent.”



SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 25

1.12 Media legislation evolves from meaningful 
consultations among state institutions, citizens 
and interest groups. 

Consultations between government and media advocacy groups take place and 
they can be meaningful because it is possible to prevent legislation such as the 
Media Commission Bill which would have established a statutory Media Council: 
“The media can claim victories in terms of stalling certain things.”

However, not everyone agreed. “In my view there hasn’t been any movement on 
media legislation, and there hasn’t been recent consultation. Is this ‘meaningful’ 
consultation if it takes so long?” The moment government moves on a piece of 
legislation, the media responds, argued another panellist. “We can’t move on our 
own. If they (government) say they are proceeding, we mobilise. We have been 
able to move to the level they are, but we can’t move beyond them.”

Some panellists took this as further evidence that consultation is not meaningful, 
as civil society and the media can never drive a law reform process, but simply react 
to what government says and does. “The state initiates, then we react like crazy, 
and successfully stall things. But the media is not driving any legislation.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.2 (2009: 1.8; 2007 and 2005: n/a)

Average score for sector 1: 	 2.5 (2009: 2.6) 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201126

SECTOR 1



SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 27

The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

SECTOR 2: 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201128

SECTOR 2

The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

2.1	 A wide range of sources of information (print, 
broadcasting, Internet) is available and affordable to 
citizens. 

Print
There are two daily newspapers, both publish in English. The Times of Swaziland 
with a print run of 31 000 and readership of 150 000 (audited by ABC) has a cover 
price of E3.50 (US$ 0.50). Its owner is Paul Loffler, a British citizen who - unlike 
other investors in the country – has to apply for a work and residence permit each 
year. The Swazi Observer is owned by Tibiyo Taka Ngwane (‘wealth of the nation’), 
a holding company controlled by the King in trust of the Swazi nation. The paper 
has a print run of 10 000, a readership of 70 000 (not audited) and a cover price 
of E3.50 (US$ 0.50).

Both papers have weekend editions: the Times on Sunday costs E5.00 (US$ 0.72) 
per copy and has a print run of 25 000; the Weekend Observer has the same cover 
price and comes out on Saturdays with a print run of 11 000. There are three 
more privately owned weeklies: Vuka Ngwane, a SiSwati periodical, Ingwazi News 
(which “publishes infrequently”) and Swazi Mirror, both publishing in English. 
The Nation is a private monthly magazine that costs E15.95 (US$ 2.30) per copy. 

Panellists considered the price of most newspapers to be “affordable” when 
compared with the cost of a loaf of bread (E8.00 / US$ 1.16). However, the cover 
price of the monthly The Nation magazine was considered high. In the current 
economic climate, newspaper readers are struggling to buy both daily newspapers, 
as has been their habit until recently. This is making the newspaper market 
increasingly competitive. 

The government has stopped publishing its weekly Swaziland Today and is 
planning to move the title on-line to save costs. 

All major South African publications are distributed in Swaziland.

The Swazi Media Audience Measurement Survey3, published in 2005, suggested 
that newspaper readership in Swaziland is relatively high, with 75 per cent of 
respondents then found to have read one or more newspapers per week. Local 

3	 www.infoshopswaziland.com/swazi_mams/swazi_media_audience_measurement_survey.htm



SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 29

newspapers had the highest share of readers. Magazine readership was found to 
be similarly healthy, with 80 per cent of respondents having read at least one 
magazine in the preceding three months. More than 50 magazine titles were listed 
as having been read. South African titles were found to be the most popular, with 
Drum having 50 per cent of the magazine market share, while the locally published 
The Nation commanded a respectable 12.5 per cent of magazine readership.

Broadcasting
Radio is the most accessible and affordable source of information for most people 
in Swaziland. There are two stations – the government-run Swaziland Broadcasting 
and Information Services (SBIS) and Voice of the Church (VOC), a private Christian 
radio station which is a local franchise of TransWorld Radio.

SBIS with two channels – SBIS 1 (broadcasting in SiSwati) and SBIS 2 (English) 
- covers approximately 95 per cent of the country while VOC reaches about 65 
per cent.

VOC remains the only domestic radio alternative to the state-controlled SBIS 
stations. In 2009, government indicated that it would license one commercial and 
four community radio stations but this has come to nothing, with little explanation 
from the authorities why the long awaited deregulation process has stalled once 
more.

State-controlled Swazi TV is still the country’s only free-to-air television channel 
after the privately owned Channel Swazi went off air in 2010 “for a forest of 
reasons”. The station was popular, particularly among younger, urban viewers, and 
its closure further reduced the diversity of the country’s media.4

The TV licence fee is E180 (US$ 26) per year. 

The South African satellite broadcaster Multichoice continues to be available as 
a subscription service. From August 2011, Swazi TV is due to be included in 
Multichoice’s bouquet of channels available to subscribers in Swaziland.

The 2005 Swazi Media Audience Measurement Survey states that 92 per cent 
of Swazis have one or more radio sets in their household, while 86.5 per cent of 
respondents reported listening to radio once or several times a week. SBIS 1, which 
broadcasts in Siswati, had the highest number of listeners, with 75.8 per cent of 
respondents tuning in to the station each week, while 44.2 per cent listened to 
SBIS 2. According to the study, 37.5 per cent of respondents listened to VOC. 
Several South African radio stations, which reach into Swaziland, were also 
listened to, although their audience share was much smaller, the most popular 

4 	� Shortly after the AMB panel meeting the Times of Swaziland reported that Channel Swazi was back on 
air, quoting the owner saying that the station was broadcasting from studios in Johannesburg/South Africa - 
‘Channel Swazi back on air, says Qhawe’, Times of Swaziland, July 12, 2011 (sourced from www.times.co.sz/
News/30476.html on July 22, 2011)



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201130

SECTOR 2

being Jacaranda FM (8.5 per cent) and Ukhozi FM (5.4 per cent). The survey 
also found that 83 per cent of respondents had one or more television sets in 
their homes. 77 per cent of these television viewers watched Swazi TV, while 
65 per cent and 50 per cent watched South African channels SABC1 and e.tv 
respectively, and 37 per cent watched Channel Swazi at the time.

Telecommunications and Internet
According to the World Bank’s World Development Indicators 90 000 Swazis 
(out of a population of 1.2 million) have access to internet5. 

The country’s only cell phone provider MTN, which is a joint venture between 
the state-run Swaziland Post and Telecommunications Corporation (SPTC) and 
South Africa’s MTN, provides internet access to its subscribers. However, this 
is via slow and outdated Second Generation (2G) mobile data lines: “Access is 
terrible. You can’t surf on the phone, and it is costly.” 

MTN has applied for a license to operate faster Third Generation (3G) lines, which 
are suitable for accessing the internet. However, the director of the SPTC, Mandla 
Motsa, is reported saying that current legislation – the 1983 SPTC Act, which 
gives the SPTC a monopoly over telecommunications services in Swaziland – does 
not allow him to give MTN a 3G licence6.

The cost of MTN’s cell phone calls – E2.40 / unit peak time, E1.60 / unit off peak 
(US$ 0.35 – 0.23) – is high, as is the cost of internet access. One of the internet 
providers, Realnet, for example, charges E225 (US$ 32.60) / month for a 64kbs 
leased line and E350 (US$ 50.72) / month for a 128kps leased line, while the 
company’s pre-paid internet costs E25 (US$ 3.62) for 90 minutes access, and E50 
(US$ 7.25) for 180 minutes, on top of a one-off E110 (US$ 15.94) connection fee7.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.8 (2009: 3.3; 2007: 3.1; 2005: 2.9)

5 	� Accessed from: http://www.google.com/publicdata?ds=wb-
wdi&met_y=it_net user&idim=country:SWZ&dl=en&hl=en&q=swaziland+internet+penetration

6	  ‘Why MTN won’t get a licence’, pp 4-5 in Times of Swaziland Sunday, July 10, 2011
7	 www.swazi.com



SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 31

2.2	  Citizens’ access to domestic and international 
media sources is not restricted by state authorities. 

Generally there is no restriction on international media coming into the country. 
However, if a foreign publication has a story that is offensive to the King, then the 
authorities may block the importation of that particular edition at the border, or 
take the publication off the newsstands once it is inside the country. A person was 
arrested in 2010 for making a copy of a South African newspaper story about a 
cabinet minister who was allegedly having an affair with one of the King’s wives.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 4.3 (2009: 4.2; 2007: 3.6; 2005: 4.0)

2.3	 Efforts are undertaken to increase the scope 
of circulation of the print media, particularly to rural 
communities. 

Newspaper circulation has increased considerably during the last two years. Both 
dailies are actively promoting their publications in a bid to boost circulation. 
They have undertaken promotional road shows in rural areas together with co-
sponsors. These road shows combine information about the publications with live 
entertainment. The newspapers have also run competitions and weekly draws for 
cash prizes, which have increased sales.

Both have expanded their distribution routes further into outlying areas with the 
Times of Swaziland using company cars. The Times also offers subscribers home 
deliveries. 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201132

SECTOR 2

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 4.4 (2009: 3.2; 2007: 2.5; 2005: 2.6)

2.4	 The editorial independence of print media 
published by a public authority is protected adequately 
against undue political interference. 

Because Tibiyo Taka Ngwane, the company that publishes the Swazi Observer, is 
a royal conglomerate held in trust by the King who also heads the company, the 
newspaper is to be seen as a “print media published by a public authority”. The 
King has told the journalists at the paper to “write as though you are part of the 
Tibiyo Taka Ngwane family”.

The Observer’s editorial policy says that the only people the paper’s journalists 
cannot write about in a bad light are the King – the paper’s de facto owner - and 
the Queen Mother. The King appoints the paper’s chief editor who “advises” the 

editor on “matters to do with the King and the Queen Mother” 
and ensures that the company’s policy is followed. 

Recently, the Prime Minister complained to the King that the 
paper was writing about him (the Prime Minister) in a bad light, 
but the paper maintains that this is not in breach of its editorial 
policy. “What has shifted is the attitude of the editors. Previous 
editors were too scared to touch certain things. Government was 
a no-go area. No one dared to cross the line.” However, no one 
questioned the paper the moment it did cross that line. Quite 
the opposite: board members applauded the paper for doing 
its job. In this respect, the paper’s editorial policy has provided 
journalists with some protection.

“It is interesting to watch the Observer and how it goes through ups and downs in 
terms of political issues. If a prime minister can question an angle of a story, for 

“What has shifted 
is the attitude 
of the editors. 

Previous editors 
were too scared 
to touch certain 

things.”



SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 33

me that is interference. But in recent times the paper has taken a harder line in 
questioning the government, so it is becoming bolder.”

Some panellists suspected this greater boldness was 
indicative of political infighting within government 
and could itself be a result of political interference. 
“We can say editors are now braver, but there is an 
element of protection because the person in charge 
of the company has an interest in a more critical line. 
It’s a case of ants benefiting from fighting between 
elephants.” Tibiyo Taka Ngwane’s current chief 
executive officer (CEO) is a former prime minister.

Some panellists felt that the Observer does not report 
on those campaigning for change in the country, while 
others said the paper does cover these “progressive 
groups”. “Sometimes people who are ‘labelled’ [progressive] are not given space to 
write an opinion, but (news) coverage is not a problem. The strikes are covered.” 
This coverage was not balanced, some panellists countered. “Before April 12, the 
protests were not the main news in the Observer. They (the Observer) tell the story 
but it will be downplayed.” Other panellists disagreed. “Whether it is front page 
or not is another issue.” 

The Observer is a profitable newspaper that does not rely on subventions from the 
parent company, and this provides the paper with some protection.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.9 (2009: 1.7; 2007: 2.4; 2005: 1.9)

“Sometimes people 
who are ‘labelled’ 

[progressive] are not 
given space to write 

an opinion, but (news) 
coverage is not a 

problem. ”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201134

SECTOR 2

2.5	 Adequate competition legislation/regulation 
seeks to prevent media concentration and monopolies. 

The Competition Act 2007 provides for an operational oversight commission to 
monitor fair practices in business, however, the panellists were unsure if this act 
applied to the media. The Swaziland Communications Bill 2009, which was tabled 
in parliament but has not progressed further, seeks to regulate the communications 
industry in terms of fair competition. For now, the SBTC acts as both regulator of 
and player in the communications industry (see sector 3).

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average: 	 2.3 (2009: 2.2; 2007: 1.3; 2005: 1.3)

2.6	 Government promotes a diverse media 
landscape with economically viable and independent 
media outlets. 

There has been a gradual increase in the diversity of media 
available in Swaziland as more newspapers have opened, and 
technology has made media in neighbouring countries more 
accessible. But: “If you look at the history of the media in the 
country, you will see that, of twenty-or-so publications that have 
been established over the years, only two or three have survived. 
Even the one that has published the 19th century (the Times) 
has closed periodically. So the government is not promoting 
media diversity and sustainability.” 

To launch new newspapers could be even more expensive in 
the near future as government is said to be planning to increase 
the bond for registering a newspaper under the Books and 
Newspapers Act from E15 000 to E50 000 ( US$ 2174 – 7246). 

“...of twenty-or-
so publications 
that have been 

established over 
the years, only 

two or three have 
survived.”



SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 35

Government realises that broadcasting is the most accessible medium in the 
country and therefore continues to keep a tight grip on the sector. Several 
community and commercial radio stations have waited for licences for many years: 
“There has been no follow up to freeing airwaves and the public is not told why.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.4 (2009: 1.8; 2007 and 2005: n/a)

2.7	 All media fairly reflect the voices of both women 
and men.

According to the 2009/10 Gender and Media Progress Study conducted by 
GenderLinks, GEMSA and MISA, the proportion of women news sources cited in 
the Swazi media “has increased marginally, from 17% to 19%”8. “There are, however, 
variations across individual media entities,” the report says. “While gender violence 
receives more coverage than gender equality, coverage still tends to 
be sensational, with little information on advocacy campaigns and 
where to go for help.” 

While some panellists thought the voices of more women were 
being heard through the media, others felt that these were mostly 
the voices of women who represented the “status quo”. “The voices 
are there, but these tend to be the voices of convenience.” 

Nonetheless, the monitoring of the media’s coverage of gender 
issues seems to be having an effect. “You have observed media 
listening, and a certain level of responsiveness to balance things 
out. We are not there yet, but there is an effort, and there is a difference.”

8 	� Southern Africa Gender and Media Progress Study: Swaziland – Executive Summary October 2010 
(sourced from www.genderlinks.org.za/page/gender-and-media-progress-study on July 20, 2011). 

“The voices 
are there, but 
these tend to 

be the voices of 
convenience.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201136

SECTOR 2

Journalists on the panel said media try to approach women for comment, but 
women are not always willing to speak out. “Whenever I have been approached 
I have spoken out,” replied a female panellist, suggesting that she was not 
approached very often, despite being a prominent civil society activist. “Women’s 
voices abound in traditional female roles. At a political level it is less so. The media 
is reflecting society in that respect.” There is a severe gender imbalance among 
decision makers in the country, which limits the number of potential female news 
sources: only nine of the country’s 95 parliamentarians are women, while ministers 
and heads of companies tend to be male. “But more women are becoming more 
up-front, more women are becoming newsmakers. Therefore, society is changing.”

Considerable effort has been made to sensitise and put pressure on editors to 
make their coverage more gender sensitive. “We have encouraged reporters to 
look for the woman’s voice in stories. ... We have the activist women who want 
to have a say. But there are other women in this society who it’s difficult to get 
comment from. They don’t understand how the media operates, or they are taught 
that women shouldn’t have a say.”  

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.4 (2009: 3.1; 2007 and 2005: n/a)

2.8	 All media fairly reflect the voices of society in 
its ethnic, linguistic, religious, political and social 
diversity. 

The media gives a fair reflection of the country’s social diversity, but not its politics.

When it comes to politics, “voices of convenience” [backing the current status 
quo] also dominate the media. State run radio and television do not reflect 
political views that disagree with government: “They are not even shy about not 
giving voice to particular people.” The views from all four political parties that are 



SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 37

banned by the authorities and are therefore seen as “proscribed 
entities” under the Suppression of Terrorism Act are excluded 
by all the media. 

Swazi TV invites people from different faiths to explain their 
religions. “The constitution says that Christianity shall be the 
predominant religion (in Swaziland), but TV is giving other 
religions a chance because they are not banned. Nonetheless, 
Christianity still dominates.”

Poor people are able to express their views through the media. “You can go to print 
media and broadcasting, their voices are there.” However, more could be done to 
reflect the perspectives of people with disabilities and people living with HIV.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.9 (2009: 2.0; 2007 and 2005: n/a)

2.9	 The country has a coherent ICT policy, which 
aims to meet the information needs of all citizens, 
including marginalised communities.  

The country has policies that “touch all the important areas” of ICT. “The problem 
is with implementation, and it’s going to take time now because there won’t be 
funds to address issues in the policies.”

There have been efforts to equip schools with computer labs, but many rural 
schools still do not have electricity. One school, for example, was connected to 
Internet, but had to disconnect two months later because the connection was too 
expensive. People have access to mobile phones, but the existing 2G lines do not 
enable people to access the internet via these phones.

“They are not 
even shy about 

not giving voice 
to particular 

people.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201138

SECTOR 2

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.5 (2009: 4.0; 2007 and 2005: n/a)

2.10	 Government does not use its power over the 
placement of advertisements as a means to interfere 
with editorial content. 

The government is the main advertiser in Swaziland and “use their influence 
without them having to say so”. This influence extends to individual ministries, and 
not just the government as a whole. Private media houses know the government 
will take away advertising if they are unhappy with the media’s coverage. 
“Government advertising is both a carrot and a stick. If they (the media) go out of 
line then government will withdraw (their advertising).”

65 per cent of the advertising carried by the Times of Swaziland and 
30 per cent of adverts in the Swazi Observer derive from government, 
which gives the state considerable leverage over the country’s two main 
newspapers. Historically, the Times has always had the biggest share of 
government advertising because of its wider reach. The government’s 
current fiscal crisis is likely to hit the media hard in terms of lost 
advertising revenue and late payment: “Sometimes they need six 
months to pay their bills.”

The state broadcasters also receive government advertising. In their case payment 
is consistent as a result of the broadcasters having an “internal arrangement” with 
government departments.

“Government 
advertising is 
both a carrot 
and a stick.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 39

SECTOR 2

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.7 (2009: 1.2; 2007: 1.5; 2005: 2.9)

2.11	 The advertising market is large enough to 
support a diversity of media outlets. 

The advertising market is by no means big enough to support media diversity. 
Besides government, which is the country’s main advertiser, classified advertising 
is very important to the print media, the Times of Swaziland in particular. A few 
corporate advertisers are based in Swaziland, the most notable being mobile phone 
company MTN. But most corporate advertisers are South African companies, in 
which case advertising agencies also take their slice of the cake.

“The economy is upside down and even the advertisers who were there are now 
cutting their budgets. In the past perhaps there was enough advertising for the big 
two newspapers, but now there is not enough [even for them].” As a result, it is 
difficult for new publications to attract advertisers, and thus survive. 

Broadcasting, on the other hand, is largely an untested market, and commercial 
broadcasters could give the SBIS a run for their money in urban areas. However, 
one panellist said commercial broadcasters would struggle to broadcast nationwide 
given that the SBIS spends E4 to 6 million ( US$ 600 000 – 900 000) a month 
on electricity just to run its 11 transmitters around the country. “Commercial 
broadcasters would struggle to cover that sort of cost.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201140

SECTOR 2

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.4 (2009: 1.6; 2007: 1.4; 2005: 1.0)

Average score for sector 2: 	 2.7 (2009: 2.6)  



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 41

Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.

SECTOR 3: 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201142

SECTOR 3

Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.
3.1	 Broadcasting legislation has been passed 
and is implemented that provides for a conducive 
environment for public, commercial and community 
broadcasting. 

Radio broadcasting and telecommunications are still regulated by the 1983 
Swaziland Posts and Telecommunications Act, which empowers the Managing 
Director (MD) of the Swaziland Posts and Telecommunications Corporation 
(SPTC) to award radio licences. Section 86 (2) of the act states that:

A radio communication licence may be granted subject to such conditions, 
including the payment of any prescribed fee, as the Managing Director 
may think fit including in particular, in the case of a licence to establish a 
station, conditions as to the nature and position of the station, the purpose for 
which, the circumstances in which and the persons by who, the station may 
be used and the radio communication apparatus which may be installed or 
used therein; and, in the case of any other licence, conditions as to the radio 
communication apparatus which may be installed or used, the places where, 
the purposes for which the circumstances in which and the persons by whom 
such apparatus may be used.

Section 89 of the Act empowers the minister responsible for communications to 
make regulations for radio broadcasting with regards to:

• licence fees
• “the things which are to be done or are not to be done” by broadcasters
• licensing conditions
• financial procedures for licence holders
• the importation, purchase, manufacture, sale and letting of radio equipment.

Such regulations were issued in 1992 giving the Minister of Natural Resources and 
Telecommunications regulatory powers and the authority to grant licences. Under 
section 12 of these regulations the minister may at any time revoke or suspend any 
licence if the licensee fails to comply with licence conditions or “where it appears 
that such revocation or suspension is expedient in the public interest”.



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 43

Until now, Voice of the Church is the only radio broadcaster to be granted a licence. 
In February 2009, the SPTC invited applications for four community radio 
licences - “from all the four geographical regions (one per region) of the country”9 
- and one commercial licence for a station “that will operate on a national level, at 
least for the time being”10. However, later that year a new government took over 
and the licensing process has been stalled ever since. “People were so excited about 
the possibilities, and had invested money. Donors came in and granted financial 
and technical support. It was a huge blow when the licensing process stopped. 
People were ready to go.”

Television broadcasting is regulated by the 1983 Swaziland 
Television Authority Act which established the Swazi 
Television Authority (STA). Section 4 of the act gives the 
STA the power to “establish, erect and operate television 
broadcasting stations in Swaziland” and to “issue and 
withdraw licences”. Section 17 of the act enables the authority 
to, “subject to the approval of the minister, grant a licence to 
any person to conduct a television service in Swaziland upon 
such terms and conditions as the board may determine”. The 
STA also runs the country’s only television station, Swazi TV, 
and is thus both a regulator and a broadcaster, simultaneously player and referee. 

The minister responsible for television broadcasting appoints four of the authority’s 
board members, while the other four are representatives of government ministries 
(the ninth is the General Manager as an ex officio member). 

In 2009 the government published a Communications Bill. It provides for the 
establishment of a single regulator for all sectors of the communications industry. 
This would mean licences would no longer be granted and monitored by an 
organisation that also provides communication services, as is currently the case 
with the STA. The bill envisages that the minister will appoint the board of the 
commission. Once established, the commission would then apply separate laws 
governing broadcasting, telecommunications and postal services. The government 
has published two bills to govern the broadcasting sector. The Broadcasting Bill 
deals with commercial and community broadcasting, while the Public Broadcasting 
Bill would pave the way for the merger of the SBIS and Swazi TV into one state 
broadcaster. Neither has been tabled in parliament. 

9 	� Press release issued by the SPTC MD (Sourced from www.sptc.co.sz/Regulator/Radio.pdf on 21 July 21, 
2011)

10	 Ibid.

“It was a huge 
blow when the 

licensing process 
stopped.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201144

SECTOR 3

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.4 (2009: 1.0; 2007: 1.3; 2005: 1.1)

3.2	 Broadcasting is regulated by an independent 
body adequately protected by law against interference 
whose board is appointed – in an open way involving 
civil society and not dominated by any particular 
political party. 

As explained in 3.1, the regulators of radio and television, the SPTC and STA 
respectively, are not independent, nor is the appointment of their boards an 
open and transparent process or the regulation of broadcasting free of political 
interference.

Scores: 
Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.0 (2009: 1.2; 2007 and 2005: n/a)



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 45

3.3	 The body regulates broadcasting services and 
licences in the public interest and ensures fairness and a 
diversity of views broadly representing society at large. 

There is no evidence that the current broadcasting regulators, the SPTC and STA, 
act in the public interest and promote fairness and diversity in the broadcasting 
sector. Since they are not accountable to the public and are entirely controlled by 
government, they are neither obliged nor expected to act in the public interest. As 
explained in 3.1, the process to license more radio stations has stalled.

Scores: 
Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.0 (2009: 1.2; 2007: 1.0; 2005: 1.5)

3.4	 The state/public broadcaster is accountable to 
the public through a board representative of society 
at large and selected in an independent, open and 
transparent manner.

The state-run radio broadcaster, the Swaziland Broadcasting 
and Information Services (SBIS), is a department of the 
information ministry, while Swazi TV is governed by a board 
made up of the representatives of government, together with 
people appointed by the minister responsible for television.

In March 2010, Minister for Information, Communications 
and Technology, Nelsiwe Shongwe, told parliament that the 
Attorney-General was finalising the Public Broadcasting Bill, 
which would bring about the merger of the SBIS and Swazi 
TV into a single broadcaster. MPs urged him to table the bill in parliament within 
the coming six months. This did not happen. “Internal political battles seem to be 
stalling change,” said one panellist. In terms of the draft bill, the minister would 
appoint the board of the merged state broadcaster.

“Internal 
political battles 

seem to be 
stalling change,” 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201146

SECTOR 3

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.1 (2009: 1.8; 2007: 1.0; 2005: 1.0)

3.5	 Office bearers with the state and political 
parties, as well as those with a financial interest 
in the broadcasting industry, are excluded from 
possible membership on the board of the state/public 
broadcaster. 

The STA Act requires that representatives of the ministries responsible for 
television and broadcasting, finance, education, and commerce and industry fill 
four of the eight seats on the STA board. The minister responsible for television 
appoints the other four board members, including the chair. In terms of the draft 
Public Broadcasting Bill, the information minister will appoint the members of 
the board that will govern the new broadcaster to be formed by the merger of the 
SBIS and Swazi TV.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.0 (2009: 1.4; 2007: 1.3; 2005: 2.2)



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 47

3.6	 The editorial independence of the state/public 
broadcaster from political influence is guaranteed by 
law and practised. 

The SBIS is a government department, while the STVA Act does not guarantee 
the independence of Swazi TV. 

“Reporters (at the SBIS) are struggling to produce stories that push the boundaries. 
But the editors are the gatekeepers.” Editors receive phone calls from politicians 
and government officials, and are told how stories should 
be covered. The Director of Broadcasting within the 
information ministry, who is a political appointee, sets 
the parameters within which the SBIS operates. Often, 
news items on the 6pm radio news are removed from 
subsequent bulletins on the instructions of “political 
appointees”.

Some panellists said the state broadcasters did not cover 
the widespread demonstrations on 12 April 2011. “The 
morning radio programme usually covers a variety of 
topics, but on April 12 the government spin doctor was 
given 45 minutes to give a distorted picture on what had 
happened.” While not denying that the state broadcasters 
give a heavy pro-government slant to events, one panellist said Swazi TV did 
broadcast footage of the 12 April demonstrations, and even showed pictures of 
protestors being beaten by police. Another panellist said SBIS journalists refused 
to edit coverage of the protests from the BBC’s Focus on Africa programme, which 
the station usually airs every day. As a result, the information minister ordered that 
the programme be taken off air for two days.

Reporters at the SBIS are advised to “distance themselves” from stories, rather than 
put their jobs at risk by being associated with controversial topics, said panellists. 
Similarly, journalists at Swazi TV realise they cannot “go against government” 
and therefore avoid “analysing the situation” by asking politicians and government 
officials probing or awkward questions. Instead, journalists simply allow their 
interviewees to “state their case”. Members of banned organisations are not 
allowed to say anything on the two broadcasting services. 

“Reporters (at the 
SBIS) are struggling 

to produce stories 
that push the 

boundaries. But 
the editors are the 

gatekeepers.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201148

SECTOR 3

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.1 (2009: 1.1; 2007 and 2005: n/a)

3.7	 The state/public broadcaster is adequately 
funded in a manner that protects it from arbitrary 
interference through its budget and from commercial 
pressure. 

SBIS radio is adequately funded to the extent that 67 per cent of the broadcaster’s 
capital projects have been approved in recent years, allowing SBIS to make “great 
progress in expanding transmission”. Programme production is also “fairly well 
funded” and the department was able to hire new reporters this year.
 
On the other hand, Swazi TV staff may be paid well, but there is very little 
money with which to produce programmes. This year, the station only received 
government funding for wages, and nothing for programme production or for 
running the station. For this the station relies on income from advertisements.

As a result, most locally produced TV programmes are produced through “barter 
deals”, whereby the station trades services in return for airtime. International 
programmes tend to be repeats of programming purchased many years ago, while 
religious (from the Trinity Broadcasting Network) and foreign news programmes 
provided free of charge are aired between 10pm and 6am each night.



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 49

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.3 (2009: 2.4; 2007 and 2005: n/a)

3.8	 The state/public broadcaster is technically 
accessible in the entire country.

The SBIS radio transmitter network reaches 95 per cent of the country, while Swazi 
TV’s terrestrial transmitters cover 75 per cent. Swazi TV has signed a deal with 
Multichoice that will make the local channel available to Swazi subscribers to the 
satellite service. This is due to take effect in August 2011. “We have seen that with 
the number of transmitters we have across the country, we are still not reaching 
certain areas. In order to reach those areas it is better to uplink (to a satellite). 
However, we will continue to broadcast on (existing) terrestrial (transmitters).”

In addition, more and more people appear to be listening to radio on their cell 
phones.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.7 (2009: 3.9; 2007: 3.4; 2005: 3.8)



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201150

SECTOR 3

3.9	 The state/public broadcaster offers diverse 
programming formats for all interests.

SBIS radio has a variety of formats, although staff lack the skills to produce 
documentaries and features. However, some panellists felt the broadcaster’s 
formats were out-dated, and SBIS could benefit from taking a fresh approach to 
some of its programming. SBIS stations have live phone-ins, but much of their 
programming is pre-recorded.
 
One panellist complained that Swazi TV broadcasts too many repeats. “What 
discourages you is to see programmes that you saw when you were 13.” However, 
the station is doing its best to produce new, local programmes. There is the youth 
programme ‘What’s the Buzz’ and ‘On a Lighter Note’, which covers women’s 
issues. 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.3 (2009: 2.8; 2007: 3.4; 2005: 2.3)

3.10	 The state/public broadcaster offers balanced 
and fair information in news and current affairs, 
reflecting the full spectrum of diverse views and 
opinions. 

While official political views are aired, “non-official views are … systematically 
excluded”. However, “there is nothing stopping listeners from expressing their 
views, but people know what they can and cannot say, broadcasters know what 
they need to do. Experienced presenters know how to shut off when callers express 
unacceptable views … But the view of the person has been made. So it’s out there, 
even if the panel or the presenter distance themselves from what the caller says.” 



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 51

This is because the SBIS and Swazi TV are state owned and “cannot bite the hand 
that feeds”.

Government people dominate the news bulletins. It is SBIS policy to lead a 
bulletin with a report about the King, followed by a report on the Queen Mother, 
followed by the Prime Minister, and so on. The speeches of 
these VIPs tend not to be edited. “Broadcasters are accountable 
to the politicians rather than their audience, therefore it’s not 
important if this approach is turning off audiences.”

There is a “politicisation of culture” by the state broadcasters 
whereby “culture is portrayed as static”, a panellist said. “There 
is a youth culture but it is not covered. Therefore there is not a 
balanced view of culture.” Another panellist pointed out that 
SBIS 2, which broadcasts in English, has become much more 
youth-orientated.

One panellist felt Swazi TV’s government-sponsored programme about events in 
and around the tinkhundla traditional authorities smacked of propaganda. Another 
panellist argued that this was not always a bad thing: “Sometimes we miss out 
on the nuances of the propaganda. Take ‘From the Palace’, for example, which 
recently covered the King’s trip abroad. It was scary to watch what the Foreign 
Minister and Minister of Trade tell the rest of the world. In terms of being clued 
up about what damage they are doing to Swaziland, I think it’s important to watch 
these programmes once in a while.” 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.7 (2009: 2.0; 2007: 2.6; 2005: 1.6)

“Broadcasters 
are accountable 

to the politicians 
rather than their 

audience.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201152

SECTOR 3

3.11	 The state/public broadcaster offers as much 
diverse and creative local content as economically 
achievable.  

SBIS has “people driven content” that often features “ordinary people”. However, 
the Swazi music industry “is not very developed therefore it is not possible to 
broadcast local music”, which is perhaps not surprising seeing that SBIS does not 
pay musicians for playing their music.

Swazi TV has live panel discussions, as well as sports, youth and magazine 
programmes, which include a regular preview of what is happening around the 
country over the weekend. Panellists felt Swazi TV was trying its best given how 
little funding it has for programming.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.3 (2009: 2.4; 2007: 3.1; 2005: 2.4)

3.12	 Community broadcasting enjoys special 
promotion given its potential to broaden access by 
communities to the airwaves.  	

Since the turn of the century, prospective community broadcasters have been 
hoping to apply for licences to broadcast. On several occasions during the past 
decade, government announced that it was about to issue community radio 
licences, only for nothing to happen.

On the most recent occasion, the SPTC invited applications for four community 
radio licences in 2009, one for each region of the country. However, the licensing 
process stalled once again. 



SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 53

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.0 (2009: 1.4; 2007: 1.1; 2005: 1.1)

Average score for sector 3: 	 1.8 (2009: 1.9)



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201154

SECTOR 3



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 55

The media practise high levels of 
professional standards.

SECTOR 4: 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201156

SECTOR 4

The media practice high levels of 
professional standards.

4.1	 The media follow voluntary codes of professional 
standards, which are enforced by self–regulatory 
bodies that deal with complaints from the public. 

In 2007, The Swaziland National Association of Journalists (SNAJ) adopted a 
Code of Ethics. It enjoins journalists among others to “adhere to the truth” and 
“give an unbiased and balanced account of the facts”, “be socially responsible” and 
protect confidential sources of information. Article 8 of the code states that “under 
no circumstances shall news be suppressed unless it compromises national security 
or it is in the public interest to do so”. “When we included that we didn’t want to 
be seen as people who are going to promote anarchy. We meant ‘national security’ 
in the broadest sense, rather than how governments define it. However, we have 
never had anyone interpret it.”

Some panellists felt this code is not really followed – “it is just on paper”. “As a 
journalist you expect people to know the code of ethics and, as much as possible, 
follow it. But there is no independent body to enforce the code. So what do you 
do? If there are ethical questions, the decision now lies with the editor. You need 
an independent arbiter.”

Other panellists felt the code does play a role. “It forms the basis of our operations, 
and we like to abide by it. There are challenging cases, but we try to follow the 
code every day. We widely distributed the code at the beginning of the year. When 
an ethical issue arises, we discuss it at the staff meeting.” Similarly, all journalists 
working for Swazi TV and SBIS have copies of the code, but implementing it “is 
a different matter because of the (political) interference”.

SBIS also has its own in-house code of ethics designed specifically for radio. 

The media has established its own voluntary Media Complaints Commission 
(MCC) which was registered as a non-profit company in June 2011. This marked 
the end of a 14-year struggle by the media to establish media self-regulation. 
The last attempt was prompted by government’s move to set up a statutory body 
through a Media Commission Bill, which was published in 2007 and approved by 
Cabinet in April 2010. At first government refused to register the MCC, preferring 
instead to proceed with the statutory body. Government finally relented – for the 
time being.



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 57

Initially the MCC was established as a voluntary association under a constitution. 
In terms of the original MCC constitution, the organisation’s general council 
appoints a body of commissioners and a mediator. The MCC seeks to retain these 
institutional arrangements under the NPO framework. Under the procedural 
rules of the MCC a complaint is submitted to the secretariat and once it meets 
the criteria for submission, it is referred to the mediator, who seeks to resolve the 
matter. If a resolution is not reached, the matter is referred to the commission 
which acts as an adjudicative council. The commission is to be comprised of 
representatives of media owners, journalists and the public. The commission, it is 
envisaged, can reprimand the offending media, and order that an apology to the 
complainant be published. 

So far, only the Times of Swaziland and Swazi Observer have subscribed to the 
MCC. Other media haven’t bought into it. The Nation, for example, says it cannot 
be compelled to be part of it. Broadcasters are also not included in the MCC at 
present. “That is the loophole that government is going to exploit.”

Presently, the MCC still is not operational. “The commission 
is registered, the only thing outstanding is for the members 
to meet and to put in place the administrative and executive 
framework and initiate the process. How long that takes 
depends. Formally, we could have it up and running in a matter 
of weeks.”

But there is yet another hurdle to overcome. The judge who 
was identified to chair the MCC, Justice Thomas Masuku, has 
been suspended by the Chief Justice over another matter at 
the end of June 2011, throwing the judiciary into turmoil, and further delaying 
the MCC in the process.

For now, the courts remain the only resort for those looking to hold the media 
accountable. “As we speak, even the chief justice is suing The Nation. The core 
principle of self-regulation is that it provides a real and credible alternative to 
litigation. Therefore it is important that the key media operators – at least the 
main dailies – are part of the process. If someone opts for mediation rather than 
litigation it is a good thing. Self-regulation within the media is a step in the right 
direction.”

“Self-regulation 
within the 

media is a step 
in the right 
direction.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201158

SECTOR 4

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.7 (2009: 2.3; 2007: 2.6; 2005: 1.3)

4.2 The standard of reporting follows the basic 
principles of accuracy and fairness. 

Principles of accuracy and fairness are followed only partly. The dilemma seems 
to be that “so-called ‘serious news’ does not sell”. “We [journalists] cannot go and 
be very deep in politics because that it is a no-go area. So you end up being forced 
into the kind of news that doesn’t necessarily contribute to national development, 
but sells newspapers. The stricter the environment gets, the worse this kind of 
journalism becomes. We are not addressing the real issues, rather we are trying to 
avoid the issues as much as we can.” 

When there are “scandal headlines”, the papers sell very well. Since the beginning 
of 2011, though, as the country’s political and economic problems mount, 
newspaper readers seem to be looking for stories “around issues affecting their 
lives”. Not all panellists agreed with this view. “What we should look into is the 

lack of interest from the public in issues that really affect them. 
They only want to read about the King’s scandals. That doesn’t help 
us. Civil society doesn’t sell. If you put a story about the unions on 
the front page, it won’t sell. Why aren’t the members of the unions 
buying that newspaper?”

A lack of trust in and understanding of the media seems to be the 
answer to that question. Trade unionists give a story to journalists 
only to find it “partly twisted or edited” when it is published or 
broadcast. “Most of the content (of the press release) is edited 
to such an extent that it becomes a waste of time to send press 
statements to media houses.”

“Everyone can see the economic situation is worsening. There is desperation 
written everywhere. Where the media positions itself is going to be critical. I can 

“We [journalists] 
cannot go and 

be very deep in 
politics because 

that it is a no-go 
area. ”



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 59

think of hundreds of issues screaming for attention. I have heard 
the arguments about numbers, but I’m not convinced. I think 
there is a leverage that allows papers to produce something more 
reflective.”

The problem is compounded by tabloid-style weeklies that started 
publishing in recent years. “They exist in a vacuum of their own, 
and undermine efforts by other media to create a conducive 
environment. The editors do not belong to professional bodies, 
so you don’t know how to call them to order. They are pushing 
personal agendas. They seem to have little advertising but continue, 
which suggests they have sponsors. While we thought it was good to have these 
new publications, it is difficult to hold them to account … It makes you wonder if 
this is what we want in terms of media diversity.”

Some panellists said they had noticed improvements in the balance of stories in 
the two dailies in that, increasingly, the media were at least allowing the subjects 
of their coverage the right to reply. “You can see there has been an attempt to get 
the other side of the story; they seem to be conscious about the need to do this … I 
think people are complaining now. You can see, even with the broadcasters, people 
call in and complain to the media.”

Balance is one thing, but accuracy is another. One panellist noted the tendency of 
people to buy space in newspapers in order to publish statements giving their side 
of a story. “People feel their story won’t be published therefore they buy space in 
the paper instead. Often, you see a statement, as well as a story based on the same 
statement. That arises from a concern about a lack of accuracy in reporting.”

Journalists are under pressure to submit stories – at least three a 
day. This pressure is compounded by the lack of resources available 
to most journalists, who sometimes do not have the time or the 
means to get confirmation of a story. A concern was also raised 
about the proliferation of opinion within what is supposed to be 
“news” media. “Sometimes there are more opinion pieces than 
factual stories.”

Editors on the panel accepted that “we are not perfect”. “We make 
mistakes. It’s the nature of the industry we are in. But it is not for 
the lack of trying. I think we have gone to considerable lengths to 
… balance stories. It is very unfortunate if the perception is that 
we are not doing enough. I have taken several journalists to task for not getting a 
person’s side of the story, and to list the number of times we have tried to get hold 
of them. At times journalists are withdrawing from doing stories because they 
know they won’t get comment … It’s amazing how people try to hide information. 

“Where 
the media 

positions itself 
is going to be 

critical.”

“Sometimes 
there are 

more opinion 
pieces than 

factual 
stories.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201160

SECTOR 4

People don’t want to talk or give information, even off the record. In that way it’s 
likely you’ll get something wrong.”

“We have to understand the environment we operate in is very secretive,” said 
another editor. “Not long ago we were made to apologise for an accurate story … 
In Swaziland we are called liars for saying something that is true but it is not yet 
the time to say it … We are a product of the society we are living in. The society 
we’re serving today is not enlightened to the point of there being a free flow of 
information, and of views being expressed freely … It is not the intention of the 
newspaper to get things wrong. That is why we have the right to reply and the 
media complaints commission.”

Swaziland’s broadcasters are faced with a different dilemma in that, being 
government media, “there is that force behind” that only allows journalists to 
report the government line on controversial issues. When a trade union leader is 
a “proscribed person”, government media are automatically unable to quote that 
person, even if the topic is not off limits. On other issues, journalists working for 
government media try their best to get both sides of the story.

“If government media allow a minister to discuss political issues about the trade 
unions, why don’t they allow the unions to respond?” one panellist asked. “Because 
the minister owns the radio,” came the reply.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.1 (2009: 3.4; 2007: 2.6; 2005: 2.6)



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 61

4.3	 The media cover the full spectrum of events, 
issues and cultures, including business/economics, 
cultural, local and investigative stories.

Overall, the media cover a broad spectrum of issues. The print media in particular 
have shown greater consistency in following up on stories, and providing analysis 
and editorial comment.

Investigative stories, however, are missing. “You find that you have one investigative 
piece after a long time. I should get my Times on Sunday and 
know there will be investigative pieces.” There are limitations to 
investigative journalism in Swaziland. “You are going to struggle 
to find people to confirm stories.” 

“I would like to believe that the media do investigative stories 
but only to a certain level. Investigation needs time. You cannot 
produce an investigative story on a daily basis.”

Swazi TV tends to have documentaries rather than investigative 
news stories: “You have to follow people around to comment on a 
particular issue. With print media you can get them to comment 
on the phone. Most people shy away from TV.” 

SBIS lacks the experienced and well-trained producers and presenters to dig 
for stories. “If you are doing a story on the central bank, you need to be able to 
understand a balance sheet and interpret that into the story.”  There are journalists 
who are good enough to break stories, but not those “who are good enough to 
follow up on the stories”.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.7 (2009: 3.7; 2007: 2.8; 2005: 3.4)

“ You are 
going to 

struggle to 
find people 
to confirm 

stories.” 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201162

SECTOR 4

4.4.	 Equal opportunities regardless of race, social 
group, gender/sex, religion, disabilities and age are 
promoted in media houses.

While some media houses have gender and disability policies, questions remain as 
to whether or not these have translated into equal opportunities.

Most media in Swaziland could claim they are doing something towards providing 
equal opportunities in regard to gender. The SBIS employs more women than 
men, although only two of the broadcaster’s top managers are women. The 
Swazi Observer had a female CEO until recently, and a woman still serves as 
the company’s marketing manager, while the Times has the country’s only female 
editor. 

There was criticism that the media in general are not pro-active enough when it 
comes to people with disabilities. Only the SBIS premises have been adapted to 
allow wheelchair access, and employs disabled journalists. 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.0 (2009: 4.2; 2007 and 2005: n/a)

4.5	 Journalists and editors do not practise self–
censorship.

Many examples of self-censorship are described under indicators above: editors 
are called to the King’s court to explain their coverage; politicians and political 
appointees have a hotline to editors; media are afraid of losing government 
advertising. “It is a fact of life.”

“Self-censorship has killed our position in terms of standing up against things 
no matter what,” said a panellist. “Our owner understands we have to have a 



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 63

different system of government in order to be a free media, but 
we have to play our role within the current environment. We 
have to continue to exist in order to say ‘there is a problem in 
this country’ in a nice way. When we sit down in our editorial 
meetings, we take it story by story. Ours is a sort of hit-and-run 
approach. There is nothing nice about going to sit in front of 
the King and explaining where you are coming from, knowing 
that you have employees who could lose their jobs as a result 
of the newspaper being too progressive. You protect your jobs 
and interests. I was given a last warning: if I make another big 
mistake, I will be finished. I don’t want to be finished, so I’m 
going to be extra careful.”

Another constraining factor is the lack of general support: “If anyone wants us to 
be brave, there must be more people out there willing to put their heads on the 
block with us. Many people use us to push an issue but then withdraw. If we are 
going to publish a story about the King buying new cars, others must stand by us 
when we do. Often we have found ourselves on our own.” 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 1.7 (2009: 2.2; 2007: 1.5; 2005: 1.4)

4.6	 Owners of established mainstream private 
media do not interfere with editorial independence.

The discussion focussed on whether or not a publisher sitting in on an editorial 
meeting constituted editorial interference.

“Part of the publisher’s job description is to guide the newspaper,” said one panellist. 
“I don’t take that as interference. Interference is where they would say: ‘Don’t run 
a story, I want to see a story before you run it.’ They understand that they have to 
leave editorial issues to us and only be concerned with financial matters. Besides, 
the publisher only gives an input to what is published already.”

“Self-censorship 
has killed 

our position 
in terms of 
standing 

up against 
things...” 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201164

SECTOR 4

Other panellists felt uncomfortable with a publisher sitting in on an editorial 
meeting, either before or after publication. “Their very presence interferes with 
editorial content.” A publisher’s line of communication with the newsroom should 
be through the managing editor.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.8 (2009: 2.1; 2007: 1.6; 2005: 1.6)

4.7	 Journalists and media houses have integrity 
and are not corrupt.

Members of the public have the impression that corruption within the media 
is a problem. Journalists receive gifts, and are even paid by politicians to write 
favourably about them during elections. Editors on the panel did not want to 
dismiss such allegations outright but warned that they might be based on rumours. 

The problem seems to have become more endemic since the emergence of a new 
generation of weeklies. “People have manipulated these papers, and paid. So the 
perception out there is that this is how the industry operates. What has happened 
is that people expect the Observer and Times to play the same game.”

Some papers have mechanisms in place to reduce the opportunities for corruption. 
If a story presented at the morning news conference is no longer on the story 
roster come the afternoon news conference, the news editor has to explain to the 
managing editor why the story has been dropped. 

Some media houses also require their journalists to declare any gifts they receive 
worth over E100 (US$ 14.50). 



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 65

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.8 (2009: 2.8; 2007 and 2005: n/a)

4.8	 Salary levels and general working conditions 
for journalists and other media practitioners are 
adequate. 

Payment levels and working conditions for journalists differ between media 
houses, but have improved since 2009, the year of the last AMB. In 2009, the 
average salary of journalists working for the private media was around E2500 
(US$ 362) per month. In 2011, journalists can expect to start on E6500  
(US$ 942) per month if there are no additional benefits, or E3500 (US$ 507) 
per month when benefits (housing, medical aid and pension) are included in the 
package. 

At SBIS, the average salary was between E6000 to 8000 (US$ 870 – 1160) per 
month in 2009. This basic salary remains the same today, but benefits have been 
added to the package. Journalists working for Swazi TV can expect to earn no less 
than E10 000 (US$ 1500) per month, as they are expected to be “multi-skilled”. 
Staff at SBIS hope to follow suit with a pay rise, and a proposal to that effect is 
now with the Ministry of Finance.

While salaries at the mainstream media may have improved, journalists working 
for the weeklies can go for months without being paid. “If you talk to their owners, 
they will say they are only just starting. They say that they only take on people as 
freelancers.”

Stringers (freelancers) for the Times are paid E150 (US$ 22) for a lead story in the 
daily paper, E250 (US$ 36) for a lead in the weekly Swazi News, and E1000 (US$ 
145) for a lead story in the Times on Sunday. 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201166

SECTOR 4

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.3 (2009: 1.8; 2007 and 2005: n/a)

4.9	 Media professionals have access to training 
facilities offering formal qualification programmes as 
well as opportunities to upgrade skills. 

The Swazi media appear to be looking to recruit better qualified staff, and 
Swaziland’s training institutions are beginning to respond to this need.

The University of Swaziland has just upgraded its diploma in Journalism and Mass 
Communications to a full degree. The first year of the programme has around 20 
students, while those with a diploma can enter the degree programme in the third 
year. Currently the University is producing five to ten fresh journalists a year, and 
the media industry should be able to absorb this number.

The private Limkokwing University of Creative Technology has just opened 
a campus in Swaziland, which offers an Associate Degree11 in Journalism and 
Media, Television and Film Production, Creative Multimedia, and Advertising. 
Some panellists were sceptical about the new institution, but others felt its training 
may prove to be more creative and better suited to the needs of young people. 
The government has yet to add Limkokwing to its list of approved academic 
institutions, and for now SBIS does not take interns from the local Limkokwing 
campus. However, SBIS does take interns from the University of Swaziland, the 
Teachers Training College and the Technical College.

Media owners are expected to contribute 50 per cent of scholarships offered by 
government for the training of journalists, but they appear reluctant to pay.

11 	According to the Limkokwing University web site (www.limkokwing.net/swaziland/), an Associate 
Degree is the equivalent of a foundation degree, or the first two years of a four-year college or university 
degree.



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 67

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 3.3 (2009: 2.1; 2007: 3.8; 2005: 1.9)

4.10	 Journalists and other media practitioners 
are organised in trade unions and/or professional 
associations. 

“Journalists are not organised, they are disorganised,” was the overall verdict of 
the panel. 

• �MISA-Swaziland is operating, but there are concerns about the pro-activity 
and commitment of its members.

• �The Swaziland National Association of Journalists (SNAJ) “has a pulse”, 
but it is not effective. “The leadership are practicing journalists who are so 
overwhelmed with the day-to-day business, they are not able to look at the 
issues affecting journalists.” SNAJ operates at “the political level” and is there 
when members need it.

• �The Editors Forum conducts regular activities and has eight members. 
• �The Media Workers Association of Swaziland (MWASWA) was revived in 

2009, but lost steam again when the time came for its constituents to take 
over and to run the organisation for themselves.

• �The Media Workers Union of Swaziland (MWUS) is active but not 
recognised by some media houses.



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201168

SECTOR 4

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator.

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score: 	 2.2 (2009: 2.6; 2007: 3.6; 2005: 3.0)

Average score for sector 4: 	 2.9 (2009: 2.7) 

Overall Country Score:  	 2.5 (2009: 2.5)

 



SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 69

Developments since 2009 and the Way 
Forward

Positive developments in the media environment in 
the last two years:

•	 The registration of the Media Complaints Commission (MCC): 
Government appears to have accepted media self-regulation - for now.

•	 Greater recognition of the importance of training: Increasingly, decision 
makers within the media recognise the value of training journalists. The 
introduction of the Journalism and Media Studies degree at the University 
of Swaziland and the launch of media-related courses at the newly opened 
Limkokwing University mean there are now more opportunities for media 
workers to become better qualified.

•	 Better working conditions: Overall, there has been an improvement in the 
pay and conditions of those working in the media.

•	 Greater social responsibility of the media: Media houses are taking their 
corporate social responsibility role more seriously, and are launching 
campaigns to help citizens in need. The media has been able to collect funds 
on behalf of people they feature. 

•	 Adoption of gender policies: A number of media houses have adopted 
gender policies.

 

Negative developments in the media environment:

•	 The change of government: When it was appointed, the current government 
looked as if it might be an improvement. But it has proved to be heavy-
handed when dealing with the media, and little has changed to improve 
the media environment. While the registration of the MCC is a positive 
move, government did this reluctantly, and keeps its bill for a statutory media 
council on ice.

•	 Growing hostility towards media: While attacks against the media may not 
have increased, both sides of the country’s political divide (government and 
opposition) show an increasing mistrust of, and hostility towards the media. 
Journalists have found themselves in the firing line during demonstrations 
in March/April 2011. Legislators are increasingly critical of the media and 
getting more nervous and uncertain.

•	 The new weeklies: While it is good that new publications have emerged, 
there is concern about their role, and their apparent disregard for ethical 
journalism. 



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201170

SECTOR 4

Activities needed over the next few years

•	 Get the Media Complaints Commission (MCC) up and running and 
embark on a public awareness campaign to promote the role of the MCC 
and the public’s use of the commission.

•	 Pressurise for a law reform commission – This requires a broad approach, 
calling for law reform in general rather than focussing on a particular sector.

•	 Campaign for the enactment of the Broadcasting Bill – This needs to be 
linked to the passage of the Communications Bill, and should aim to create 
greater awareness of the bills and their implications.

•	 Strengthen media organisations by encouraging journalists’ involvement in 
the development of their own profession and to get involved in the national 
debate on law reforms.

•	 Greater collaboration between media and training institutions. MISA, 
together with editors, should explore what specialised knowledge journalists 
need, and specific courses can best be delivered. There should be better 
monitoring and evaluation of training.

The panel meeting took place at Orion Hotel, Pigg’s Peak, 8 to 10 July 2011.

The Panel:  

Ms Lomcebo Dlamini		 – Civil society activist
Mr Pesheya Dube		 – Radio editor
Ms Thandi Khumalo 		 – Lecturer
Mr Alec Lushaba 		 – Editor
Mr Cyril Maphanga 		 – Lawyer
Ms Ncane Maziya 	 – Gender activist
Mr Mbongeni Mbingo	 – Editor
Ms Simangele Mmema 		 – Trade unionist
Dr Maxwell Mthembu 		 – Media lecturer
Ms Setsabile Sibisi 		 – Television editor

Rapporteur:   

Mr David Lush  

Facilitator:   

Mr Hendrik Bussiek



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 2011 71



AFRICAN MEDIA BAROMETER SWAZILAND 201172



ISBN No. 978-99916-873-3-9

Media Institute of Southern Africa (MISA)
Regional Secretariat based in Namibia
21 Johan Albrecht Street, Windhoek
Private Bag 13386
Tel:  +264 61 232975, Fax: +264 61 248016
www.misa.org

Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek, Namibia
Tel: +264 61 237438, Fax: +264 61 237441
E-mail: fesmedia@fesmedia.org
www.fesmedia.org


